Gå til innhold

Stabburet - (aka pop top camper)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som nevnt i endel andre tråder så har jeg siklet på en camper til 130'n, men jeg har aldri funnet noe som har truffet blink. for det første er de dyre, og for det andre er det veldig få som kan leveres til en defender PGA takhøyden i forhold til planet.

Har lekt med ideen å bygge en selv lenge, uten at jeg helt har fått kommet i gang - men så dukket det opp et halvferdig objekt på finn, som så interresant ut. En relativt enkel pop-top, som var bygget til Defender orginalt. Jeg heiv meg i bilen, og plukket den opp samme kveld.

 

Etter noen måneder med fiks av defenderen, så ble det denne sin tur inn i verkstedet. Den er orginalt bygget til en 110 pickup med enkel hytte, uvisst av hvem (muligens noen her inne for alt jeg vet). Virker som et fint og ganske så nøyaktig bygg, som tydeligvis ikke ble fullført innvendig. Denne har så blitt solgt videre til han jeg kjøpte den av, som har kappet den inn med 25 cm for å gjøre den bedre tilpasset planet på en 130". Konstruksjonen er 9mm vannfast finer (forskalingsplate) med interiørdetaljer i 6mm av samme materiale. Utvendig er det kantet med aluminium.

 

Etter en nærmere inspeksjon, så viste det seg at endringene som ble utført IFM konvertering til 130 var noe jeg ikke ble helt fornøyd med - orginalkonstuksjonen var limt og skrudd med rustfrie skruer. Endringene ble gjort uten lim, og med gipsplateskruer, som allerede hadde begynt å ruste. Etter litt vurdering endte jeg opp med å demontere dette, og sette det sammen igjen med riktige skruer, og limt, samtidig ble bakplaten andret fra 18mm tykkelse til 9mm slik som de andre veggene. Denne blir isolert og kledd innvendig med 6mm for å gi plass til diverse tekniske føringer innvendig i camperen. Innvendig er ikke planen helt lagt ennå, det kommer jeg til. Først skal jeg få fullført det utvendige skallet.

 

Noen som har noen forslag på fargen forresten? Jeg må male opp deler av den på ny, men ANER ikke hvilken farge som er brukt. Mistenker det er en eller annen LR farge, men det er jo mer enn en grønn å velge i der..

 

Inn i verkstedet me'n. Jeg har ennå ikke helt funnet ut hva poenget bak den ekstra døra i enden er - den går til et liste skap som også kan nås innenfra, men det gir ikke helt mening for meg..

DSC_0556.JPG

 

Prøvemontering på bil for å se hvordan ting passer - ser bra ut, men bakluka må av. Må finne på et eller annet MTP skiltet..

DSC_0566.JPG

 

Av med endeveggen, vatring og oppretting (konstruksjonen siger lett når man åpner den sånn, derfor støttene på hver side. måtte rette opp diverse kapp etc, men det ble da rett til slutt.

DSC_0649.JPG

 

Har med egen måleassistent

DSC_0652.JPG

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye pirk, og ikke så mye framdrift her. Har fått satt sammen veggen igjen, skikkelig denne gangen. og festet hengslene til taket på ny, laget ny kanting i enden på taket under hengslene og annet. Ikke så mye å se på, men viktige detaljer.

 

Lukket bakvegg, og nytt beslag i bakenden av taket.

DSC_0659.JPG

 

På med hengsler med tilhørende forsterkninger bak (har egentlig lyst på en pianohengsel her, men de er DYRE i størrelsen jeg trenger - og jeg hadde hengslene, så de fikk lov til å bli. Da slapp jeg å lage enda flere hull her og - det har vært et forsøk for mye på å montere hengsler på denne. 

 

DSC_0664.JPG

 

Wee, den funker og.

DSC_0665.JPG

 

Bygging av sengebunn, steg 1 - enkel firkantet ramme,6mm finer i bunnen.

2020-05-10.jpg

 

Forsterkninger under. alt skrudd og limt, med plagsomt mange skruer.

2020-05-11.jpg

 

Denne ser ikke så sterk ut (jeg var temmelig skeptisk selv) - men jeg kan fint sitte i den og gynge med mine 90+ kg - så den holder fint to barn, eller en voksen. Første gang jeg prøver å bygge noe uten å overdrive på dimensjonene tror jeg. Drastisk vektreduksjon var det og - senga jeg plukket ut veide 47 kg, denne veier 12. Det har noe å si når vekten er i toppen av enheten.

