Gå til innhold

Serie 1 86" sitteplasser


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Skal innom Statens vegvesen og håper blant annet å få registrert den med de originale sitteplassene/benkene bak, slik at det er totalt 7.

Problemet er at i dagens vognkort står det kun 2. (har midtsete) 

Bilen er stort sett original og tidsriktig utseende med unntak av rulle sikkerhetsbelter foran (lap-belte i midtsete).

Bilen er med canvas, ikke hardtop. 

- personlig kommer jeg ikke til å transportere folk bak på offentlig vei, men det argumentet holder nok ikke ;-), det er mest for utseendet og originalitet jeg ønsker dette.

(jeg har det det meste av LR håndbøker, delebøker og verkstedbøker og annen dokumentasjon som viser at den kunne levers med 7 seter)

 

Noen tips om hvilke argumenter som kan og bør brukes?

Eventuelt reg. nummer på 86" som faktisk er godkjent med 7 seter, så kan de slå opp databasen, vil bli satt stor pris på.

 

Endret: J eg glemte å tilføye at om nødvendig så må jeg kanskje få den registrert som "bevaringsverdig" for å få lov til å ha alle setene?Legg til andre filer.url

 

Bjørnung

 

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1990 modell 90 er registrert som 7-seter. Er jo ikke helt det samme men konseptet med seteplassering og slikt er jo likt. RF76060

 

Tøft med capstan-vinsj. Hadde det på 109 s2a jeg hadde en gang.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg høre om hvordan går.

Min er original 1956 86" med 3 seter i vognkort og originalt skilt nr. Z-537

Jeg har også planer om 7 seter. Hvor får man kjøpt sete benker?

Min har både hard top og canvas, men ikke setebelter, så vil gjerne vite om beltemontering også. Det er kun minsten som sitter i midten som har eget sete jekket fast og med fem punkts belte i dag.

Den blå har store dekk, hvilken størrelse er de? Min har originale 7x16.

image.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet det igjen nå men mener jeg leste en gang at det var FORBUDT med belter på langsgående benker. Høres litt merkelig ut men min er registrert som 7-seter med langsgående benker og jeg ser ikke spor etter belter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle 1980 109 hadde benker med mage belter.

110 er'n min har 4 seter med belter baki der også.

Tror det er valgfritt med belter i biler før 1970 eller noe sånt, men for egen og andres sikkerhet så skal jeg ha belter i alle mine biler. Uansett sitteretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg har ikke funnet det igjen nå men mener jeg leste en gang at det var FORBUDT med belter på langsgående benker. Høres litt merkelig ut men min er registrert som 7-seter med langsgående benker og jeg ser ikke spor etter belter...

Hei,

 

Ja jeg vet ikke om det er forbudt, men så ikke for meg å ha belter på de langsgående setene bak. Tror heller ikke Vegvesenet vil forlange det, MEN det er mulig bilen må registreres som "bevaringsverdig" for at det skal være mulig. Jeg forklarte kanskje litt dårlig i opprinnelig innlegg, men jeg har kun belter foran. 

 

Er det en 86" du har som er registrert med 7 seter som ville jeg satt veldig pris på om du kunne sendt meg reg. nr - (privat om du foretrekker)

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tiopet skrev:

Dette må jeg høre om hvordan går.

Min er original 1956 86" med 3 seter i vognkort og originalt skilt nr. Z-537

Jeg har også planer om 7 seter. Hvor får man kjøpt sete benker?

Min har både hard top og canvas, men ikke setebelter, så vil gjerne vite om beltemontering også. Det er kun minsten som sitter i midten som har eget sete jekket fast og med fem punkts belte i dag.

Den blå har store dekk, hvilken størrelse er de? Min har originale 7x16.

