Gå til innhold

Hjelp!! EAS/bytte av luftbelger P38 4.6 HSE


Tohani

Anbefalte innlegg

Byttet luftbelger bak på min godvogn P38 og var såre fornøyd inntil jeg skulle heve bilen da det smalt i en eller annen luftkobling/slange. Hørtes ut som det kom midt under bilen. Sjekker begge koblinger til  belgene bak og luft tanken uten resultat. Kompressor går men trykk bygger seg selvfølgelig ikke opp. Får det som finnes av feilmeldinger på EWS. Hører ingen lekkasje og ser umiddelbart ingenting visuellt. Tror lekkasjen er såpass stor at det er grunnen til at jeg ikke hører den. Noen tips om hvor jeg bør lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du (hatt) eksoslekkasje i området ved bakakselen?

Slange til/fra tanken og høyre belg bak krysser eksosrøret like ved bakakselen. Sjekk der.

Vet at det smeller godt når slangen til tanken blir for varm ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , har ikke eksoslekkasje og så ikke noe brudd i slange i krysningspunktet men får ta en ekstra titt:mellow:. Finnes det noen skjøtepunkt/er jeg bør sjekke? Takker for din raske respons EeRRik:D.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det smalt, så har du nok blåst en av belgene igjen.  Lekkasje fra ett rør vil neppe smelle slik som du beskriver.

Du kan koble av rør oppe ved ventil blokka, sette i blendings plugg til du finner hvilken belg som er gåen.

eks: koble av begge bak, blende og se om den hever seg da. Hever den seg nå er lekkasjen bak. hever den seg ikke - ja da er lekkasjen foran.... osv

 

Mvh Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du hadde helt rett Brage! Belgen ble blåst ut av topplokket. Så det ikke før jeg demonterte igjen. Var ikke synlig  (for meg)visuelt når jeg lå under bilen. Presser belgen i sammen igjen og prøver på nytt:DIMAG0353.jpgIMAG0354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lå i bilen ved kjøp for et par år siden, men tror det er noe billig dritt fra Kina men er kjøpt av Rimmer Bros så jeg på kvitt.. Belgene som sto på hadde lekkasje helt i nedre del av belgen mot aluminiumet , men det var Arnott , forøvrig lik dine. Må vel bite i gresset her og bytte de ut i løpet av sommeren et par fra Arnott ja:D.

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det var jo billig! Ligner veldig på de jeg har montert hvor nedre del er vulka/limt til "hardplast" foten. Toppen er bare klemt på gummien med en liten fals......ikke veldig solid fikk jeg erfare, men har jo et håp om at det holder seg på plass så lenge de er under trykk i setet sitt. Funker Dunlop i 6-7 år er de definitivt verdt prisen. Arnott belgene som satt på var montert i 2009 (prod.2008) så de har jo holdt i imponerende langt tid. Skal kjøre med disse "Kina" belgene i sommer ihvertfall(håper jeg) 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp vært i garasjen og byttet luftbelger. De som satt på var originale LR felger produsert i 2010. Jeg byttet til Dunlop belger. Dunlop belgene var eksakt like LR belgene med unntak av LR logo som er byttet ut med Dunlop. Samme preging på gummi osv. Dunlop belgene virket å være av bra kvalitet og produsert sent 2019 tidlig 2020 så relativt fersk gummi også. Kjøpt hos Island 4x4. 
 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 19.55, atlgje skrev:

Min erfaring er at du Dunlop belger er vesentlig billigere og minst like bra som Arnott.

 

Det er nok helt riktig. Hvis du ikke ønsker noe heving / lengre vandring på fjæringene er det nok ingen grunn til å velge Arnott. 

Arnott gen. III gir deg som kjent mulighet for noe lengre aksel vandring. Men de er dyre...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Arnott's kvalitet på en Audi A6 er sjokkerende.  Særlig med tanke på pris.   Jeg er også skeptisk til deres påstand om originalfjærer er stive i terrenghøyde og myke i motorveihøyde.  I motsetning til deres egne.  Det høres ut som en fysisk umulighet...

Skal man utnytte Gen III sin lengre fjæringsvei må også støtdempere byttes til noen med tilsvarende slaglengde.  Det igjen medfører det at bump stops må endres.  Særlig om man endrer høydene på luftfjæringen.  Tror absolutt original (Dunlop) er et greit valg.  Audien min fikk billige Kina-fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...