Gå til innhold

Har eg fylt feil olje på D3'en min?


gorbys

Anbefalte innlegg

Eg serva bilen min i helga og hadde på castrol professional a5 5w-30 som anbefalt. Greit nok. Så skal eg kjøre en tur til modern og når eg skal heim igjen ser eg at bilen har tømt olja si utover veien og gårdsplassen. Kjapp sjekk viser at pakningen på oljefilterhuset ikkje låg riktig og oljen har lekket ut herifra. Eg går på bensinstasjonen og det eineste de har der er castrol edge 5w-30 C3. Og no har eg pådratt meg hovudverk mens eg prøver å finne ut om eg kan kjøre på denne oljen fram til neste service eller om eg burde bestille a5 olje og bytte på nytt igjen... Det rauk med ein heil 4litring så eg er jo økonomisk ruinert og etter å ha handla på en bensinstasjon... :rolleyes:

Bilen min er forretens en 09 og har DPF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ottahol skrev:

Du skal bruke C olje ikke A olje. C er til biler med DPF

 

Dette har eg lært og i løpet av kvelden, problemet er at castrol og andre butikker som eurodel/skruvat etc sin oljefinner gir deg en A5 olje når du legger inn en D3. D4 da kommer det bare opp special olje :P (iallefall på castrol sin side)
Så har eg da videre lært at ford sin spec gir som du sier en C1 olje til tdv6 motor med dpf. Har du ikke DPF så er det A5 som gjelder.

Så det vil jo sei at eg har allerede kjørt med "feil" olje i eitt år allerede :P

Og for å gjøre forvirringen komplett så anbefaler peugeot/citroen at det blir brukt C2 olje på samme motoren :/ 

C2 og C3 er igrunn like  med tanke på saps innhold(litt høyere innhold enn C1) men med en høyere hths viskositet på C3 . Som burde bety bedre beskyttelse av motoren ?

https://www.opieoils.co.uk/t-acea-car-engine-oils-specification-explained.aspx 

EDIT: om c3 olje; Very similar to C2 but without fuel-economy requirements

 

Endret av gorbys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oljefinnere vil gi feil olje da Lasnd Rover ikke har spesifisert at Disco3 med DPF skal ha C olje, men A olje. Spør ett verksted som driver med Land Rover så får du nok ett annet svar enn fra oljefinneren. Jeg bruker: https://www.skruvat.no/Motorolja-Castrol-Edge-5W-30-P658122.aspx?gclid=CjwKCAjwkun1BRAIEiwA2mJRWalWUaYexLMhR3xp7yrY__vFAphDXT2g_h0nWxg0fnPX7gmhgJsemxoC0LkQAvD_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte me for kort tid siden en FL2 - MY11 med dpf. Ser på regningene etter samtlige ervicer i fra anerkjent LR-verksted på Østlandet,  at den i alle år har mottatt A5 olje. Når eg kjøpte den var det problem med tett dpf. filter med en gang. Om det også var dette i forkant av kjøpet vet eg ikke, men når merkeverksteder heller ikke vet at det skal være C olje på biler med dpf, kan man virkelig begynne å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka flaska med olje som låg i bilen når eg kjøpte den, det var castrol a5. Så godt mulig at den har gått hur lenge som helst på "feil" olje. Forrige eier hadde opplevd "tett dpf" feilmelding et par ganger også men meinte det var pga mykje småkjøring. Eg har opplevd det ein gang men igjen det var etter en periode med mykje småkjøring. 

Uansett! Hovedspørsmålet her blir jo; bytter eg olje igjen? Eller gir eg faen og kjører på denne C3 oljen frem til neste oljeskift for så ha ha på korrekt C1 eller C2 olje? Har allerede brukt 1600 spenn så langt på denne "enkle" servicen, hadde vert greit å sluppet å brukt en 6-7 hundre til akkurat no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å dill med A og C, følg spesifikasjonen til motoren. 

Har du Tdv6 er regla enkel, og spesifikasjoner starter på WSS

 

 

Med DPF:

WSS-M2C934-B specification engine oil used in DPF

equipped vehicles 2.7 TDV6, 3.0 TDV6, 3.6 TDV8, 4.4

TDV8, Defender 2.2 Puma and Freelander 2.2 TD4

 

Uten DPF:

WSS-M2C913-B/C specification engine oil used in

4.2/4.4 AJV8 Gasoline and non DPF Diesel engines 2.7

TDV6, 3.0 TDV6, 3.6 TDV8, 4.4 TDV8, Defender 2.2

Puma and Freelander 2.2 TD4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier vi det slik og så bytter eg om ei lita stund når lønninga kommer inn igjen. 


LR state C3 can be used if C1 is not available but is not recommended for general use and must be changed at <6K miles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gorbys skrev:

Og Ford sin 934b og 913b/c spec tilsvarer og tilfredsstiller, you guessed it; ACEA C og A spec. :rolleyes:

Men ikke nødvendigvis alle ACEA C og A går andre veien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...