 

L-29233 er også en 1956 model, originalt nummer. Dekk er 7.00x16 Fedima Maxima på Defender felger som gir noen mm større offset og er bredere, men er til forveksling lik de originale felger (som jeg har liggende, men de er relativt rustne). Langsgående seter bak tror jeg du kan få hos flere, eks https://www.exmoortrim.co.uk/our-models/series-i/series-i-86-88-1954-to-1958/load-area-seating/original-style/2-man-bench-galvanised-frame.html

og http://wwspares.co.uk/index.php/2012-12-05-11-07-05/seats/80-rear-seats-detail  (kun 80"?)

Merk at det er ofte uklart hvilken lengde som selges. Originalt ble visstnok to forskjellige lengder brukt på 86", noen som ble arvet fra 80" og noen senere (tror jeg). Ser forresten at det er mulig de har belter til bakseter også?- det må jeg sjekke videre. Mine er nok av den korte typen, men dersom man har reservehjulet bak så spiller det ikek noen rolle fordi en får ikek utnyttet setet helt foran uansett.

 

Når det gjelder belter foran og bruk av canvas så er det feste øverst som er største utfordring. Jeg benyttet denne https://www.exmoortrim.co.uk/soft-top-front-seat-belt-bar.html

men merk at det egentlig ikke passer serie 1 som har veldig lave kanter bak. Øverste feste blir for lavt og vil gi uheldig kompresjon på ryggrad ved kollisjon. Jeg har derfor montert den høyere ved hjelp av noen stubber galvanisert firkantrør, fremdeles lavt, men til å "leve" med håper jeg. Andre har valgt å forlenge rørkonstruksjonen. 

Jeg valgte å ta setebeltefeste mellom setene ned til ramme under...utfordrende og ikke særlig elegant, men solid.

 

Bjørnung

29 minutter siden, tiopet skrev:

Min gamle 1980 109 hadde benker med mage belter.

110 er'n min har 4 seter med belter baki der også.

Tror det er valgfritt med belter i biler før 1970 eller noe sånt, men for egen og andres sikkerhet så skal jeg ha belter i alle mine biler. Uansett sitteretning.

Er enig med deg. Ser nå at det selges et kit med 4 belter som visstnok skal passe bak på sidelengs benker, om jeg leser riktig.

https://www.exmoortrim.co.uk/standard-lap-belt-set-of-4-inc-fittings.html

Litt uklart for meg hvordan det festes i en 86" og hvor sikkert feste da er, men skal studere det litt mer.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarte jeg å si "L-29233 er også en 1956 model, originalt nummer"???

Originalt nummer ja, men SELVSAGT en 1955 model bygd i 1954...det burde jeg jo huske..neste på dagen så ung som meg! ^_^

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for info.

Jeg har security cross ply dekk fra John Craddock, som jeg har pigget ene settet. Klorer seg fast om vinteren på glattisen nå.

 

Er det en Nato krok du har bak der, og hva er det vinkeljernet med hull i til under der?

Jeg har bare standard pinne kobling, og montert en vanlig kulekobling over der igjen.

IMG_20190629_151234.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfeste ikke "Nato", men tilsvarende eldre type, uten rotasjon::

image.png

 

Det er en av de andre grunnene jeg skal til Statens Vegvesen - få godkjent at bilen kan trekke henger.

Håper at festet godkjennes i og med det passer perfekt til Polynorm hengeren fra 1953 (ex-militær) som jeg har, den har rotasjon i draget.

 

Det du ser nederst er et:

image.png

Draw bar er veldig likt det som ble benyttet på noen traktorer den tiden for å koble på diverse jordbruksutstyr, etter hva jeg forstår. Egentlig feil det som står i teksten på bildet av draw bar over - på de første fra 1948 mener jeg det var sveiset fast, senere boltet og standard muligens helt frem til 86" en gang mellom din og min(?) da det ble opsjon. TIdspunktet er jeg ikke helt sikker på.

 

Ett eksempel på bruk:

image.png

 

Ser av data på Statens vegvesen at din Z-537 heller ikke har oppgitt tillatt tilhengervekt, håper å godkjent for min henger uten påløps-brems (600kg?). Ser at noen Serie 1 har slik godkjenning. 

