Gå til innhold

Høydesensor


Hutch

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2006 disco 3 som kun hever og senker seg bak. Sjekket feilkoder og da var det høydesensorene foran, disse er nå byttet. Men har fortsatt samme problem. Noen tips til hva jeg nå må gjøre? Det er ingen feilkoder nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hutch, min gode man. Du byttet høyde sensorene pga feilkode og feikode alene? Det er det verkstedene gjør. Ikke fyr av dele kanonen før det trengs. Hvis du hoster opp feil kodene du får, så er det litt lettere for de "voksne" å komme med svar på hva du bør gjøre videre.

Tenker at det er litt underlig at du ikke får opp feilmelding på ventil blokk forran siden du sier at det ikke skjer noe forran. 

Hadde samme symptom på en rrs, Der var det bakre ventilblokk som ikke åpnet når jeg ba om at den skulle gjøre det. Man skal høre et markant "Klikk" når ventilene stenger eller åpner.

 

Så skriv litt med om hva du ser, ta et bilde eller 2 av feilkodene og live values, så blir det lettere å komme med nyttig info til deg

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du byttet høydesensorer, er du sikker på at du fikk riktig sensor på riktig plass? 

De er nemlig spesifisert til hvert sitt hjørne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo kanskje skrive litt for Fredrik siden han er en travel mann med upraktisk bil for tiden...

 

Slik jeg har fått det forklart over telefon:

1. Fikk problemer med å heve og senke foran, bak går det som smurt. leste av feilmeldinger, og de sa høydesensorer foran. Han byttet (etter å ha testet dem), og da forsvant feilmeldingene, men ikke feilen. Bilen ligger helt nedpå foran, men løfter seg enkelt til offroadhøyde bak. Tøft.

2. Kalibrering av høydesensorer hjelper ikke, og får jo ikke hevet bilen foran i det hele tatt.

3. Verksted (to stk) ser på bilen. De bytter om ventilblokk foran og bak for å teste. Da hever bilen seg fortsatt kun bak.

4. Verkstedene sier at følgende feilmelding kommer opp: "Control Air Module for Suspension". Han har ikke fått selve feilkoden, men den skulle han etterlyse nå. Verksted mener det kan være kontrollmodulen (en ECU?) til luftfjæringen som ikke sier ifra til ventilblokka foran at den skal åpne?

 

Nå får Fredrik rote frem feilmeldingene så kommer han nok innpå her. Hvilke live verdier er det dere mener kan leses av som kan hjelpe på diagnosen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt høyt her.

Etter å ha lest denne beskrivelsen av hele luftsystemet https://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/15405/Land Rover factory D3 air suspension description.pdf

 

...så tenker jeg at det høres ut som det er enten "Air suspension module" eller kabling fra denne til "Front valve block". 

 

"Reservoir valve block", som fordeler luft fra kompressor (air supply unit) og luftttank (reservoir) til fremre og bakre ventilblokk skiller ikke på foran og bak, som det står i beskrivelsen:

 

Sitat

The connections from the air supply unit and the front and rear control valves are all connected via a common gallery within the valve and therefore are all subject to the same air pressures.

 

En annen ting: Fremre og bakre ventilblokk er ikke helt like, men de vil fungere om hverandre, men ikke korrekt:

 

Sitat

The difference between the two valve blocks is the connections from the valve block to the left and right hand air spring damper modules and the valve sizes. It is important that the correct valve block is fitted to the correct axle, otherwise leveling will be impaired due to the different valve sizing. Fitting valve blocks incorrectly would not actually stop the air suspension from functioning. But will result in slow raise and lower times and uneven raising and lowering between the front and rear axles.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooo, mye gøy å finne på nett.

http://www.4x4community.co.za/forum/attachment.php?attachmentid=397871&d=1459955012

 

Her er det elektriske beskrevet.

 

Kontrollmodulen (som sitter ved høyre fot på passasjersiden?) lagrer sine egne feilmeldinger. Se beskrivelse i dokumentet.

Det som går igjen, og som jeg kan skjønne, er at modulen, hvis den oppdager "major errors", nekter å kjøre luftfjæringa i det hele tatt. Jeg kan ikke se tilfeller hvor den kun opererer enten foran eller bak.

Det er følgende koblinger mellom kontrollmodulen og fremre ventilblokk som er aktuelle:

Konnektor C2321:

Pin 9: Front control valve - RH corner valve - negative (-)

Pin 10: Front control valve - RH corner valve - positive (+)

Pin 11: Front control valve - LH corner valve - negative (-)

Pin 12: Front control valve - LH corner valve - positive (+)

Pin 22: Front control valve - cross link valve - positive (+)

Pin 23: Front control valve - cross link valve - negative (-)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...