Gå til innhold

EAS feilkoder/periodiske feil P38 4.6HSE 1998 mod.


Tohani

Anbefalte innlegg

Har begynt å få problemer med EAS systemet og sliter med å finne årsaken. Begynner med litt historikk.

Hadde en liten lekkasje i belgene bak så disse ble byttet i forrige uke. Foran ble byttet høst 2019. Når bilen nå står 2-3 dager (med døra oppe) synker den 2 mm bak og 3 mm foran. Ved oppstart bruker den ca 10 sek før normalposisjon er ok og lyser. Pumpa går "sjeldnere" etter at belgene bak ble skiftet og har byttet pakninger på den. Finner ikke lekkasje på blokk utvendig, tilkoplings punkt på belgene, tank eller lufttørker ved bruk av såpespray.

Følgende feilmeldinger kommer opp ved bruk av RSW EAS unlock etter  minimum 15 min. kjøring noen ganger etter en time: Vehicle has moved, cannot lower FR, FR Valve stuck closed.

Har rengjort og renset multiplugger i fotbrønnen på begge sider. Har også lagt merke til at enkelte ganger hever den seg til vademodus på eget initativ, men senker den til normal og alt ok deretter. Har også tredd en ballong på Exhaust ventilen men ingen reaksjon før jeg senker godvognen. Kan det være selve blokka? eller er det FR ventilen som stengt? Når jeg senker bilen til innstegsnivå og så til vademodus går pumpa i 5 min og 22 sek. Enkelte ganger har jeg kjørt i over to timer uten feil og har da låst eas til normalhøyde ,synes jeg ofte fikk feilen raskere etter noen minutter i motorveimodus.

Litt fram og tilbake i innlegget her men forslag til videre feilsøking mottas med STOR takknemlighet.

 

Mvh 

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet 1: Bilen tror den er høyere enn den er. I såfall er det trolig feil på høydesensorer, evt kontakter eller ledninger til disse, evt styreenhet. Hvis du ikke vet at sensorene er byttet nylig, kan det være greit å bytte de uansett. Hvis du ikke vil kjøpe nye, kan du bytte om høyre og venstre sensorer, slik at sensorene får et nytt område å jobbe på. Kalibrering bør gjennomføres, selv om det kan (om du er heldig) gå bra uten. Sjekk også kontakten på sensorene.

 

Mulighet 2: Bilen er faktisk høyere enn den skal være. Kan f.eks. være intern lekkasje i ventilblokk eller driver pack som tuller.

 

At den hever seg på eget initiativ kan være fordi den ikke får senket seg, og er i såfall normalt som følge av den andre feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Sjekker kontaktene først før jeg bytter om h/v sensor. Sensorene er 3 år gamle foran . De bak er jeg usikker på men de er eldre.

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kontakter, byttet om  h/v sensor. fikk EAS-Fault etter ca 3-4 minutter etter at den senket seg til motorveimodus. De samme 3 feilmeldinger. Brukte RSW eas-unlock og låste høyden i normalmodus og kjørte videre i en times tid. Ingen feilmeldinger da.(Intill videre:)) Må kanskje begynne med blokka??? Tyder vel ikke på høydesensor dette?

Noen forslag?

 

Mvh Tom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om høydesensorene er i orden ja. Men det kan være de trenger kalibrering. Får du gjort det med EAS-unlock?

Kan jo være som feilkoden sier også, at FR-ventil ikke åpner. Periodevis i ditt tilfelle, ettersom du får hevet og senket bilen. Du har ikke tilfeldigvis en annen ventilblokk du kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal være mulig å kalibrere med EAS unlock , det er ihvertfall et menyvalg med "Write and read" under calibration. (Har Lynx i tillegg) Og klosser har jeg. Men stusser over verdiene når jeg leser av høyden. Feks High Mode så leser den 91 på FL og 204 på FR...Bak leser den 97 på begge sider.(Omtrent like store forskjeller i normal modus) Kan årsaken ligge der?(Kalibrering front). Har ikke ekstra blokk, så får ikke prøvd det.

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe når du sier at du har en høydesensor som er 204 mot 91 i verdi på andre hjulet. Systemet tillater noe avvik mellom sensorer, men ikke så mye. Hvis du kalibrerer EAs vil den nekte deg å lagre verdier som er langt fra hverandre. Du får da feilmelding på values out of range. Det er også sånn at verdiene for F.eks standard høyde ikke kan være for nært opptil eks vade høyde eller motorvei høyde. 
 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kappet de klare i tilfelle for en tid tilbake . Blir artig å prøve de for første gang.....(sannsynligvis ikke siste)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjørte til Oslo med bilen ferdig kalibrert. Fikk de samme EAS feilene igjen, men rakk jeg å få bilen i motorvei modus kunne jeg kjøre i timesvis........helt til hastigheten kom under 70 og normalmodus slo inn. Da går det 5-10 minutter før samme feil dukker opp igjen. Brukte EAS unlock og ut på motorveien igjen, kjørte i 1.5 time, så hastighet under 70 på småveier og feilen kommer igjen osv. Noen som har noen gode råd? Ventilblokka? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sånn at du hadde feilen i motorveimodus før, mens nå har du den kun i normalmodus? Da ville jeg ha dobbeltsjekket kalibreringen i normalhøyde.