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm! Har en sånn polynorm henger jeg også med NATO krok som roterer. Den har faktisk samme årsmodell som min serie 1, 1956.

 

Tror jeg må skaffe meg et slikt hengerfeste jeg også.

Har egentlig så vidt begynt å lage kulekobling til Polynorm'en så den kan brukes til begge typer. Lager et utskiftbart krok system, hvor jeg bare fjerner endemutter og bytter.

 

Polynorm'en er ganske høy, går det an å lage den lavere? Så den passer bedre med serie 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tiopet skrev:

Hm! Har en sånn polynorm henger jeg også med NATO krok som roterer. Den har faktisk samme årsmodell som min serie 1, 1956.

 

Tror jeg må skaffe meg et slikt hengerfeste jeg også.

Har egentlig så vidt begynt å lage kulekobling til Polynorm'en så den kan brukes til begge typer. Lager et utskiftbart krok system, hvor jeg bare fjerner endemutter og bytter.

 

Polynorm'en er ganske høy, går det an å lage den lavere? Så den passer bedre med serie 1.

Synes egentlig hengeren har passe høyde koblet med dette hengerfestet. Bilde før alt var mer eller mindre på plass….

Dette er uten last i henger, men 86" er muligens bitte litt høy siden fjærer enda ikke har gått seg til enda.

 

Bjørnung

Not quite finsihed yet 86- with trailer.jpg

Endret av Bjørnung
ytterligere opplysning for klarhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 1957 88" som jeg registrerte om fra 3 seter varebil til 7 seter personbil like etter hadde kjøpt den i 1994. 

Etter kjøpet måtte bilen vises for Biltilsynet og i den forbindelse spurte jeg hva som skulle til for å registrere den om. Kontrolløren kikket inn i bilen og sa det bare var å sette i baksetene og bestille en time. Som sagt, så gjort. Noen dager senere var jeg tilbake igjen med 7 seter montert. Fikk en annen kontrollør (surpomp) som kikket inn i bilen og bablet noe om setebelter og bla bla bla. Det har aldri vært setebelter i bilen, og det sa heller ikke kontrollør ved første besøk noe om. Jeg fikk øye på den andre kontrolløren i hallen og fortalt at han hadde sagt noe annet... Ja, så får du snakke med ham da. Sa surpompen og gikk. Takk for sist, dette er bilen som skulle endres til personbil. Han kikket inn, så baksetene og spurte: du skal ha denne som sjuseter da? Ja takk. Han klusset litt i vognkortet og ba meg gå inn og få et nytt. 

Dette var i 1994, om regler fremdeles er de samme vet jeg ikke. Så lenge bilen er original mener jeg det bør gå bra, og det er fremdeles ikke noe tilbakevirkende krav om setebelter så vidt jeg vet. 

Mitt regnr. er A-58841 om det hjelper deg. 

2018-05-09 19.48.14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Bjørnung skrev:

Synes egentlig hengeren har passe høyde koblet med dette hengerfestet. Bilde før alt var mer eller mindre på plass….

Dette er uten last i henger, men 86" er muligens bitte litt høy siden fjærer enda ikke har gått seg til enda.

 

Bjørnung

Not quite finsihed yet 86- with trailer.jpg

 

Nydelig ekvipasje.

Ser at din polynorm er lavere enn min, mulig min står med aksel under bladfjærer. Må sjekke nøyere etter på min gitt. Må ha nye dekk på min, gummien er litt sprukket, men ikke værst til å være 50 år gamle egentlig (holder luft enda, 5 år siden jeg fylte en skvett i dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Baard skrev:

Jeg har en 1957 88" som jeg registrerte om fra 3 seter varebil til 7 seter personbil like etter hadde kjøpt den i 1994. 

