Gå til innhold

Mesanin


jorgenht

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å utnytte litt av takhøyden i garasjen og bygge en mesanin. 
Håpet er at den skal være 10m bred og 3,6 m dyp. 
Har liggende litt 2x6 (48x148 heter det vel nå). 
 

Skal bare lagre lette ting, skal jo bæres opp en etg også :lol:

 

Bærende Bjelker 2stk 2x6 og bjelkelag 2x6 med spongulv oppå- noen som tenker dette ikke vil gå bra? Finnes jo så mange kloke hoder her.. 

 

Mvh Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir et gulv på 36 kvadratmeter. Regner vi en full jerrykanne for hver kvadratmeter nærmer vi oss ett tonn.:blink:

Vondt å få i hodet så regn nøye på belastningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal heldigvis ikke lagre 1tonn diesel der. Det kan stå på betonggulvet blush @gautes

 

Skal til info heller ikke parkere bil under der. Mer sånn sesonglagring. Ski, akebrett/ utemøbler. 
 

Derfor jeg håpte der var noen kloke hoder her- som hadde en liten pekepinn.. 

Endret av jorgenht
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt for meg hva du tenker, men jeg kan si at 2X6 ikke er beregnet for større spenn enn ca 2,4 m, mener jeg å huske...-_-

Her er konstruksjonen viktig, så det kan godt være at planen din fungerer helt utmerket.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
2 hours ago, gautes said:

Ser jo helt profft ut.:D


Takk! Spørs om ikke en byggmester hadde revet av seg håret. Om han hadde hatt noe igjen etter alle andre gjørdetselvere. :lol:

Satser på at det funker til mitt lille bruk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 10.09, jorgenht skrev:


Takk! Spørs om ikke en byggmester hadde revet av seg håret. Om han hadde hatt noe igjen etter alle andre gjørdetselvere. :lol:

Satser på at det funker til mitt lille bruk ^_^

 

Eit kontrollsørsmål, du har nok/sterke nok diagonalavstivare eller feste i vegg slik at mesaninen ikkje kan "knele"? Både sidevegs og framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstvnig er viktig, ja. Mange søyler som jobber sammen er skummelt. 
Putt på samme type skråstivere du har satt på de borteste søylene på alle søylene i åpninger der du ønsker fri vei inn, og så slenger du på kryss i endene og ett eller to bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke se om du har brukt enkel eller dobbel 2x6 som drager under golvbjelker ut fra bildene. Dobbel 2x6 er knapt enkel 2x6 er alt for knapt. Viss konstruksjonen er festet til de sorte søylene i bakkant, ville jeg krysslagt 19x148 eller 22x148 bord under golvbjelkene et kryss i hvert felt og ikke brydd meg om vertikale kryss på søylene du har satt opp. Bordene spikrer/ skrur du til hver  golvbjelke med minimum 2 spiker/ skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...