Gå til innhold

Stabburet - (aka pop top camper)


Anbefalte innlegg

Ah, du har et drømmeprosjekt gående med den pop-upern! =) Kan det være at den snedige sidedøren er tiltenkt kjøleboks/fryseboks eller noe deromkring, for rask tilgang ved ute-camping  side-markise, elns?

 

Tipper farge: Grasmere green

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kjøleboks kan ha vært ideen ja, selv om jeg aldri har sett en kjøleboks som har god tilgang fra to sider i campingutgave.

På dette stadiet har det blitt et skap uansett - har lyst til å plassere minst mulig vekt uti hekkpartiet på den måten - konsentrerer så mye som mulig i front av camperen ned mot gulvet.

 

Takker for fargeforslag - jeg endte til slutt med å ta den omdiskuterte bakdøra med meg til en maleforretning for scanning - dette fungerte, og jeg fikk blandet opp en boks som matchet så å si perfekt - men hva den het orginalt har jeg derfor ikke noe klart svar på. for meg ser det ut som om Grasmere er litt lysere? men det er, og forblir vannvittig vanskelig å vurdere en farge basert på bilder på en PC skjerm - det er fullt mulig din antagelse er spot on.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at Stabburet får ett nytt liv og blir bygd ferdig :-) 

 

Fargen er Keswick green, orginal LR farge. Caperen fulgte med en 110 hcpu i Keswick green som min far hadde. Han solgte bil og camper hver for seg, og etter det var den vel litt rundt omkring. 

 

Camperen ble opprinnelig bygget til bilen i midten av bildet.

FB_IMG_1595790410888.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Peder Holm Løvstad

 

Morsomt med noe informasjon om opphavet til denne - og takk for fargekoden! 

Ser at den hadde passet bra på den bilen ja.

 

Det orginale bygget ser veldig bra ut, og er tilsynelatende meget presist bygget - men jeg har også en mistanke om at camperen har vært innom litt før jeg fikk pailabbene mine på den (det var jo også spor av endel innredning som hadde blitt revet når jeg overtok den, så det har nok vært kanskje både en og to avbrutte ombygginger før jeg fikk den.) 

 

Okke som - ferdig skal den bli, om enn i noe endret versjon enn det som orginalt var planen.

Kan du forresten si noe om hvor dere skaffet aluminiumsdetaljene til denne? Jeg har klart å lete meg fram til at det er brukt endel produlter fra Alfer i Tyskland på denne - og Alfer har fantastisk mye morsomt i katalogen sin. Men jeg har ikke klart å finne noen som faktisk importerer dette til Norge - og er villig til å selge til privatpersoner....

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2021 den 7.39, Camarogeddon skrev:

Kan du forresten si noe om hvor dere skaffet aluminiumsdetaljene til denne? Jeg har klart å lete meg fram til at det er brukt endel produlter fra Alfer i Tyskland på denne - og Alfer har fantastisk mye morsomt i katalogen sin. Men jeg har ikke klart å finne noen som faktisk importerer dette til Norge - og er villig til å selge til privatpersoner...

 

Nei, desverre. Camperen var ferdig bygd utvendig og delvis innvendig da han kjøpte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg kommet meg et lite stykke til - det begynner jo nesten å se levelig ut der inne nå.

 

Først fikk jeg laget ferdig modulen som skal over kjøleskapet, her blir det også et skap. Luftingen i topp er for å la kjøleskapet kvitte seg med varme.DSC_1078 1.JPGDSC_1075 1.JPG

 

Så fikk jeg fullført fronten på den eksisterende kjøkkeninnredningen. denne var jo litt halvveis fullført - jeg har bestemt meg for å beholde selve kjøkkenet as-is, rett og slett for å komme i mål, og det så helt greit ut.

