Jump to content
LRforum
Majesteten

Tips til biltralle - bilhenger.

Recommended Posts

Ønsker tips til biltralle - bilhenger,

.

Har en Toyota Hilux 3l aut, og lurer hvilken henger er best for denne bilen og tenker også vinsj plassering osv.

På forhånd tusen takk:-)

Mvh Hans

Kunne jeg velge winchløsning ville jeg hatt den på siden foran.

Høyre side er nok å foretrekke i forhold til annen trafikk på veien.

Kasteblokken skulle hatt flere festemuligheter langs fremre tverrbjelke e.l.

Dette pga forskjellig krokfesteplassering på det man vil ha på flaket.

en grov kjetting mellom to punkter foran på planet, og en kasteblokk med kjettingkrok på, fungerer veldig fint...

Har ikke kjørt mye med bilhenger men har i alle fall erfart at vinsjen kan være noe ræl til å stå i veien selv om den kan være litt flyttbar.

1 time siden, JokerS30 skrev:

en grov kjetting mellom to punkter foran på planet, og en kasteblokk med kjettingkrok på, fungerer veldig fint...

Og huske på at trekk 90 grader på midten av kjettingen blir mye større enn trekkrafta på winchkroken.

Finnes sikkert en teoretisk beregning på slikt. Jeg har bare erfart og dratt nytte av fysikkens lover på dette.

1 time siden, gautes skrev:

Og huske på at trekk 90 grader på midten av kjettingen blir mye større enn trekkrafta på winchkroken.

Finnes sikkert en teoretisk beregning på slikt. Jeg har bare erfart og dratt nytte av fysikkens lover på dette.

Jeg kjører IFOR; og da blir belastninger på surrepunkter, punktbelastning i planet osv mest av akademisk interesse.
Å ødelegge den hengeren med lovlig vekt, går rett og slett ikke an.

Belive me, jeg har forsøkt.

3 timer siden, gautes skrev:

Om du spenner kjettingen opp stramt - ja, helt enig, dette vil øke belastningen noe voldsomt. Men samtidig, om man lar kjettingen ha litt slakke, så vil du redusere problemet betraktelig, og fremdeles få samme resultat (justerbart forankringspunkt)

@JokerS30 

Jeg drømmer om en Ifor - de ER utrolig solid bygget. Har hatt en BK henger i en årrekke nå - og kan ikke si annet enn å be folk ligge unna. Altfor spett bygget, tåler ikke bruk overhodet. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sveisa opp sidekarmer og annet på min.

-Camarogeddon