Gå til innhold

Strandet P38 (2000 4,6 HSE) i Hønefoss, kjølelekkasje


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Brage skrev:

På RRp38 V8 4,6 er øvre radiatorslange koblet til oppe til høyre på radiatoren og uttak er nede til høyre. Så den radiatoren er ikke lik den som er på Diesel versjonen.

 

 

Ahh, forskjelige designteam mao !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JokerS30 skrev:

Ahh, forskjelige designteam mao !

Vel ja. Men om både ut og inn til radiatoren er på høyre side, så må det vel være en horisontal baffel slik at kjølevannet også får anledning til å boltre seg i radiatorens venstre side? Ikke vet jeg...

 

Men som både Brage og Kjernmoen (og sikkert flere)skriver, det er essensielt at den tynne slangen som går fra øverst på radiatoren til ekspansjonstanken er fri for kjølevæske. Det gjøres ved å løsne den på radiatoren og BLÅSE! Det stend i bokji. Hvis ikke vil det hindre at luft kommer ut av radiatoren. En annen ting er at vi snakker om en gammel bil. Ikke sånn Gautebil-gammel, men om det er originalradiatoren er den gammel nok til at radiatoren kan ha grodd igjen. Også verdt å ta into consideration, som det heter på godt norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ballet endel med lufting..... Det er og løsne slanger å fylle manuelt så mye det går. Pumpe på slangene og få inn mere vann.... Får du fylt hele radiatoren og slangene er mye gjort. Kopl bort den tynne slangen på toppen av radiatoren så den kan få renne fritt ut der. Du får en jven fin stråle ut etterhver som du får ut luft. Trikset er å ikke gi seg når man tror det er tomt for luft de første gnage det ser sånn ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg allerede hadde fortalt denne historien, men hadde dårlig nettdekning i går og noe må ha skjedd da jeg sendte inn svaret her. Så her kommer en oppdatering:

Da jeg syklet til Hønefoss for å hente bilen i går formiddag fikk jeg tlf, i lufteøyemed hadde verkstedet knekt det røret som den lille lufteslangen øverst koples på, det er utrolig nok mye plast på toppen her, og denne er sikkert sprøere enn ingeniørene som designet bilen.. brekkasjen gjorde at jeg måtte områ meg og kontaktet NAF, som var snille nok til å frakte bilen til Sokna der familie bor, og jeg må forsøke å reparere resten selv, dvs bytte hele radiatoren, antar jeg.

Se vedlagte bilder av det brukne rørtappen. Vet ikke om det kobberrøret som sitter inni er noe verkstedet har satt inn i forsøk på å fikse skaden. Men det ville nok vært kortlivet. Er det alternativer til å bytte hele radiatoren? Den er jo ganske dyr, dessverre, men slike ting bør vel ikke kjøpes godt brukt, heller..? Jeg vet ikke alderen på denne.

Hva tror panelet om saken?

2020-05-19-6292.jpg

2020-05-19-6296.jpg

Endret av ringerover
Upresisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hva det er verdt, min bil er en P38 diesel, og jeg var plaget med kjølingen i årevis. ALT var nytt, men jeg mistenkte radiatoren likevel. Bilen kokte for omtrent ingenting, og jeg måtte virkelig liste meg over fjellovergangene fra vest til øst. Jeg kjøpte så en brukt radiator av Håvard (han med innlegget over ditt her) og byttet hjemme på gårdsplassen hos ham. Grei jobb, luftingen var heller ikke noe problem. Fyll opp, start, etterfyll og skru på lokket. Etter mindre enn to kilometer merket jeg at NÅ var kjølesystemet i orden. Og siden har det vært slik. Radiatorene er dyre ja, men du kan sikkert finne en brukt. Kanskje noen her inne har en som de kjenner historien til (alder, km.st. etc) Uansett ville jeg renset den først, det er gamle greier og sikkert noe gøgg inni, og hørt etter om det er noen løse deler inne. For det skal det ikke være. Du kan også høre med William eller Andreas på Autogården Kongsberg om de har. De er flinke med P38 og de hugger av og til P38. De pleier å ha ok priser på brukte deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis til gode å oppleve koking på denne motoren. Vurderer ny radiator, Mekonomen skulle ha seks lapper for den, men kan sikkert finnes rimeligere. Og brukt kan være bra nok, selvsagt. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ny radiator får du fra 74 gbp hos Island 4x4. Jeg hadde ikke kjøpt britpart, men den litt dyrere til 99 gbp. Island har flat frakt på 30 gbp uansett hvor mye du kjøper så tenk deg om to ganger om du skal ha noen andre deler også. Bruker som regel en uke fra bestilling til levering med DHL på døra for meg som bor i Oslo. 

