Gå til innhold

Tips til en gammel 4WD traktor?


Jeep-jenta

Anbefalte innlegg

Har leita litt rundt, og ser at LR-folk er ivrige på traktor!
Jeg har et lite småbruk, og trenger traktor til snøbrøyting og til alt annet ute på jordene, som dessverre er ganske bratte - derfor 4WD.

Pengepungen er heller slunken (det koster å kjøpe småbruk fra 1860), men jeg får kanskje solgt en skogsteig et annet sted i bygda, og håper å få råd til en liten traktor - budsjett ca. 50 tusen. Helst frontlaster og bakskjær inklusive - beitepusser hadde vært knall også! Vet ikke om graveaggregat er noe å satse på, men høres jo veldig kjekt ut....
Ser det ligger en Lamborghini på finn med frontlaster og graver, med litt feil, men har null peiling på traktor - vet faktisk ikke om jeg har sittet i en før, så dette blir sikkert gøy!
Noen tips og råd fra LR-folk, eller har jeg pissa i kirka som eier av Jeep Commander (for øvrig: styr unna)? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å sjekke annonsene som er nær deg nok til at traktoren kan fraktast heim på eigne hjul. Å leige frakt er dyrt, så det er det best å unngå. Gravemaskin er kjekt, men kjem du til å bruke det? Har traktoren klypefeste? Er det trepunktsoppheng og trekkrok på eller er det borte for å montere gravaren? Trepunkten er viktigare enn gravearmen!


Elles er det ikkje så mykje å lure på. Du kan neppe velje vekk så mykje i den prisklassen, spesielt om du vil ha lastar og skjer med i handelen (trur det kan bli vanskeleg?), så eg vil ikkje framheve spesielle modellar eller merke, men sjekk at "din" traktor er i ok stand.

Med det tenker eg på mekanikk, som bremser, klutsj, at motoren startar utan for mykje seremoni, gir må fungere (ofte usynkronisert), hydraulikk og kraftuttak er ofte oversett, men utan det i orden er du hjelpelaus. Styringa er ofte slarkete, litt er akseptabelt, men ha i mente at det kan vere lurt å bytte styrekuler før dei ramlar ut av seg sjølv.

Lekkasjar kan vere skummelt, eller berre kosmetisk Sjekk!


Ting som manglande/knuste ruter, dører, lykter og bulka plater kan tyde på uvøren bruk, men er samtidig lite viktig i seg sjølv og er gode prutepunkt. Det er også lettare å fikse enn mekaniske ting og kan takast ved anledning. Mykje verre med mekanisk brekkasje.

 

Lukke til og sjekk fleire før du bestemmer deg. Fint å vere forelska, men det kan bli frykteleg dyrt! ;)

 

Og forresten, traktordekk er skitdyrt. Sjølv brukte kostar ein del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg rotet rundt etter traktor hadde jeg også graver på ønskelista.

Ble rådet til å droppe det og heller leie en gravemaskin med/uten fører.

Ble til slutt at jeg hørte på rådet og angrer ikke ett sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd, her var det mye å ta med seg!
Jeg skjønner at det er vanskelig å gi noe råd om fabrikanter siden jeg uansett ikke har så mye å velge blant - men er det noen som jeg må styre unna?
Jeg leiter etter traktorer helst under 2,5 tonn, og også disse minste på rundt 1000 kg kan være aktuelle (da selvfølgelig uten graver), og lurer litt på Shibaura, men er det vanskelig å få tak i deler til disse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jeep-jenta skrev:

 lurer litt på Shibaura, men er det vanskelig å få tak i deler til disse?

Svært mye er i praksis ikke å få tak på lengre. Har blitt tilbudt fler Shibaura 1500 opp gjennom, med " bare litt problemer med firehjulstrekken ".
Da er det veldig dumt at det ikke lar seg oppdrive deler i det hele tatt, hverken nytt eller brukt.

Styr unna, er mitt klare råd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gongen bestefar hadde gard var første traktoren eg hugsa ein Fordson Major. Den vart bytta i ein MF135. Seinare kom det ein Fiat 640DT. Alle kjøpt brukt og så vart gardsdrifta lagt ned og Fiaten seld. 135'en trur eg er der enno.

 

Delar av garden er bratt, den ligg på vestlandet. Likevel på innmark var det ikkje nødvendig med firehjulstrekk for å kome fram, om det var sleipt vart det lagt på kjettingar på 135'en. Utfordringa i bratta er å ikkje velte. Det var grunnen til fleire bruk den gongen hadde traktor av transporter type.