 

Passer fint og - denne skal naturligvis lakkes, men jeg måtte sjekke. Senga kan plasseres fritt i side, eller plukkes ut, den ligger bare på endene. Madrassen ble litt tykk, her må jeg finne på noe snedig..

DSC_0669 1.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ettersom skallet er grovt sett ferdig utvendig, har jeg vendt snuta litt inn for å få på plass litt innredning.

 

Først laget jeg skapene som skal være inni den lille leppa som stikker ut.

DSC_0674.JPG

DSC_0675.JPG

 

Så var det på tide å isolere veggen litt, hadde naturligvis 15 kvardatcentimeter for lite isolasjon, så må ut og handle før jeg kan få lukket den veggen...

DSC_0704.JPG

 

 

Camperen hadde et litt merkelig, stort skap, som var åpent innvendig - og av en eller annen grunn hadde dør både innvendig, og utvendig.. Jeg har, etter mye fundering, ikke klart å finne ut av hva planen for dette litt snedige oppsettet var. Konklusjonen ble at skapet blir kortet inn med ca 25 cm, for å få liggelengde på benken nede, og den får innvendige hyller / dører. Døren ut er ganske så godt, og pent bygget, så jeg ender opp med å beholde denne, selv om den unektelig blir litt snedig.

 

Skap kortet inn, og bygget ny topplate for å gi plass til sengen.

DSC_0678 1.JPG

 

imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30Rammeverk.

DSC_0684 1.JPG

 

Begynte på frontplata til hyllene og - denne blir ganske så enkel, dørene sages ut av samme plata som fronten er, og passer dermed meget enkelt perfekt. har litt tilpasning igjen før jeg kan feste denne.

DSC_0690.JPG

 

Så det går sakte med sikkert fremover.

 

forresten, har noen prøvd båtkalesje stoff som teltduk? bråker / blafrer den mye, eller er de ganske stille? må ha noe stoff til pop top'en, og det virket som et lett tilgjengelig, og ganske så solid valg..

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Camarogeddon skrev:

forresten, har noen prøvd båtkalesje stoff som teltduk? bråker / blafrer den mye, eller er de ganske stille? må ha noe stoff til pop top'en, og det virket som et lett tilgjengelig, og ganske så solid valg..

Det er hverken vind, vann eller lystett. Jeg ville forsøkt få fatt på et seriøst firma, som lager en duk i pvc-duk til deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camarogeddon skrev:

@JokerS30

At kalesjeduk ikke er lystett kan jeg være med på (og det er sånt sett et veldig godt poeng, som jeg ikke hadde tenkt på),

men at det ikke holder mot vind eller vann høres heller snedig ut, det er jo hele poenget med greiene.

 

-Camarogeddon

Jeg sa ikke at det ikke holder mot vind eller vann.
Men vannTETT og vindTETT er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det blir mye kondens under en madrass.

Jeg har stort sett skåret ut alt for få hull i platebunnene mine.

Kan sideromsdøra være beregnet for gassflaske,vanntank eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kondens under madrassen er et poeng. Der må jeg nok tenke litt, takk for poenget. Mulig jeg bruker bobil fjærer. 

 

Sideroms døra kan være tiltenkt glassflaske ja, det stemmer sånn ca med størrelsen. Men det er jo ikke noe gassopplegg. Men det er fullt mulig det originale bygget ikke kom så langt. Men da mangler utlufting og. 

 

- camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camarogeddon skrev:

hvorfor skulle ikke det funke? Det er bedre takhøyde enn et taktelt, og mindre fallhøyde. 

helt åpenbart at camperen blir mye mindre blafring og støy enn et taktelt. Kjenner for å montere på min egen nå bare jeg får på nye tromler på pickupen...

 

forresten, er det noen som har forslag til tynne, gode underlagt til madrassene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sideromsdøren var nok tiltenkt å få rask tilgang til ting du trenger utenfor camperen, men nødvendigvis ikke måtte gå inn i camperen for å få tak i. Og like ledes tilgang fra innsiden, for å få tilgang til de samme tingene når du oppholder deg inni i camperen :)

Har sett sånn løsning på flere av riggene i Australia :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jaja. Ting tar tid - prosjektet ble avbrutt av diverse andre prosjekter, så ble det jul, og alt som hører til.

Men man har plukket i gang igjen.

Det er noen manglende oppdateringer og ser jeg.

 

Skaprekken oppe er ferdig, samt dørene til det lille skapet i enden.

