Gå til innhold

Kraftig smell i frem aksling på D2


Anbefalte innlegg

En skjelden gang så smeller det kraftig i frem akslingen når jeg tar opp slakken. Men ikke alltid. Helst etter å kjørt i ca 1/2 time. Og jeg må ha brukt bremsen først. Eks: rolig kjøring. Bremser inn mot rundkjøring.  Gir gass og det smeller godt når slakken tas opp. Hvis jeg kun bremser på giret blir det ikke smell i drivlinja. Ingen åpenbare feil i fremre mellomaksel. 

Hva bør jeg se etter?. Tenker spesirlt at bremsing først forverrer situasjonen kraftig.

 

Leif ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å huff å huff så pinlig. Ser ut som om dekka bare var for lite strammet til etter skifte til sommerdekk.  Trolig kombinasjon av godt brukte muttere, slien moment nøkkel og uoppmerksom hobby mekaniker. 

Billig ihvertfall 

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, smejan skrev:

Men tøft gjort å innrømme tabben her, kanskje flere av oss burde ta en runde og sjekke egne hjul:)

 

Definitivt støttet. Noen dager i sesongskiftene ser det jo ut som hjulenissen har vært på ferde.

 

Sjekk felger nøye også, Muttere og felger dreper hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, smejan skrev:

Men tøft gjort å innrømme tabben her

Ikke tøft (joda, kanskje litt ;)) men fornuftig og saklig slik at tråden har nytteverdi for andre i lignende situasjoner.

 

Selv proffene bommer på dette. En gang for mange år siden kjøpte jeg 4 nye dekk og fikk forhandleren til å sette de på bilen (stor veletablert landsdekkende dekkkjede). Da jeg et halvår senere skulle skifte igjen var mutrene så løse på ene siden at jeg NESTEN kunne løsne de med fingrene mens på andre siden av bilen, der jobben ble gjort av en annen mann, satt de så inne h$£vete at min store latmannsarm knakk uten at mutteren ga seg. Godt med 10 års garanti på verktøy og dekkforhandleren fikk seg en reklamasjonsjobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viser seg at muttrene løsner litt og litt. Jeg har alltid brukt momentnøkkel når jeg trekker til. Nå må det mye er til før de holder. Men nå vet jeg hva det er når det smeller

 

Mvh

Leif Ove 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kpm et nytt symtom. Etter å ha kjørt litt så fikk jeg samme smell i drivlinja. Sjekka felgene og de satt godt. 

Det kan virke som det er værst i 2 gir. Ved en anledning, i det den tar opp drivlinje slakk, så er det et sekund med motstand. Altså bilen reduserer farten i et lite skund, før det er normalt. 

Min første tanke er dobbeltleddet fremme. I dag tak jeg av fremre mellomaksel for sjekk. Alt var smurt og ikke slakk i senter lager. 

Det kan virke som om det er værst i 2 gir. 

 

Blir litt småsprø

Leif ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...