Gå til innhold

2 søylar løftebukk, tjukkelse på betong


Agrostar

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå ifra 4 søylar til 2 søylar, da det vil vere meir praktisk for meg. Har sett på Techlift T3, da den med små grep fort kan flyttast vekk. Praktisk sidan eg vil ha den i eit redskapshus, og kan trenge plassen til andre ting innimellom. Ifølge leverandøren så treng løftebukken 15cm armert betong. Eg prøvebårte no, og kom til 10cm med armert heimestøyp ifra midten av 80 tallet.

 

Spørsmålet er da, skal eg ta sjangsen på at det går bra, eller burde eg pigge opp gulvet og legge tjukkare betong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mekkeplassen min har jeg en 3,5T 2 søylet løftebukk levert av Würth. Har som dere kan se

på bildene øverst bardunert denne gjennom betongvegg på begge sider og brukt strekkfisk. Veldig stabilt

også med mekking på Discovery 3 på nesten 2,7T Hengende i løftebukken. Betongen fra tidlig 80 tall var mellom 10 og 15 cm tykk. 

5F12625A-D129-40DD-BF1F-66AAB0EB1A16.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

En stor jernplate fordeler vekt. Vi brukte det for noen år siden. Tror nok den var 2cm tykk.

 

20 minutter siden, OJG skrev:

På mekkeplassen min har jeg en 3,5T 2 søylet løftebukk levert av Würth. Har som dere kan se

på bildene øverst bardunert denne gjennom betongvegg på begge sider og brukt strekkfisk. Veldig stabilt

også med mekking på Discovery 3 på nesten 2,7T Hengende i løftebukken. Betongen fra tidlig 80 tall var mellom 10 og 15 cm tykk. 

 

 

Jeg er såpass susete, så jeg ville pigget og støpt :)

Begge eksemplene over er gode risikoreduserende tiltak og helt sikker ok. Utfordringen med en flyttbar 2 søylers er å gjennomføre tiltakene hver gang den tas fram, legge på jernplate eller bardunere. Det er de gangene det glemmes eller ''skal bare'' som er skummelt .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du pigger så la så mye du kan av eksisterende armeringen bestå, i det minste en sone på 20 - 30cm rundt. Er det lite eller dårlig armering fra før kan du med fordel bore inn og gyse fast dybler med epoxi  i kanten rundt. Biltema har en billig bra patron for dette.

Ikke spar på feltet du pigger vekk når du først er i gang, ( men du trenger ikke ta hele gulvet ^_^)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...