Etter kjøpet måtte bilen vises for Biltilsynet og i den forbindelse spurte jeg hva som skulle til for å registrere den om. Kontrolløren kikket inn i bilen og sa det bare var å sette i baksetene og bestille en time. Som sagt, så gjort. Noen dager senere var jeg tilbake igjen med 7 seter montert. Fikk en annen kontrollør (surpomp) som kikket inn i bilen og bablet noe om setebelter og bla bla bla. Det har aldri vært setebelter i bilen, og det sa heller ikke kontrollør ved første besøk noe om. Jeg fikk øye på den andre kontrolløren i hallen og fortalt at han hadde sagt noe annet... Ja, så får du snakke med ham da. Sa surpompen og gikk. Takk for sist, dette er bilen som skulle endres til personbil. Han kikket inn, så baksetene og spurte: du skal ha denne som sjuseter da? Ja takk. Han klusset litt i vognkortet og ba meg gå inn og få et nytt. 

Dette var i 1994, om regler fremdeles er de samme vet jeg ikke. Så lenge bilen er original mener jeg det bør gå bra, og det er fremdeles ikke noe tilbakevirkende krav om setebelter så vidt jeg vet. 

Mitt regnr. er A-58841 om det hjelper deg. 

 

Glimrende - mange takk for hjelp!....ja vet aldri hvem en treffer på….

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde 90en min på PKK i går. Spurte kontrolløren om dette med belter bak og han visste ikke hvordan lovverket var men da han jobbet for LR var der en periode på omlag 2 år der de ble bedt om å montere belter bak men så fikk de beskjed om å ikke gjøre det. Enkelt sagt ser det ut til at langsgående benker ikke har krav til belter og vil dermed godkjennes greit uten. Uten at jeg fant det igjen i farten mener jeg å ha lest at det er FORBUDT med belter på langsgående benker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger spent med på tråden her! Daisy har vært registrert med 3 seter som varebil siden 1956 (tror jeg). Vi har snakket om bakseter, mest fordi det er artig, noe persontransport å snakke om kan jeg ikke se for meg.

 

Liker midtsetet foran, så helst skulle det vært 8-seter!

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SveinHa skrev:

og vil dermed godkjennes greit uten

 

7 timer siden, ian928 skrev:

Daisy har vært registrert med 3 seter som varebil

En ting er biler som som allerede ER registrert som 7/9-seter men å få omregistrert en bil TIL å ha langsgående benker i dag tror jeg nok krever en god del både goodwill og historisk dokumentasjon for å få til. Det vil i alle fall ikke kunne gå på en nyere bil (ikke-veteran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - var hos Statens Vegvesen på tirsdag, men juryen er fremdeles ute.

Kan visstnok først vente svar en gang ut i kommende uke.

(det var flere forhold til godkjenning på en gang, overføring av rammenummer til ny ramme, registrering av gammel militær tilhenger, godkjenne 86" for å trekke tilhenger, samt fra 2 til 7 seter … puuuh høyt spill ^_^

 

Burde derfor vente med detaljer til da, det eneste som virket nesten sikkert var at sete i midten foran var utelukket å få godkjent.

Da jeg viste til at det fantes serie 1 biler der ute godkjent med tre seter foran , så var svaret (muntlig) at det var i så tilfelle "feilregistreringer".

Har visstnok vært protester på dette før og derfor vært behandlet på "høyeste hold" med avslag. Grunnen skal være  at det ikke plass for voksen og eventuell passasjer vil hindre sjåfør i arbeidet (fysisk).

De to jeg fikk snakket med var hyggelige og greie karer, men dialogen var jo litt vanskelig i disse corona tider, måtte vente ute hele tiden og overlate all papirdokumentasjon til de, og de kom ut en gang i blant for å stille spørsmål. Vet derfor ikke om de tar hensyn til at jeg sa jeg jeg vill vurdere registrering som "bevaringsverdig" dersom det da var lettere å få godkjent seter (og hengerfeste).

Så jeg aner ikke om det har betydning å få registrert som bevaringsverdig eller ei. "Bevaringsverdig" er ikke det samme som "veteran", veteran  er bare en bil som er eldre en 30 år om jeg har forstått det riktig. Det stilles relativt strenge krav til originalitet for  et "bevaringsverdig" kjøretøy.

 

Venter i spenning.

 

Bjørnung

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...