Jump to content
LRforum
ringerover

Strandet P38 (2000 4,6 HSE) i Hønefoss, kjølelekkasje

Recommended Posts

I går kveld ble jeg stående nederst i bakken før Hvalsmoen ved Hønefoss, med tomt/lekk kjølesystem og rykende motor, så ble jeg fraktet av falken til Mekonomen i byen, hvor bilen står nå. Vet ikke om det er røket noe stort foreløpig, eller om verksted har mulighet til å reparere i morgen, men bilberger mente det var slitt lager i vifta eller deromkring, det var en ny ulyd da motoren gikk litt da han skulle ha den opp på planet. Hadde kjørt ti ganske radige mil og bilen oppførte seg så fint på turen at jeg trodde den hadde det bra, jeg ble derfor overrasket da den plutselig rapporterte "Alternator fault" og servostyringen var borte. Jeg hadde brukt motorbremsen innimellom slik jeg oftest gjør ned lange bakker, og meldingen kom rett etter jeg hadde skiftet fra D til 3 nederst i bakkene fra Eggemoen.

Jeg stoppet straks i en beleilig busslomme, det røyk fælt fra radiatoren, jeg oppdaget raskt at vannet var gått, og all kjølevæsken strømmet på bakken under bilen. Kunne ikke se noen lekk slange eller noe annet sprukket men vannet kom ned litt bak radiatoren, rett foran bunnpanne på motoren. Regner med at verkstedet kan ha problemer med å skaffe deler i morgen, men skulle gjerne hatt bilen kjørbar raskt, helst uten å bruke masse penger som jeg ikke har.

Er det noen i nærheten som har gode råd eller kan hjelpe med kjølesystem-komponenter om verksted ikke har på lager?

2020-05-14-6248(0)_q1[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistet du både lading og servo er det grunn til å tro at drivreima er defekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi får håpe det. Dessverre gir mengder av kjølevann på reima samme symptomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er den blitt sett på hos mekonomen, og de sier kjølevifte og vannpumpe må byttes, og det er selvsagt ikke på lager verken hos dem (i Norge eller Sverige..), eller hos naboen Motorpool (vegg i vegg). :(

Er det noen som vet om eller har noe av dette her på forumet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erik Winther Sørensen har jo stort delelager på Lierskogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nå er den blitt sett på hos mekonomen, og de sier kjølevifte og vannpumpe <snip>

9 minutter siden, lafterolf skrev:

Erik Winther Sørensen har jo stort delelager på Lierskogen.

 

Oj, takk for tips, skal forsøke å spore han opp og spørre! 

(edit: ringte nummeret som gule sider ga meg, men intet svar, .. )

Edited by ringerover

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg har brukt vifte og vannpumpe fra 2001 mod. Begge er helt i orden.

Askveien 70 1482 Nittedal. 95360915

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkstedet kan fikse dette i dag om jeg skaffer delene, sier de. Hva tenker du er riktig pris på disse delene?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, ringerover skrev:

 

(edit: ringte nummeret som gule sider ga meg, men intet svar, .. )

 

 

Angående Erik,  åpningstiden er mellom 15-17. Torsdager 15-20. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ikke så vel som annonsert over, bilen har flyttet inn på verksted og jeg må sykle hjem. Vifte og pumpe fra donorbilen til Superpedro passet fint og de er satt på, men verkstedet får ikke lufta ut av systemet, og har fått nyss om at det er en termostat nede i slangeloopen(?), og mistenker at denne ikke åpner seg, slik at det ikke sirkulerer(?). (Jeg er ikke ekspert, så det er godt mulig jeg har misforstått hypotesen). Jeg har heller ikke verkstedmanualen for hånden akkurat nå.. kan noen fortelle meg om mulige årsaker til dette lufteproblemet, og evt. opplyse om delenummer på termostaten hvis den kan være defekt? Jeg har aldri hatt tilfeller av overoppheting med bilen, er det normalt at den plutselig er kaputt..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hei

 

Det er riktig at termostaten sitter imellom kjøleslangene. Hva som er årsaken til at verkstedet ikke får luftet skal jeg ikke spekulere i.

Verkstedmanualen finner du her. Fra Side 486 og fremover er kjølesystemet beskrevet.

 

https://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Workshop-Manual-P38-Range-Rover.pdf

 

Martin

Edited by MartinM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Første gangen termostaten svikter er det alltid plutselig...

Min erfaring er at denne motoren er litt vanskelige (tidkrevende) å lufte.  Det er f.eks viktig at slangen fra toppen av radiatoren til ekspansjonstanken ligger riktig og er fri for væske.

