Gå til innhold

Land Rover Serie 2A


Oscar93

Anbefalte innlegg

Selger en 1961 modell Serie 2A.

Bilen er en 1961 modell som kom til Norge i 1962 til Skogn. Ble kjøpt av Tydal brannvesen i 1972. Ble solgt videre i ca. 1982 til tredje eier. Jeg handlet den i Moss for noen år siden av fjerde eier der. Ser at jeg ikke kommer til å få tid til å sette den i stand da jeg har mye annet og drive på med, så velger derfor og selge den videre og håper noen har tid og lyst til å sette den i stand.

Er ikke sikker på orginalfarge, men har vært rød mannskapsvogn en gang i tiden.  

 

Må regne med litt jobb for å få den på veien igjen. Har begynt på litt småreparering, men står en del igjen. Må sveises ny bakre travers(Ny følger med). Er noe mer rust som må sveises også, men ramma ser ganske så hel og pen ut for resten. Dørene er i nokså dårlig forfattning. Bremser må gåes over(Ny pumpe er montert) men må nok gå over resten av bremse anlegget også. Følger med noen deler til dette. Ellers så er den startet og kjørt litt på gårdsplassen for ca. 2 år siden. Motor sviver fint rundt. Skiftet noen tenningsedler den gangen. 

Bensintanken er tatt ned da det var rustet høl i den, men ny tank med armatur følger med.

Bilen står på Ex-mil felger og dekk. Følger med 4 ekstra felger uten dekk.

 

Sikkert noe jeg har glemt bort, men bilen selges som ett prosjekt.

 

Har også noen smådeler liggende som kan følge med. 

 

Veit ikke hva som er riktig pris for den, så er åpen for bud. Bilen står på Hokksund.

 

IMG_0286.JPG

IMG_0288.JPG

IMG_0289.JPG

IMG_0290.JPG

IMG_0292.JPG

IMG_0293.JPG

IMG_0299.JPG

IMG_0300.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dessverre ikke hvem som kjøpte den først. Sendte en mail til tidligere brannsjef i Tydal, og det var han som sa den ble handlet i Skogn i 72.

 

Etter hva jeg har søkt meg fram til med serienummer så tror jeg det er en veldig tidlig 2a, men helt sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Taylor: The Land-Rover 1948-1984 (Collector's Guide, MRP 1984) er 26400001A ff S2A 4-cyl. 109 StW LHD eksport, og iflg. delekatalogen har suffiks A "S2-type" radiatorpanel (med tilhørende lykter/-bøtter/-ringer).  Tyder på at denne er nr. 383 i sitt slag, og etter oppstart i september, høres det vel rimelig at den er produsert i 1961.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lafterolf skrev:

Vet du hvem første eier på Skogn var?

Med kromringer rundt lyktene skulle dette kanskje være serie 2?

2a hadde ikke kromringer.

 264.... er 2a  254.... er 2.  Altså chassis nr. Etter det jeg lært en gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at ved produksjonsskiller hos LR , og sikkert andre fabrikker, tok man det man hadde tilgjengelig på lageret av eldre utgaver hvis det var manko på nydeler og de gikk overens.

Og forskjellige land hadde forskjellige krav til utstyr osv. Norske forsvaret er jo et godt eksempel.

Så chassisnummeret og sannsynligvis ramma er sikre 2A deler. Resten av delene er en annen sak.

Men utrolig gøy å se en slik i ganske urørt stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2020 den 8.16, gautes skrev:

 

 

Og forskjellige land hadde forskjellige krav til utstyr osv. Norske forsvaret er jo et godt eksempel.

 

 

Hvis du bytter "godt" med "skrekkens," så gir det enda mer mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...