Gå til innhold

Eie bil i utlandet-Scotland?


telindnor

Anbefalte innlegg

Dattera starter på skole i Scotland til høsten. Kommer nok til å være der noen år. Og, da tenker jeg, hvilken mulighet for oss voksne. Det VIL opplagt bli noen turer over dit for oss, på ferieturer og besøk. DA hadde det vært aldeles toppers med en Land Rover som står og venter på oss. Denne vil dattera disponere naturligvis, men vi vil ha fornøyelig bil å farte litt med når vi er der, og kanskje kan andre også låne/leie bil ved behov, blant annet av dere her :) 

Hvilke evt regler finnes , og er det det noen "skjær i sjøen" ift dette. Aner ikke hva veiavgifter, MOT, forsikring og sånt koster!? Tenker egentlig på en tidlig D1, helst med automat, da disse koster lite og dattera er mest happy med aut :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. En OK bil skal vi vel alltids finne. Men pris på denne, omregistrering, forsikring og ikke minst, hva med sertifikatet til den som skal benytte bilen, er en del usikkerhetsfaktorer, som antagelig blir for mange og "bare stress" kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge verdien er så lav at ikke Lånekassen går i fistel burde det gå fint.

 

Flere (norske) studenter som hadde biler når jeg studerte der borte. Koster litt i forsikring, men det gjør Land Rover leie og der borte. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker siden det har vært mange forandringer i det siste og Skottland muligens har forskjellige regler fra England og så kommer Brexit...  Men, jeg tror forsikring må spesifisere/nevne hvem som kjører.  Ellers, når det gjelder MOT, avgifter etc, så er det klart best å kjøpe en klassiker, 1980 eller eldre, ingen avgifter eller MOT, og billigere forsikring (sjekk med Adrian Flux eller andre "classic insurance" spesialister.  Det må vel bli en Range Rover hvis den skal ha automatgir...  Kanskje ville det lønne seg å kontakte en lokal Land Rover spesialist for å finne en bil som de også kunne vedlikeholde underveis.. Det blir jo litt vedlikeholdsarbeid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring er DYRT i U.K. Da jeg bodde der fikk jeg for det meste nei-takk-vi-vil-ikke-ha-deg-som-kunde-priser.

3500++ pund i året for Disco2, og det var med en såkalt black box. Enda dyrere uten. Kombinasjonen av ung sjåfør med no claims discount fra utlandet og biler som er populære blant tyver gjør det utrolig dyrt å eie. 

Man forsikrer også sjåføren og ikke bilen i U.K, og det er ikke sikkert det er mulig å legge deg til som tilleggsjåfør når du ikke er bosatt i U.K 

 

Her kan du sjekke pris på forsikring

https://www.comparethemarket.com/car-insurance/ 

 

Skottland er utrolig fint, hadde noen reiser dit med jobben som virkelig gav mersmak :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...