Så er det den lite hyggelige teorien at en toppakning hat tatt kvelden eller enda værre, at det er sprekk i sylinderforing/blokk.  Ikke helt ukjent på disse motorene.  Er det målt for eksos i kjølevæsken?

Og så en ting til mens dere driver med fronten av motoren.  Sjekk at løpehjulene i plast er runde og fine.  De har en tendens til å "synke" mellom eikene/stiverne hvilket gir vibrasjoner i reima - og bidrar til påfølgende lagerhavari.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Første gangen termostaten svikter er det alltid plutselig...

Min erfaring er at denne motoren er litt vanskelige (tidkrevende) å lufte.  Det er f.eks viktig at slangen fra toppen av radiatoren til ekspansjonstanken ligger riktig og er fri for væske.

Takk, det skal jeg tipse dem om over helga. De to gutta hadde ikke skrudd på denne motoren før, og brukte forståelig nok litt tid. D.v.s. de hadde holdt på i to timer siden jeg ga dem delene, det var fremdeles luft igjen, og de var visst redde for å ødelegge den med varmgang. 

Sitat

Så er det den lite hyggelige teorien at en toppakning hat tatt kvelden eller enda værre, at det er sprekk i sylinderforing/blokk.  Ikke helt ukjent på disse motorene.  Er det målt for eksos i kjølevæsken?

Huff, men tror ikke det har skjedd, jeg hørte den i drift, og den gikk fint og jevnt med normal lyd og oppførte seg som vanlig da bilen ble kjørt for parkering i hallen. Det ville vel vært påviselig vann i eksosen også? Jeg antar at det er vanskeligere på en slik brumlebassmotor å merke endring i både lyd, effekt og oppførsel, men.. jeg har aldri hatt toppakningsbrudd eller tilsvarende med åtte sylindre før.

Sitat

Og så en ting til mens dere driver med fronten av motoren.  Sjekk at løpehjulene i plast er runde og fine.  De har en tendens til å "synke" mellom eikene/stiverne hvilket gir vibrasjoner i reima - og bidrar til påfølgende lagerhavari.

Takk for tips, ja, det skal jeg si til dem. 

Men hva tror dere ekspertene om termostaten, er det bare å bestille den, eller er det bare så kinkig lufting at dette kan løses med mer tid og tålmod?

Edited by ringerover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøre bilen i skråning slik at ekspansjonstanken er høyest å presse på øvre radiatorslange?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Følg prosedyren bokstavelig som MartinM viser til da går det fint.

 

Hovedpoenget der er kva nivået i ekspansjonstanken ved lufting skal være.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hipp hurra, og gratulerer med dagen til alle! ;)

Jeg har fremdeles dette problemet her å tenke på, og det kan jo hende det er andre som ikke er så opptatt med feiring av nasjonaldagen. All hjelp og delt ekspertise settes pris på!

Det ser jo ut til å være overkommelig å følge manualen, ja. Men det er ikke jeg som gjør jobben på verkstedet, og jeg får foreløpig ikke bilen noe sted uten for egen maskin.

NAF ville ikke kjøre den til destinasjonen, dvs lenger enn nærmeste verksted, selv  om jeg syns det ser ut til at vilkårene sier noe annet. (Ser i alle fall ut som jeg kan kreve transport videre om reparasjonen ikke er sluttført i løpet av to dager. https://www.naf.no/medlemskap/vilkar-veihjelp/) Må vel kontakte dem igjen om det ikke blir luftfritt og ok i morgen. Men det er jo litt kjedelig å betale verksted for mange timer med videre prøving og feiling, om termostaten er årsaken, så spørsmålet mitt er fortsatt om lufteproblemet kan skyldes dennes defekt?

(Edit:)Og om noen i nærheten har en slik termostat som er i fin stand og vil selge meg den, da kan jeg jo reise innom på veg til Hønefoss igjen i morgen.. :)

Edited by ringerover

Share this post


Link to post
Share on other sites

En termostat er aldri helt lukket, så den skal ikke være til hinder for lufting mener jeg.

 

Er ukjent med v8, har den lufteskrue? 

I tilfelle start motor og la den gå seg varm. Kort kjøretur gjør nytten. Da blir trykket høyt nok til at luften slippes ut når du lufter. Ikke åpne lokket på ekspansjonstanken før det er luftet, da forsvinner trykket. 

 

Etterfyll.

Normalt er dette nok til å fjerne luften da den står på høyeste punkt. Er det veldig mye må det gjentas, men først må motoren bli kald igjen. Trykket skapes av at varmt vann utvider seg, og siden kjølesystemet er lukket vil det bygges opp trykk.