Tror ikke det er ventilblokka, da skulle du fått feilen uansett hvilken høyde du kjører i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FR sensor verdien er helt feil, ville skiftet den høyde sensoren ( siden de er relativt billige ) hjelper ikke dette må du nok fikse ventilblokka. Når bilen faller sammen er det fordi den ikke klarer å nå høydesensor verdien av en eller annen grunn.

Er det rett sensor til din årsmodell som sitter på bilen? og ble de kjøpt ny eller brukt?

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, feilen kom stort sett i motorvei modus før kalibrering......nå er det stort sett omvendt. Har samme mening og erfaring når det gjelder ventilblokka da alle høyder burde ha det samme problemet, som på min forrige P38 inntraff etter langt kortere tid samt at den sank ned iløpet av natten. Men helt sikker er jeg jo ikke. Prøver re-kalibrering i normal høyde før nye sensorer byttes. De som står der ble kjøpt nye fra famous four (FF003379) så jeg håpet på litt lengre varighet:). Forrige eier bytta pakninger på blokka i 2017 så har jo innbilt meg at den er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

OPPDATERING.

Først vil jeg takke for meget gode råd og innspill her på forumet! Håper selv å bidra etterhvert.

Byttet begge sensorer foran etter råd her pga av store forskjeller i verdier h/v. Kalibrerte og trodde alt var fryd og gammen.....men nei. Fikk ny EAS feil på ukorrekt verdi venstre foran(begge sider hadde 112). Prøvde noen stepp opp og ned men fikk ikke lagret verdiene. Kom melding i displayet om at venstre dør foran er åpen.....hadde renset begge kontakter bak fot-hvileren nylig men sjekket de på nytt og der kom overraskelsen! kontaktene var fremdeles rene så jeg sjekket selve ledningene. de var korrodert 2-5 cm oppover inne i isolasjonen!!!. Kuttet alle og loddet de sammen. Meldingen forsvant og fikk lagret høydene. Ny prøvetur med en meget fornøyd sjåfør bak rattet, etter ca en times kjøring peip det plutselig med påfølgende EAS feil i displayet:angry:........humpet slukøret hjem på bumpstop. Kjørte nok en diagnose og fikk feil på høyre sensor bak. Byttet også denne med påfølgende kalibrering og har kjørt problemfritt i godvogna hele 7 dager(måtte det vare:D). Kommer til å lodde kontaktene på passasjersiden også for sikkerhets skyld, samt ha to ekstra sensorer(F/B) lett tilgjengelig sammen med div releer,sikringer osv.

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt trøbbe med flere  "NYE" sensorer. Vet ikke om det er fordi det er dårlige komponenter eller bare dritt. Men fellesnevner er at det har vært billige. Kjøpte noen klasser opp i pris og har ikke hatt problemer igjen på samme bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei solbakk.

 

Prinsippet er enkelt, du må ha diagnose ( nanocom ) eller lign. også må du ha kalibrerings klosser for hver høyde og mulighet for å løfte bilen

 

Lurest er det nok å starte på topp. Kjør bilen til full offroad høyde. Jekk deretter opp ytterligere under rammen slik at du får inn kalibreringsklossene for denne høyden. De skal stikkes inn i bumpstoppene, senk deretter bilen, til bilen hviler på klossene. 

Nå finner du inne i EAS menyen på Nanocom hvilke verdier sensorene leser, så er det en funksjon for å ta denne verdien å flytte til ny oppdatert høyde verdi.

Dette gjentar du for alle høydene access, highway, STD.

Det som skjer er at neste gang bilen skal til offroad høyde til eksempel så vil den stoppe å blåse inn luft i belgene når hver sensor når sin nye kalibrerte verdi.

 

Feil du kan oppleve er at verdien er for "langt ute", da vil ikke nanocom akseptere verdien og du får ikke lest den inn.

 

Håper det hjalp noe, instruksjonen er basert på nanocom, for det er bare den jeg kjenner til.

Mvh Brage    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner litt info på nettet hvis du googler. Jeg ville dobbeltsjekket målene under for å være sikker.

 

 

https://www.rangerovers.net/threads/home-made-calibration-blocks.28237/

Custom High blocks are : 185mm
Stock High blocks are : 135 mm
Stock Short blocks are : 70 mm


Her er tegning

http://p38arover.com/rover/p38a/LRT_60-003.pdf

 

Jeg kjøpe rundstokk av tre på Maxbo med diameter så jeg fikk tredd den inn i bump stop. Fungerte utmerket.

 

Mvh Martin 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...