https://www.island-4x4.co.uk/cooling-heating-cooling-petrol-models-c-5_72_73.html?page=2&sort=3a

 

Mvh Martin 

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ny Nissen radiator på Tyristrand.  Kan ta en svipptur til Sokna med den.

https://www.island-4x4.co.uk/radiator-4046-nissens-pcc106850-p-37380.html

 

Ang. Diesel radiatorer.  Om jeg ikke husker feil er det noen/mange ettermarkedsradiatorer som mangler en baffel hvilket gjør at vannet tar en snarvei tvers over mellom inn- og utløp.  Dette er ikke tilfelle på bensinradiatoren da innløp er nede og utløp oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brage skrev:

.... hvis verkstedet knakk stussen burde ikke de erstatte radiatoren for det er bare klabbkuk arbeide:blink:

Mvh Brage 

Egentlig burde de ikke gitt meg en så stor regning som de gjorde, syntes og sa jeg, jeg prøvde å forhandle med sjefen, men kom ingen veg. Prisnemnda for verkstedbransjen har koronastengt..:) Shit happens, som det heter, og gutta på gølvet der var sympatiske, i alle fall. Neste gang falken skal taue meg til verksted i Hønefoss så velger jeg nok den andre mekonomen. Men håper det blir ei stund til , da. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Har ny Nissen radiator på Tyristrand.  Kan ta en svipptur til Sokna med den.

Supert! Dette er jo et tilbud det er vanskelig å si nei til! Selv om du sikkert skal ha noe for den.. Send meg en melding om det :)!

Jeg vil helst endre på planene for pinse og gjøre jobben nå til helga, slik at jeg sparer den langhelga til andre og enda hyggeligere gjøremål enn bilmekking.

 

Når det er sagt, for dere som har gjort dette: er det noen uventede ting eller veldig rare løsninger, sannsynlige scenarier som krever spesielle verktøy, slike som ikke inngår i en normalt mobil utrustning av piper, fastnøkler, tenger, skrutrekkere, hammere og sager(!), hvor det meste(!) er metrisk og nokså moderne? Hjemme har jeg en full kjeller med "nesten alt" av verktøy, men det er litt mindre plass i Pandaen enn i kjelleren, jeg må ta med verktøyet hjemmefra, og gjør jobben utendørs, med provisorisk tak om værgudene ikke samarbeider. Jeg skal selvsagt sjekke manualen før jeg pakker, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brage skrev:

Du må vel ta av vifta. Så du bør ha nøkler til det.

Mvh Brage 

Ja, jeg har ikke hele spekteret i 12-kant i tommestørrelser, men antar at det her ikke er veldig rare ting. Finner ikke slike data i verkstedhåndboka, så tar bare med det jeg har av piper og fast/vinkel/leddnøkler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32/36mm nøkkel til vifta har jeg funnet så den kan følge med radiatoren.  For å holde igjen reimhjulet på vannpumpa kan du bruke en lang skrutrekker, brekkstang el.l.  Regner med at den ikke sitter så hardt siden den nettopp har vært av.  Kanskje det holder å gi nøkkelen et slag med en klubbe slik vist i Atlantic British videoen under.

 

 

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

32/36mm nøkkel til vifta har jeg funnet så den kan følge med radiatoren.  For å holde igjen reimhjulet på vannpumpa kan du bruke en lang skrutrekker, brekkstang el.l.  Regner med at den ikke sitter så hardt siden den nettopp har vært av.  Kanskje det holder å gi nøkkelen et slag med en klubbe slik vist i Atlantic British videoen under.

Det stemmer sikkert, ja, vifta var jo nettopp av. Jeg har 36 mm fast, 32 kan jeg sikkert bruke en stor skiftnøkkel til, det er en sjelden anledning til å bruke slikt..Får se om det trengs å ta av vifta, sikkert nødvendig pga arbeidsrom/adkomst, og om jeg får laget noe som jeg kan døpe LRT-12-093 og LRT-12-094 til formålet.. :) 

Edit: etter å ha sett videoen fra Atlantic British går jeg ut i fra at de to ovennevnte spesialverktøy er 32 og 36 fastnøkler, bare.. 