DSC_1076 1.JPGDSC_1077 1.JPGDSC_1079.JPGDSC_1091 1.JPG

 

Fikk også laget skuff under vasken - denne er jeg ikke heelt fornøyd med, så det er mulig jeg lager frontplaten i samme stil som resten - om jeg får tid og lyst. Som det står så fungerer det, men det matchet litt dårlig med alle de andre åpningene som har fått runde hjørner vs denne som fikk en klassisk firkantet front.

DSC_1090 1.JPGDSC_1092 1.JPGDSC_1091 1.JPG

 

Så var det på tide å pynte litt - Det fulgte med litt isolasjon på camperen, og jeg fant ut at ved å lime samme to lag 10mm isolasjon, og ett lag skottbekledning til båt, så fikk jeg en tykkelse som passet inn mot vinduer og annet. Her var et rettholdt og en god skarp kniv relativt gode venner (sammen med en god slump 3m sitt kontaktlim på boks, type 90)

 

DSC_1094 1.JPG

DSC_1095 1.JPGDSC_1096.JPG

 

Fikk endelig lagt opp litt lys også, det begynner nesten å se levelig ut inni der

DSC_1097.JPGDSC_1098.JPG

 

Har så smått begynt å pille på kontrollpanelet også. Endte opp med å CAD tegne et kontrollpanel, og bestille det opp i rustfritt stål m/gravering. Dette fungerte over all forventning - jeg hadde aldri klart å produsere noe såpass presist for hånd. Eneste minuset er at teksten ikke ble så synlig som jeg håpet, der kan det forbedres senere. Men det å lage sånne paneler i rustfritt var overraskende rimelig bare man tegnet de selv.

20210215_154903.jpgDSC_1100 1.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@telindnorTakk! Satser på tur ja - nå skal denne brukes :)

 

@Skjegget Plata bestilte jeg hos Lasergist.com. Lagde designet i LibreCAD (gratis) - ett lag for kutting, og ett lag for gravering. Lastet så disse opp som PDF filer til Lasergist. Kom på 700kr inkludert frakt (mulig jeg får en MVAregning i tilegg, litt usikker her)

Man kan jo fint se om ting passer og ved å printe tegningen 1:1 og ta arket med ut i verkstedet.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilpasset og koblet ferdigkontrollpanelet. Ble ganske så fornøyd med resultatet - det er oversiktlig å bruke. Den eneste erfaringen jeg tar med meg - fonten jeg valgte hadde bare ett "spor" i seg - og siden lasergraveringen are flkger sporet - ig ikke strektykkelsen så ble teksten noe tynn. Hadde jeg valgt en font med "omriss" i stedet, så hadde resultatet blitt lettere lesbart. Neste gang blir det bedre - men dette funker helt klart det og.

 

DSC_1104.JPG

 

Ellers, som diskutert endel fram og tilbake her, så endte jeg opp med å flytte dieselkanna til Webastoen ut. Det viser seg at en 10 liters "never stop" dieselkanne passer akkurat mellom kassa over påfyllingen på planet, ramma til bakluka og stroppefestet - så der får den bo. Er temmelig sikker på at jeg skal klare å lirke den ut også, for etterfylling ved behov. 10L holder en grei stund okke som.

 

DSC_1108.JPG

 

Jeg fant ut at en liten hurtigkobling jeg hadde liggende var bra til formålet. (type Rectus type 20, forhandles av parker). Dette er egentlig en trykkluftkobling, men de er egnet for drivstoff også - og de er selvlukkende, så ikke noe renner ut ved frakobling. og om det kommer en dråpe, så er det utenfor camperen.

Plasseringen gjør at det ikke skal være mulig for denne å riste rundt og/ eller ta skade unde kjøring og. Pluss at jeg har (litt) mere lagringsplass inne i camperen.

DSC_1109.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har man, etter endel om og men kommet litt videre.

 

Det tok tid med å få til duk på denne - 3 forskjellige leverandører ble kontaktet for å få dette laget, men noen sa ifra seg jobben, og nadre lovte at joda, det skulle de komme med en pris på - og det var det siste vi hørte.