 

Til snørydding er fres tingen om det er noko mengder snø. Småbrøyting går greit med skuffe. Laster framme er kjekt å ha viss du skal lesse av/på, men var tidlegare ikkje så vanleg. (Det vil seie for førti år sidan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - da styrer jeg hvertfall unna Shibaura. :-) Deler må jo være tilgjengelig, må jo anta at noe slitedeler (og annet) må byttes etter hvert.
Fiat har jeg hørt mye god-ord om, så den står på lista. :-)
Hva med Kubota? De har jo også vært kjent som en "liten-traktor"-leverandør.
Og samme med Iseki, de har vel bare slike kompakt-traktorer - hvordan er de i forhold til driftssikkerhet?
Jeg så i en annen tråd her, at hvis man kommer over en Lamborghini, så løp og kjøp - er dere enig?

Frontlaster må jeg nok ha, det er mye som skal flyttes rundt omkring på bruket utenom snø.
Da begrenser jo søket seg en del, men håper det kommer litt flere traktorer til salgs utover sommeren.

Endret av Jeep-jenta
Her var det masse skrivefeil, gitt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt masse Fiat og Ferguson...  Skulle jeg hatt traktor hadde det blitt Lamborghini, fordi det har jeg skrudd på.. klarer du derimot og få fatt i en AGRI land rover må du gå for det.. 

 

 

 

 

5894829928_6feaa6d6d6_n.jpg

8242455ca019d3146d6605b35a9f75b5.jpg.8eca542862b03f171be7c508b9da3d20.jpg

Gaydon-23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jeep-jenta skrev:

Tusen takk - da styrer jeg hvertfall unna Shibaura. :-) Deler må jo være tilgjengelig, må jo anta at noe slitedeler (og annet) må byttes etter hvert.
Fiat har jeg hørt mye god-ord om, så den står på lista. :-)
Hva med Kubota? De har jo også vært kjent som en "liten-traktor"-leverandør.
Og samme med Iseki, de har vel bare slike kompakt-traktorer - hvordan er de i forhold til driftssikkerhet?
Jeg så i en annen tråd her, at hvis man kommer over en Lamborghini, så løp og kjøp - er dere enig?

Frontlaster må jeg nok ha, det er mye som skal flyttes rundt omkring på bruket utenom snø.
Da begrenser jo søket seg en del, men håper det kommer litt flere traktorer til salgs utover sommeren.

Både kubota og iseki er gode traktorer, deler er stort sett tilgjengelig, om en noe dyrere en ford og ferguson (men er de i god stand er det skjelden de trenger deler dog -_-) Begge har modeller fra minitraktorer og opp i små traktor størrelse (mf 35 / 135, ford 4000 osv), men disse er sjeldnere en minitraktorene på brukt markedet.

Og må si det er utrulig hva man får gjort med en slik minitraktor, stadig overrasket over hva de klarerB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Hadde lett kjøpt 360`n din, om den var fin og OK !

Må si meg enig.

 

Den er fryktelig solid bygd. Ikke så sprek, men på et småbruk må den være perfekt og med en veldig fin hytte hvor det er lett å gå inn og ut. Billige deler som er lett å skaffe når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lafterolf skrev:

Må si meg enig.

 

Må være en misforståelse, skal vi ta det en gang til ! :D

husk bare, om du må gjøre noe sånt på verksted, må du i praksis fort kjøpe din egen traktor en gang til.
Utbedringskostnaden kan lett overstige kjøpesummen.
En clutchreprasjon må anses for være " rutine " på en 30-40 år gammel traktor, men er nok ikke noe ALLE gir seg i kast med sånn helt uten videre.

Jeg tok denne forrige uka, ikke hverken vanskelig eller komplisert, men lasterbrakettene veier så mye pr side at vi løftet de med minilaster, for å sette ting i perspektiv.
Og dette er en ganske liten traktor etter dagens målestokk....
 

IMG_20200514_102917 (1).jpg

IMG_20200508_145107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2020 den 13.22, JokerS30 skrev:

Hadde lett kjøpt 360`n din, om den var fin og OK !

Svigerfar er ikkje akkurat nokon racer på vedlikehald så direkte fin er den ikkje.... :D

Men teknisk i grei stand, skule berre hatt ein frontlaster..  . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nett, liten, driftsikker til rundt 50 000,- er ikke sikkert hører sammen. Små nette traktorer er overpriset.

Passe stor, driftsikker til rundt 50 000,- går bedre sammen, som f.eks noe i stil med den Rolf linket til.

Småreparasjoner må du alltid ta med i betraktningen ved kjøp av gammel morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vidar her - har selv vært i liten 4x4 traktor markedet, og alle de små er relativt sett kjempedyre - men i mitt tilfelle kommer jeg ikke skikkelig til med en større maskin.

Hadde jeg hatt bedre plass hadde jeg uten tvil gått for en større, og mere "normal" 4x4 traktor. enklere med deler, pris osv osv. smått er definitivt ikke rimeligere. og skal du ha noe til størrelsesorden 50K, som ikke er restaureringsobjekt må du nok over på en av de "vanlige" traktorene er jeg redd

 

Nå har jeg en Holder, som har vært absolutt alt annet enn vedlikeholdsfri.. (så de anbefales ikke)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...