Gå til innhold

Kompressor - mindre reimhjul


Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp fra noen  voksne:

Jeg skal dreie ned reimhjulet på en kompressor på raserbilen fra 70mm til 60mm og spørsmålet er hvor mye øker rpm på kompressoren...?

 

Kjør debatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe: Det er jo INGENTING...

Da må det sterkere lut til: Les: Større reimhjul på veiva - må opp fra 0,3 til min 0,8 i overlading skal det bli noe liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke prosenter i økt omdreining lik trykkøkningen. Så det kan være nok, men alt etter oppsett og hvilken kompressor vi snakker om

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står på mapping samtidig som vi justerer str på reimhjul så alt er "taken care of"

Slik det er akkurat nå så ligger trykket på ca 0,2 (ikke 0,3) og vi vil opp på 0,8...

Er det proporsjonalt andre vegen også: 10% større reimhjul på veiva gir 10% høyere rpm på kompressor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supercharger Kit

Jackson Racing. Hvis det sier deg noe.

Det er ikke som på bildet, altså - her går ladelufta vi både kjøler og dumpventil

Endret av tigergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på hvilken modell? Da går det an å søke opp specs. Alternativt kan du jo kontakte Jackson Racing og be de om specs på kompressoren.
De har normalt flow-skjema som viser hvor mye luft den leverer på så og så mange omdreininger, samt hva som er max.

Kan det være en Rotrex C30 eller C38?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal sjekke. Det er nok ikke Rotrex C30 eller C38 - de ser helt annerledes ut (har det på en annen lekebil som kommer fra samme øya som LR øya)

Mere info kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at det er en Magnuson MP62 - hvis det sier deg noe.

Jeg fant et delenummer og søkte opp - da dukket den opp.

Delenummeret er 206987

image.png

 

Endret av tigergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tigergutt skrev:

Hjelp...

Det er jo latterlig lite...

Da blir det turbo :-)

 

 

Har sjekket litt mer, og ser ut til at det er en utbredt kompressor bl.a på Lotuser og flere GM'er.
Er bygd for arbeidstrykk på 6-7psi som nevnt over. Flere bytter reimhjul og kjører den på 9psi, men da slites lagrene i snuten mye raskere og enkelte har vært nede i 32000km intervall for overhaling. Ikke sikkert det har så mye betydning i racerbilen, men mtp driftssikkerhet og ønsket ditt om høyere ladetrykk ville jeg også gått for turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve for moro skyld: 175mm hjul på veiv, 60mm hjul på SC og max rpm på motor = 6500 = skal gi 17500 rpm på SC.

Max anbefalt fra Eaton er 14000, men gutta krutt på bane har opptil 22000 - alt skal prøves.

Hvor mye bar jeg får er verre å regne ut, men time vill sjåvv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tigergutt skrev:

Skal prøve for moro skyld: 175mm hjul på veiv, 60mm hjul på SC og max rpm på motor = 6500 = skal gi 17500 rpm på SC.

Max anbefalt fra Eaton er 14000, men gutta krutt på bane har opptil 22000 - alt skal prøves.

Hvor mye bar jeg får er verre å regne ut, men time vill sjåvv 

 

Hold meg oppdatert da, litt spent på resultatet. :) Selv har jeg mest erfaring med G-laderen som sto i VW på slutten av 80-tallet, gikk der ned bare noen få mm på reimhjulet da den ikke likte høyt turtall. Hentet nesten like mye effekt bare på å justere tenningen.Stadige overhalinger for å bytte tetninger, så ikke rart mange bygde om til Rotrex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er bilen ferdig mappet og klar for bane.

Resultatet ble 337 hk og 430nm.

Mindre reimhjul på kompressor og større på veiva gjorde susen.

Ca 0.6 bar.

Takk for alle gode innspill og tips - det gledes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iknutis skrev:

0,6bar bør være holdbart en stund. :)
Fine tall også. Lykke til på treningen i morgen.

Takk for det - blir vel Alfakrøll som vanlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...