 

Løsningen til slutt ble som vanlig - å gjøre det selv, så får man se hvordan det går.

 

Madammen har fått lov til å kjøre symaskina varm denne etappen (og en stor takk for hjelpen - finsøm er IKKE mitt felt.

 

DSC_1195 1.JPG

DSC_1208 1.JPG

DSC_1196 1.JPG

 

innfesting for å holde senga ute av veien når den ikke er i bruk

DSC_1171 1.JPG

 

og, ikke minst - duk!

Duken er båtkalesje - da det er det jeg enkelt kan få tak i i de fargene vi ville ha - så får vi se hvordan det oppfører seg ved bruk. (og om den sitter godt nok fast....)

 

DSC_1247.JPG

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafte: Takk :)

 

Ellers - 

Det har du helt rett i @gautes - det har jo vært diskutert før, men det falt ut av den mentale sjekklista på et punkt. Takk for påminnelsen.

 

Senga oppe må jeg få tatt en grei rekke hull i, denne blir naturlig veldig "tett" Seng / sofa nede får jeg nok gjort mindre med, tiden vil vise hvordan den løsningen oppfører seg i praksis.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Camarogeddon said:

Lafte: Takk :)

 

Ellers - 

Det har du helt rett i @gautes - det har jo vært diskutert før, men det falt ut av den mentale sjekklista på et punkt. Takk for påminnelsen.

 

Senga oppe må jeg få tatt en grei rekke hull i, denne blir naturlig veldig "tett" Seng / sofa nede får jeg nok gjort mindre med, tiden vil vise hvordan den løsningen oppfører seg i praksis.

 

-C

Du kan jo legge sånn boblete slingreduk/antiskliduk eller sånt under-golvteppe-antiskli-nett under sofamadrassen. Det vil gi bittelitt luftingsmulighet - bedre enn ingenting iallfall, og det vil bidra til å holde madrassen rolig.  (Ser ikke ut at det er forhøyet kant der og da blir det fort at madrassen sklir ut når man sitter i sofaen og lener seg mot veggen - eller om man ligger "bredt" på benken. Biltema har hatt ok slingreduk før iallfall... du trenger neppe full bredde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var det vel på tide med en litt avsluttende oppdatering her.

 

Camperen ble prøvekjørt på forumtreffet - og der oppførte den seg veldig bra.

 

Angående senga - denne tok jeg hundre og ørten 32mm hull i to kvelder før treffet (nok til at jeg gikk ganske så lei), dette så ut til å gjøre jobben greit, men sannheten vil komme for en dag når man bruker camperen over litt lengre tid senere.

 

DSC_1250.JPG

 

@yarnslayer putene er heldigvis sydd med bakstoff ment for akkurat dette, så jeg håper de klarer seg bra. Den sengedelen er det litt værre å perforere med ørten hull. Da blir fort ting trekkfullt.

 

Noen barnesykdommer ble samtidig oppdaget. 

Det BLIR vått innendørs når undertegnede ikke har strammet til koblingene til vannkrana etter at de ble prøvemontert...

En foxwing eller lignende hadde vært særdeles hendig.

Webastoen vil ikke starte uten at motoren går, for mye spenningsfall (synder er funnet, og nå overtalt til å lede strømmen skikkelig)

..osv

 

Første prøving bakpå

DSC_1252 1.JPG

 

Og klappa sammen i transportstilling

DSC_1251 1.JPG

 

 

På plass på camping

DSC_1256.JPG

 

Kjekt med en plass innendørs når det kommer en skur.

DSC_1255.JPG

 

Det ser ut som lagringstralla funker greit nok for å stue den vekk når den ikke er i bruk og (etter litt massering med en hammer, jeg hadde være litt FOR presis på måltagingen).

DSC_1274.JPG

 

 

Forøvrig, om noen har en skikkelig kort takgrind for salg, er jeg nysgjerrig - må ha en kort grind å ha foran den camperen til diverse tilbehør..

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...