tigergutt Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 Nå trenger jeg hjelp fra noen voksne: Jeg skal dreie ned reimhjulet på en kompressor på raserbilen fra 70mm til 60mm og spørsmålet er hvor mye øker rpm på kompressoren...? Kjør debatt :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 16% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Debatt ferdig Ps, regnestykket blir så enkelt som 70/60 = 1.166666 ganger opprinnelig turtall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 Hehe: Det er jo INGENTING... Da må det sterkere lut til: Les: Større reimhjul på veiva - må opp fra 0,3 til min 0,8 i overlading skal det bli noe liv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Nå er ikke prosenter i økt omdreining lik trykkøkningen. Så det kan være nok, men alt etter oppsett og hvilken kompressor vi snakker om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Og så er det ikke alle kompressorer som er veldig glade i veldig høyt turtall heller. Tar det som en selvfølge at du justerer tenning og drivstoff også i sammenheng med endring i ladetrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 Bilen står på mapping samtidig som vi justerer str på reimhjul så alt er "taken care of" Slik det er akkurat nå så ligger trykket på ca 0,2 (ikke 0,3) og vi vil opp på 0,8... Er det proporsjonalt andre vegen også: 10% større reimhjul på veiva gir 10% høyere rpm på kompressor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Kan jeg få spørre hvilken kompressor du har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 (endret) Jackson Racing. Hvis det sier deg noe. Det er ikke som på bildet, altså - her går ladelufta vi både kjøler og dumpventil Endret 11. mai 2020 av tigergutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Jeg tenkte mer på hvilken modell? Da går det an å søke opp specs. Alternativt kan du jo kontakte Jackson Racing og be de om specs på kompressoren. De har normalt flow-skjema som viser hvor mye luft den leverer på så og så mange omdreininger, samt hva som er max. Kan det være en Rotrex C30 eller C38? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 11. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2020 Hei. Skal sjekke. Det er nok ikke Rotrex C30 eller C38 - de ser helt annerledes ut (har det på en annen lekebil som kommer fra samme øya som LR øya) Mere info kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2020 (endret) Det later til at det er en Magnuson MP62 - hvis det sier deg noe. Jeg fant et delenummer og søkte opp - da dukket den opp. Delenummeret er 206987 Endret 12. mai 2020 av tigergutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 Finner ekstremt lite info om den kompressoren, selv på nettsidene til produsenten står det lite. Men det hintes til at den er bygd for 6psi/0,4bars arbeidstrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2020 Hjelp... Det er jo latterlig lite... Da blir det turbo :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 21 minutter siden, tigergutt skrev: Hjelp... Det er jo latterlig lite... Da blir det turbo :-) Har sjekket litt mer, og ser ut til at det er en utbredt kompressor bl.a på Lotuser og flere GM'er. Er bygd for arbeidstrykk på 6-7psi som nevnt over. Flere bytter reimhjul og kjører den på 9psi, men da slites lagrene i snuten mye raskere og enkelte har vært nede i 32000km intervall for overhaling. Ikke sikkert det har så mye betydning i racerbilen, men mtp driftssikkerhet og ønsket ditt om høyere ladetrykk ville jeg også gått for turbo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2020 Takk for gode tips - ting vurderes :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2020 Skal prøve for moro skyld: 175mm hjul på veiv, 60mm hjul på SC og max rpm på motor = 6500 = skal gi 17500 rpm på SC. Max anbefalt fra Eaton er 14000, men gutta krutt på bane har opptil 22000 - alt skal prøves. Hvor mye bar jeg får er verre å regne ut, men time vill sjåvv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 12. mai 2020 Del Skrevet 12. mai 2020 6 minutter siden, tigergutt skrev: Skal prøve for moro skyld: 175mm hjul på veiv, 60mm hjul på SC og max rpm på motor = 6500 = skal gi 17500 rpm på SC. Max anbefalt fra Eaton er 14000, men gutta krutt på bane har opptil 22000 - alt skal prøves. Hvor mye bar jeg får er verre å regne ut, men time vill sjåvv Hold meg oppdatert da, litt spent på resultatet. Selv har jeg mest erfaring med G-laderen som sto i VW på slutten av 80-tallet, gikk der ned bare noen få mm på reimhjulet da den ikke likte høyt turtall. Hentet nesten like mye effekt bare på å justere tenningen.Stadige overhalinger for å bytte tetninger, så ikke rart mange bygde om til Rotrex. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2020 I will - det er trening på Vålerbanen lørdag 23/5 så da kommer vel sannheten fram Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 22. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2020 Da er bilen ferdig mappet og klar for bane. Resultatet ble 337 hk og 430nm. Mindre reimhjul på kompressor og større på veiva gjorde susen. Ca 0.6 bar. Takk for alle gode innspill og tips - det gledes :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 22. mai 2020 Del Skrevet 22. mai 2020 0,6bar bør være holdbart en stund. Fine tall også. Lykke til på treningen i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 22. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2020 2 timer siden, iknutis skrev: 0,6bar bør være holdbart en stund. Fine tall også. Lykke til på treningen i morgen. Takk for det - blir vel Alfakrøll som vanlig :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.