Gå til innhold

Tysse varehenger, påløps demper. "slår"


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Har en tysse vare henger, som slår veldig når man bremser/ stopper opp. 

Tenker at det er en demper inni der som kanskje er gåen, uten å egentlig ha satt meg inn i dette. 

Hjelper ikke grease opp påløpet/ draget. 

Ser på nett at det er ganske dyre greier å kjøpe , 3000 kr +++ 

Kan man bytte bare demperen inni der eventuelt? 

 

dessverre så har ikke denne hengeren fått nødvendige vedlikehold på akkurat denne delen. 

Maskin hengeren eg har, er mye mykere under oppbremsing/ stopp... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demper kan selvfølgelig være død. 

Men start med en bremseservice, det løser som regel det meste ;)

Altså justere alt og sjekke at det beveger seg som det skal. 

Band som henger eller wire som er rustet fast lager ofte slike problemer som du beskriver

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperene jeg har byttet for endel år siden har vært gassdempere. De dør etterhvert.

Trykker man draget inn og det ikke siger helt ut igjen er demperen død eller friksjonen for stor.

Men som YMK skriver er det oftest feil på bremsene.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere feikilder her ja, men 1: du kan fint få tak i overhalingsdeler til de fleste drag. Mange kan det byttes foring i (om de blir slarkete) - og andre deler som demper.

 

Først hadde jeg sjekka strammingen på bremsene, og at de ikke er utslitt, om bremsene ikke tar i tide, hjelper demperen lite, og draget smeller inn i endestoppen før bilen bremser hengeren - ikke hengeren selv. Da hjelper det lite å bytte demper...

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at bremser fungerer som de skal, i og med at den holder når man bruker p-brems. 

Wire går lett. 

Men skal sjekke opp i dette. 

er på offshore tur, så da får man tid å tenke på alt man skulle gjort å sjekket heme... he he 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt redd for at du da kan sitte på maskin til havs og søke på gassdemper.

Om ikke dragprodusent leverer kan det stå nok data på demperen til at du finner riktig et annet sted.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camarogeddon skrev:

Flere feikilder her ja, men 1: du kan fint få tak i overhalingsdeler til de fleste drag. Mange kan det byttes foring i (om de blir slarkete) - og andre deler som demper.

 

Først hadde jeg sjekka strammingen på bremsene, og at de ikke er utslitt, om bremsene ikke tar i tide, hjelper demperen lite, og draget smeller inn i endestoppen før bilen bremser hengeren - ikke hengeren selv. Da hjelper det lite å bytte demper...

 

-Camarogeddon

 

Der sier du noe... får sjekke om den tar brems ved påløp. det er vel en metode/ prosedyre på justering av disse bremsene. 

er jo seff boggi henger. Hatt den snart 20 år, og egentlig aldri gjort noe, eller sjekket bremse skoene der.... Blir høst arbeid dette. 

Akkurat nå, gautes skrev:

Stygt redd for at du da kan sitte på maskin til havs og søke på gassdemper.

Tenker også det. 

Synd eg ikke fikk med meg hvilke type påløp den har, så kunne eg bestilt ... 

Tysse et eller annet boggi henger, Totalvekt 1200kg, mener eg å huske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysse bruker vel stort sett AL-KO drag og aksler om jeg ikke husker feil, men du bør ha fatt i typekoden på draget, erfaringsmessig er det ørten varianter.

Du kjenner ikke noen hjemme som kan knipse et bilde av typeskiltet på siden av draget da? det forteller deg jo alt du trenger. så kan du sitte og myse på deler der ute i havgapet :)

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slitt Triple Lock drag på en Indespension trailer ,3,5t maskintralle moddet til LRtransport.

Må ha foringer , mansjett og bør bytte gassdemper.

Foreløpig ikke kontakt med firmaet i England.

Har ikke sjekket Hofstad i Oslo ennå.

