Gå til innhold

Solcelle panel campingvogn, EBAY


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Noen anbefalinger til panel. 

Er vel Monokrystall som gjelder. 

Flexi panel, somkan limes rett på f.eks taket. 

eller panel i stiv ramme som må festes på andre måter? 

Nå skal det bare dekke lading av batteri, og lett forbruk som lading av mobiler og slikt. 

Inverter bruk, blir det nok lite av. 

 

Linker til panel som eksempel, ser bare at det oppgis til 100 watt,men leverer bare knappe 1,2 amp ved 12 volt, noe som er rundt 15 watt.

Så man kan vel ta dette med salt klypa? 

 

Hadde sett for meg max 300 watts panel. Event begynner man med 100, og bygger ut. Og tar høyde for det med regulator som takler framtidige panel 

 

https://www.ebay.com/itm/100W-12V-Solarpanel-Solarmodul-Dual-USB-Ladegerat-fur-Auto-Boot-Caravan-Netzteil/174256517063?hash=item28927f6fc7:m:m6mkMAUk28jaI80T2CF8yjg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til å bli fornøyd med solceller ligger ofte i regulator, og der bør du ikke spare pengene. 

MPPT er det du burde satse på, men de koster gjerne over tusenlappen for en som duger. 

 

Jeg har en slik regulator som i linken din, men den er strengt tatt ikke noe mere enn ett spenningsstyrt rele i mine øyne.. 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer bare på om eg skal prøve et slikt sett fra Ebay, eller kjøpe panel fra Norsk forhandler. 

MPPT er tanken å kjøpe også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.5.2020 den 16.29, YMK skrev:

Nøkkelen til å bli fornøyd med solceller ligger ofte i regulator, og der bør du ikke spare pengene. 

MPPT er det du burde satse på, men de koster gjerne over tusenlappen for en som duger. 

 

Jeg har en slik regulator som i linken din, men den er strengt tatt ikke noe mere enn ett spenningsstyrt rele i mine øyne.. 

Fornøyd med den regulatoren? 

Satt bare å lurte på om den kan ha flere spennings kilder inn, mao at man bare paralell kobler f,eks 1 panel, og 12 volt`n direkte fra bilen. Så man har litt lading under kjøring. 

Panel har jo sperre dioder, så det burde vel i teorien gå bra. Event får man forrigle med relè, slik at den kun får spenning fra bilen under kjøring, og panel når man camper. 

Men eg begynner med å bestille den, slik at den kan lade batt u kjøring. Den vet jo ikke om det er solceller eller andre spennings kilder tilkoblet. 

 

Ser eg må bygge om til 13 pins kontakt på vogna, da får eg jo mulighet til 12v direkte til kjøleskapet, som eg egentlig vi ha mulighet til å la gå mens man kjører. 

 

Nå står det 220V en lader orginalt i vogna, såvidt eg har sett, men vet ikke om den har mulighet for 12 volt inn også. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...