 

Luften kommer ikke til ekspansjonstanken. Den må luftes på kjølingens høyeste punkt på motoren.

 

Du kan jukse også. Putt en pose ned i ekspansjonstanken og blås opp trykk. Blås med munnen, trekk luft gjennom nesen. Få noen til å lufte mens du holder trykket. Etterfyll. 

 

Posen er for å slippe å få giftig frostvæske i munnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4,6 er notorisk når det gjelder lufting, har du tiden går det og bare fylle gjennom tanken, men det tar mange timer.

 

Mye lettere å løsne den øverste slangen mellom motor og radiator og fyll både motor og radiator herfra.

 

Fyller du også ekspansjons tanken, er det bare å starte motor, men fortsatt mulig du må lufte litt på den slangen på toppen.

 

Jeg har ikke funnet noen lufteskrue noen plass!

 

Tipper det er mer en 70% sannsynlighet for at det kun er lufting som er problemet ditt:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hei. På RRp38 sirkulerer vannet også med stengt termostat, da går vannet via bypass slangen på toppen av termostat huset. Det er den tynnere slangen  ( ca 1inch )som stikker ut til siden fra øvre radiatorslange. Når termostaten er full åpen. Stenges bypass slangen og all væske går via radiatoren. Finnes ikke noe lufteskrue på denne bilen, du må sørge for å blåse ut all væske fra den lille lufte slangen på høyre side av radiatoren. Her slipper luften ut når radiatoren fylles.

Du kan enkelt sjekke om termostat åpner. Da blir den korte rette slangen under radiatoren varm. Den blir bare varm idet termostat åpner ( korte slangen fra nede på radiator til under termostat hus )

 

Bare som nyttig info om Hvordan systemet virker. Det kan hjelpe på luftingen å løfte  ekspansjonstanken opp fra festet sitt, den er bare kneppet på plass i festet sitt.

 

Mvh Brage 

Edited by Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor hjelper det å løfte ekspansjonstanken? Luften står på høyeste sted i motoren.

Tanken er allerede høyt nok plassert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutter siden, lafterolf skrev:

Hvorfor hjelper det å løfte ekspansjonstanken? Luften står på høyeste sted i motoren.

Tanken er allerede høyt nok plassert.

Følger man lufteprosedyren til håndboken, anbefales det å kjøre motoren på 2000 rpm med ekspansjons tank lokket av. Da hjelper det å løfte tanken, så det ikke skvulper så over. Kanskje nettopp derfor den ikke er skrudd fast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

på alle mine biler er tanken skrudd fast, men jeg har ikke p38. 

 

Hører ofte argumentet med å løfte tanken under lufting. Om man trekker opp slangene slik at de ikke henger langt ned kan det ha effekt, men ellers lite.  

 

Vil det ikke skvulpe like mye om man løfter eller ikke? I tilfelle så er man mer utsatt om man står der og holder den.

 

Uansett så følges tråden, og vi får krysse fingrer og tær for trådstarter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig mye bra informasjon, tusen takk alle sammen! Jeg skal formidle det til verkstedet når de åpner, så håper jeg at de klarer det uten å havarere motoren, og at termostaten er tipp-topp. :) Ellers må jeg tvinge NAF til å transportere beistet til et sted hvor det er fint å drive med slikt når jeg får tid, dvs i pinsehelga.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan er radiatoren på denne bilen? Er både inn- og utkoblingene opp på radiatoren slik det er på P38 diesel? I så fall har disse radiatorene en "baffel" innvendig som sørger for at kjølevannet sirkulerer i hele radiatoren. Denne baffelen kan løsne, og da sirkulerer vannet bare helt øverst i radiatoren, og den koker veldig, veldig lett. Videre så kan denne baffelen, som altså er en vertikal plate montert midt i radiatoren, også være løs/defekt PÅ NYE radiatorer. Guess how i know...

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, AreM skrev:

Hvordan er radiatoren på denne bilen? Er både inn- og utkoblingene opp på radiatoren slik det er på P38 diesel? I så fall har disse radiatorene en "baffel" innvendig som sørger for at kjølevannet sirkulerer i hele radiatoren. Denne baffelen kan løsne, og da sirkulerer vannet bare helt øverst i radiatoren, og den koker veldig, veldig lett. Videre så kan denne baffelen, som altså er en vertikal plate montert midt i radiatoren, også være løs/defekt PÅ NYE radiatorer. Guess how i know...

 

Ja, hvorfor bruke fysiske prinsipper, om at varmt vann er lettere enn kaldt, sånn som absolutt alle andre biler i hele verden med forbrenningsmotot.
Det ville jo vært for enkelt og ukomplisert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...