De har hjulpet meg før med andre deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhengerdeler er sinnsykt dyrt. Var hos Hofstad for å handle en del småtteri, brems etc., for et par år siden, og følte meg helt flådd etterpå. Har du noen med rabatt du kan handle gjennom, så benytt den muligheten (i dem grad det hjelper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker eg begynner med sjekk å justering av bremser. 

Sett meg litt opp på YouTube på hvordan det gjøres.... 

Takker for gode tips. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Draget skal visstnok sige sakte ut igjen, om demper er ok. 

Mitt spretter ut. 

 

Så gass demper er gåen. 

Men eg reagerer på prisene. Dyreste er 1600 kr og billigste ned mot 300, men da blir frakta dyr. 

 

En vanlig gass fjær til panser El, L. 

Som eg tror er samme type konstruksjon, har jo helt andre priser. 

FB_IMG_1613422940016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som tar seg ganske så solid betalt for de komponentene der ja. Jeg ser at siet jeg handlet ny demper til et sånt drag, så kom delen på 750 kr ca. Disse er endel kraftigere enn en vanlig panserdemper - men prinsippet? ja, det er likt.

Mener jeg handlet deler hos Romnes sist jeg trengte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den koster rundt 800 hos mekk. Sjekker imorgen. 

Må få dette ut av verden no... He he. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bestilt hos netto trailer Danmark. Alle butikker driver jo korona greier.

 

Dukker opp andre ting også, som ble fikset. Som kan ha hatt medvirkende årsak til slåing. 

 

Orginalt er det en bolt /pin som holder gaffel på gjenge stang fast i mekanismen foran. Erindrer vagt at den forsvant for mange år siden. Og det ble satt inn bolt og mutter. 

Så nå, at hodet på bolten har hindret full vandring helt tilbake, i hvile stilling. Slik at brems ikke har tatt med engang. 

Skjønner ikke hvorfor ting kunne stått i senter og ikke offsett, da hadde det vært såre enkelt... 

Så nå er det fikset. 

Har hatt hengeren snart 20 år. Så god for mange år til ;)

 

Håper gass fjær kommer i posten raskt. 

 

 

 

IMG_20210218_105719.jpg

IMG_20210218_105821.jpg

IMG_20210218_105824.jpg

IMG_20210218_105829.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny demper montert. 

Men ikke test kjørt. 

 

Siden den gamle demper, dvs den er knall hard å presse sammen men spretter ut, så er vel det årsak til at den "slår" 

Så bremser har man uansett hatt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle er nok lekk, og tom for olje - så den fjærer fortsatt ut på fjæra - men den demper ikke, for stempelet inni der har ikke noe olje å løpe igjennom.

Da funker fjære, så bremsene frier som de skal, men bevegelsen blir jo ikke dempet, og det hogger til når du bremser med bilen.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case closed. 

 

 

Alt på stell no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Valeryd har mye hengerdeler, vet den lokale bilxtraen her har endel fra dem, om det er spesifikt for denne butikken eller alle bilxtra vet jeg ikke. Bare som et lite tips hvertfall til fremtidige hengerdelesøkende, ser jo du har fått alt på stell nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2021 den 13.03, Camarogeddon skrev:

Den gamle er nok lekk, og tom for olje - så den fjærer fortsatt ut på fjæra - men den demper ikke, for stempelet inni der har ikke noe olje å løpe igjennom.

Da funker fjære, så bremsene frier som de skal, men bevegelsen blir jo ikke dempet, og det hogger til når du bremser med bilen.

 

-C

Eg tror at slaget eg fikk, er når den har vært presset sammen, så skyter den ut.... 

Det er slik eg så det, da eg jekker den sammen med jekke stropp, og slapp opp. Spratt den ut ganske kjapt... Og blytung å jekke sammen. 

 

Okke som... Virker bra nå ;)

 

Kjøpte fra Danmark, ble billigst. 

 

Så kan jo tråden være til andres nytte også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...