Defender 300 tdi Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Hei. Som overskriften sier kom det i dag en ny lyd fra motoren. En "tikke" lyd, lik den jeg forbinder med slitt kam på en bensinbil. Lyden høres best inne i kupeen, i motorrommet høres den best i bakkant og på venstre side (fører-siden). Olja er fin og riktig, men er det naturlig å tenke seg at lyden kommer fra slitt kam? Jeg er ingen diselgutt så jeg gjerne hjelp Sven Erik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 (endret) Sjekk ventiljusteringer. Endret 4. mai 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Vakumpumpa kan tikke om fjøra på armen har gitt seg. Sett et skrujern eller nor på pumpa og håntaket i øret. Da hører du om lyden kommer derfra. Men vanligvis høres tikkingen veldig godt utenfra også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 4. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2020 Takk Gaute, usikker på hvordan man justerer ventilene, men det er vel en straight mekanikers jobb. Og takk til deg Lafterolf, hvor finner jeg vakumpumpa så jeg får testet skrujerns trikset? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Motorens h.side. Svart dingz med en slange som går opp til bremsekraftforsterkeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Meli Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 Samme situasjon på meg også. 2 ganger. Var vakumpumpa begge ganger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2020 Del Skrevet 4. mai 2020 (endret) Du får vel hardere pedal da om jeg tenker rett? Men dette er en feil jeg ikke har erfart selv. Har bare byttet dem pga oljelekkasjer pga inn eller ut-vendig oljelekk. Endret 4. mai 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Fant tilslutt vakumpumpa, satte et skrujern inntil og lyttet, men hørte stort sett bare motorlyd der. Bremsene virker også greie. For orden skyld, hva ville bytte av vakumpumpa koste av tid på et verksted? Og hva ville man påregne av tid for å justere ventilene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Aftermarket Vakuumpumpe koster fra rundt NOK 1.000,- , original rundt NOK 6.000,- (?) - Brake Vacuum Pump - ERR3539. Også mulig å bygge om til elektrisk vakuum pumpe.... jeg har både og på en 300Tdi mest fordi jeg synes at det var en god ide ;-) . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Hørte ikke tydelig kakking fra pumpen er den friskmeldt. Fortsett lyttingen, flytt skrujern feks til topplokk. Se nøye etter sot rundt eksosmanifoil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Og - hvis det er ventilløfterne - så få det justert asap! Kan utvikle seg fort spesielt hvis mutter/skrue har løsnet - sjekk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Det er noen små topper som kan løsne om ventilklaring er stor også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Var innom et vanlig verksted, og fikk verksmesteren til å lytte. Han kalte det "puffe" lyd og mente at det kunne være dårlig pakning rundt inn- eller ut manifolden. Synes lyden er sterkest på venstre side der turboen sitter. Er dette sannsynlig? Lafterolf: ja sjekket skrutrekke trikset på toppen, og det var ingen spesiell lyd heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 2 timer siden, lafterolf skrev: Se nøye etter sot rundt eksosmanifoil. Ikke uvanlig med lekkasje på eksosmanifolden. Enkelt å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Takk lafterolf, er dette en hastverks-jobb? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 Slettet. Du spurte Lafterolf. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Defender 300 tdi Skrevet 5. mai 2020 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2020 Gautes, åpent spørsmål, er bytte av pakninger rundt manifolden en hastejobb? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svalbard Skrevet 5. mai 2020 Del Skrevet 5. mai 2020 nei men bytt den ikke mye jobb husk olje skift hver 5 tusen 15-40 disel olje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Veldig enig med kjøttsnekkeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 11 timer siden, svalbard skrev: olje skift hver 5 tusen 15-40 disel olje Den er tjukk i 20 blå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 6. mai 2020 Del Skrevet 6. mai 2020 Min har også en udefinerbar tikkelyd - skal jaggu meg benytte meg av tipsene ovenfor! Hos meg ble det ikke borte med ventiljustering, i hvert fall. Nesten så jeg håper på vakuumpumpa. Leste et annet sted at den mekaniske føde-pumpa (diesel) kan klikke... Skrutrekker-trikset må prøves Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 7. mai 2020 Del Skrevet 7. mai 2020 (endret) På 5.5.2020 den 13.49, lafterolf skrev: Det er noen små topper som kan løsne om ventilklaring er stor også. Den har jeg prøvd Leita lenger enn langt, og svaret var en liten kuppel som skal stå på topp av ventilstanga https://www.ebay.com/p/8028222222 Endret 7. mai 2020 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 På 5.5.2020 den 16.32, lafterolf skrev: Ikke uvanlig med lekkasje på eksosmanifolden. Enkelt å bytte. Støtter dette. Opplevde merkelig tikkellyd på min 300 også.. Gikk opp i skalaen når jeg ga på. Bytting av tetting tok en formiddag inkl kaffe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 8. mai 2020 Del Skrevet 8. mai 2020 På 6.5.2020 den 11.13, sveinikr@hotmail.com skrev: Min har også en udefinerbar tikkelyd - skal jaggu meg benytte meg av tipsene ovenfor! Hos meg ble det ikke borte med ventiljustering, i hvert fall. Nesten så jeg håper på vakuumpumpa. Leste et annet sted at den mekaniske føde-pumpa (diesel) kan klikke... Skrutrekker-trikset må prøves Oppdatering på min 300tdi: både fødepumpe og vakuumpumpe friskmeldt med skrutrekker-trikset. På min bil fant jeg derimot en metallgjenstand som må ha blitt gjenglemt. Den lå rett og slett på innsiden av turboen. Ble holdt "på plass" (altså hindret fra å falle ned) av den tykke slangen fra luftfilter til turbo. Case closed på min, tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.