Endret av ringerover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. I bunnhjørnene av radiatoren er det to mutterskruer med muttere som sitter utrolig klønete plassert i "plastlommer", de er dermed umulig å komme til med verktøy, og fordi det rundt er plast roterer mutterne bare rundt. En må hogge bort plastlommene eller sage av skruene. Jeg tok ikke med det som kan vise seg å være viktigste verktøy for mekking på denne bilen (hoggjern og baufil) og vil ikke risikere å hogge i stykker andre ting (har slipt en flat skrutrekker om til hoggjern også, men droppet metoden da det ser ok ut med provisorisk nødløsning, antakelig er ikke radiatoren min gammel heller).

Så derfor gjenget jeg opp plasten(!) og hullet etter opprinnelig lufteslangetilkopling, skrudde  inn en hul messingskrue der (egentlig til sykkelbruk, en overgang fra Dunlop(!) til Schrader) og ser om det holder. Får teste dette litt før langtur.. Den nye og blanke radiatoren fra Kjernmoen er jo i hus, og jeg skal jo betale for den, så hadde jo helst skiftet til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den reparasjonen holder så

  1. Lage et lite Wiki innlegg med bilde av delen osv. slik at andre har noe å gå etter.  For dette vil andre også oppleve.  Om ikke annet som en nødløsning.
  2. Jeg kan gjerne få radiatoren tilbake ved anledning.  Ikke noe hastverk så du kan se an reparasjonen litt over tid.  Opp til deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg borret først hullet med 6 mm borr og brukte deretter en gjengetapp 8/0.8 mm,  som jeg fant ut er gjengene til en vanlig bildekkventil. I prinsippet kunne det like gjerne blitt satt inn en slik ventil fra en disponibel slange, -jeg bytter antakelig til det om dette funker og jeg kommer hjem helskinnet. 

 

Om radiatoren ikke trengs hos meg setter jeg veldig pris på å kunne returnere den, -takk for det. Jeg har samlet opp en del reservedeler til diverse, og det viser seg ofte nyttig, men jeg prøver å begrense unødig bruk av både plass og penger.. og egentlig skal denne bilen selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ringerover skrev:

og fordi det rundt er plast roterer mutterne bare rundt

Vet hvilke muttere du tenker på, -  er det ikke bare å skyve inn en flat trekker eller noe ved siden av ene flaten på mutteren og på den måten stoppe den fra å rotere.

 

Hjemmefix av radiator kan sikkert fungere, men trykket i kjølesystemet på RRp38 når 1,4 bar. Det er nokså høyt, så reparasjon må være godt laget.

Ryker radiatoren mens du er på farten, da er du garantert strandet igjen. 

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Vet hvilke muttere du tenker på, -  er det ikke bare å skyve inn en flat trekker eller noe ved siden av ene flaten på mutteren og på den måten stoppe den fra å rotere.

Jeg prøvde med alle typer og størrelse av slikt, men skrue og mutter er rustet sammen så godt som mulig, og roterte like fullt, dessverre. Plasten bøyer seg ut og mutteren får plass til rotasjon.. Jeg begynte også å hogge av rundt, (se bilde) men måtte jo ligge under bilen og hadde ikke helt egnet hammer eller hoggjern.

2020-05-23-6343.jpg

2 timer siden, Brage skrev:

Hjemmefix av radiator kan sikkert fungere, men trykket i kjølesystemet på RRp38 når 1,4 bar.

 

Jeg kjørte svært pyntelig de 15 milene hjem, men det gikk fint, og nåla pekte rett opp nesten hele tida, selv opp Lunner- og Lygnabakkene. (Jeg hadde på forhånd tatt en mils testtur med mer dynamisk profil i de bratte bakkene i nærheten, og fikk ingen indikasjon på lekkasje, så følte meg nesten trygg.)

Syns forresten bilen har en lyd som er litt foruroligende, men mulig jeg er litt vâr for slikt nå. Kan i alle fall ikke se noen ting som tyder på topplekkasje, så den måtte evt være innvendig(men det er de kanskje vanligvis). Det er heller ikke skjedd noe med nivået på frostvæske på turen. Mulig at det er blitt en liten eksoslekkasje et sted ved motoren. Bilen lager nok litt mer lyd enn før, i alle fall.. Jeg har lastet opp lydfila av opptaket jeg tok i går, under, den blir feiltolket som mp4 video her, men er bare lyd, fint om noen som er motormusikalske eller kjenner akkurat denne motorlyden hører på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg svarer omsider selv, for fant jo ut at dette bare var en eksoslekkasje i skjøten mellom fremre og bakre rør, og fikk disse to sammen igjen. Så får jeg bare kjøre bilen litt mer dynamisk igjen ved anledning og se om kommer noen tegn som gir grunn til ytterligere bekymring enten for kjøling eller annet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...