Gå til innhold

Tikkelyd fra en 300 tid - 1996 - Defender


Anbefalte innlegg

Hei.

Som overskriften sier kom det i dag en ny lyd fra motoren. En "tikke" lyd, lik den jeg forbinder med slitt kam på en bensinbil.
Lyden høres best inne i kupeen, i motorrommet høres den best i bakkant og på venstre side (fører-siden).
Olja er fin og riktig, men er det naturlig å tenke seg at lyden kommer fra slitt kam? Jeg er ingen diselgutt så jeg gjerne hjelp :)

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakumpumpa kan tikke om fjøra på armen har gitt seg. 

 

Sett et skrujern eller nor på pumpa og håntaket i øret. Da hører du om lyden kommer derfra. 

Men vanligvis høres tikkingen veldig godt utenfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel hardere pedal da om jeg tenker rett?

Men dette er en feil jeg ikke har erfart selv.

Har bare byttet dem pga oljelekkasjer pga inn eller ut-vendig oljelekk.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant tilslutt vakumpumpa, satte et skrujern inntil og lyttet, men hørte stort sett bare motorlyd der. Bremsene virker også greie.
For orden skyld, hva ville bytte av vakumpumpa koste av tid på et verksted?
Og hva ville man påregne av tid for å justere ventilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftermarket Vakuumpumpe koster fra rundt NOK 1.000,- , original rundt NOK 6.000,- (?) - Brake Vacuum Pump - ERR3539. Også mulig å bygge om til elektrisk vakuum pumpe....  jeg har både og på en 300Tdi mest fordi jeg synes at det var en god ide ;-) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom et vanlig verksted, og fikk verksmesteren til å lytte. Han kalte det "puffe" lyd og mente at det kunne være dårlig pakning rundt inn- eller ut manifolden.
Synes lyden er sterkest på venstre side der turboen sitter. Er dette sannsynlig?

Lafterolf: ja sjekket skrutrekke trikset på toppen, og det var ingen spesiell lyd heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men bytt den ikke mye jobb husk olje skift hver 5 tusen 15-40 disel olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 13.49, lafterolf skrev:

Det er noen små topper som kan løsne om ventilklaring er stor også.

 

Den har jeg prøvd :lol:

Leita lenger enn langt, og svaret var en liten kuppel som skal stå på topp av ventilstanga

 

https://www.ebay.com/p/8028222222 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 16.32, lafterolf skrev:

 

Ikke uvanlig med lekkasje på eksosmanifolden. Enkelt å bytte.

 

Støtter dette. Opplevde merkelig tikkellyd på min 300 også..  Gikk opp i skalaen når jeg ga på.  Bytting av tetting tok en formiddag inkl kaffe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2020 den 11.13, sveinikr@hotmail.com skrev:

Min har også en udefinerbar tikkelyd - skal jaggu meg benytte meg av tipsene ovenfor! Hos meg ble det ikke borte med ventiljustering, i hvert fall. Nesten så jeg håper på vakuumpumpa. Leste et annet sted at den mekaniske føde-pumpa (diesel) kan klikke... Skrutrekker-trikset må prøves :) 

 

Oppdatering på min 300tdi: både fødepumpe og vakuumpumpe friskmeldt med skrutrekker-trikset. På min bil fant jeg derimot en metallgjenstand som må ha blitt gjenglemt. Den lå rett og slett på innsiden av turboen. Ble holdt "på plass" (altså hindret fra å falle ned) av den tykke slangen fra luftfilter til turbo. Case closed på min, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...