DSC_0734.JPG

 

DSC_0810 1.JPG

DSC_0809 1.JPG

DSC_0811 1.JPG

 

Har klart å gjemme en 2KW webasto i hjørnet - all forbreningsluft går utvendig - igjennom en metall gjennomføring i sideveggen

Versjon 1 under endte opp med å ta for mye plass - og jeg endte til alutt med å oppdage at det var fult mulig å sette denne varmeren sidelengs, så den ble til slutt montert rett i gjennomføringsplata, med stussene ut av sideveggen som vist i det andre bildet utvendig.

 

DSC_0821 1.JPG

DSC_0875 1.JPG

 

Har fått på plass kjøleskap over webastoen.

DSC_0876 1.JPG

 

Fikk bygget skap til nødtoalett - det er jo bedre å bruke naturen eller andre fasiliteter om man kan, men det kan være veldig hendig å ha muligheten tilgjengelig, om nøden først er stor.

 

DSC_1061 1.JPG

 

På hver side av toalettskapet er det gjemt henholdsvis vanntank og webasto - og på andre siden er det plass til litt lagring - og drivstofftank til webastoen (for øyeblikket bare en 4 liters lampeolje dunk - den passer så bra at det godt kan være den blir fast konvertert til tank ved lett modifikasjon av lokket)..

DSC_1064 1.JPG

 

DSC_1063 1.JPG

 

Videre planer er fullføring av skapet over kjøleskapet, og diverse tekniske installasjoner - jeg må bygge kontrollpanel for lys etc. inn i det samme arealet over kjøleskapet.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg å bytte dieselkanne på varmeren innendørs ?

Big, big mistake mener jeg.

Det ramler ALLTID en dråpe av pickuptuben, som gjør at hele camperen stinker diesel etter få påfyllinger.

På 12.5.2020 den 21.52, Camarogeddon skrev:

 

 

På med hengsler med tilhørende forsterkninger bak (har egentlig lyst på en pianohengsel her, men de er DYRE i størrelsen jeg trenger - og jeg hadde hengslene, så de fikk lov til å bli. Da slapp jeg å lage enda flere hull her og - det har vært et forsøk for mye på å montere hengsler på denne. 

 

DSC_0664.JPG

 

Sikkert for seint nå, men å sveise vanlige henglser til flattjern, eller vinkeljern eller noe sånt, er et kjent trics der vekta er stor, og skruholdet dårlig.
ALTERNATIVT kan du legge en aluskinne på innsiden også, så du får tak i hele " kanten " og ikke bare " noen punkter "

 

Å skru strukturelle greier i tre, med bare skiver på baksiden, har sine utfordringer. Skal det sitte skikkelig, KAN det være en ide å frese ut et stykke trevirke med en skikkelig hullsag,og støpe det igjen med epoxy, tresatt  fiberstoff,  før du borrer hull til skruene. Det blir ca like solid som betong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

Ser du for deg å bytte dieselkanne på varmeren innendørs ?

Big, big mistake mener jeg.

Det ramler ALLTID en dråpe av pickuptuben, som gjør at hele camperen stinker diesel etter få påfyllinger.

Sikkert for seint nå, men å sveise vanlige henglser til flattjern, eller vinkeljern eller noe sånt, er et kjent trics der vekta er stor, og skruholdet dårlig.
ALTERNATIVT kan du legge en aluskinne på innsiden også, så du får tak i hele " kanten " og ikke bare " noen punkter "

 

Å skru strukturelle greier i tre, med bare skiver på baksiden, har sine utfordringer. Skal det sitte skikkelig, KAN det være en ide å frese ut et stykke trevirke med en skikkelig hullsag,og støpe det igjen med epoxy, tresatt  fiberstoff,  før du borrer hull til skruene. Det blir ca like solid som betong.

 

Takk for innspill, som vanlig :)

 

Hadde vel sett for meg å ha tanken til brenneren inne ja - det er ikke så mange andre steder å ha den, strengt tatt - på utsiden kommer man ikke enkelt til når camperen står på planet.

Mulig jeg må revudere løsning, får se om det dukker opp noen fikse ideer. men siden tanken må stå lavere enn brenneren, så begrenser det alternativene litt.

 

Angående innfestingen av hengslene, så får jeg ha forslaget ditt på minnet om det ikke holder - jeg har vel fått ca så mye feste som det lar seg gjøre i den eksisterende strukturen (har brukt lim, og forborring, samt så kraftige skruer som fysisk mulig under montasjen - men risikoen for at noe rister laus er for all del til stede. Jeg har forsterket innfestingen en god del, men ja, innfestingen er, og blir mot treverk slik som denne enheten er konstruert. På en annen side, jeg bygger denne for å lære - om dette viser seg å være morro så kan det jo hende jeg bryner meg på et bygg fra scratch, så snart jeg har fått høstet erfaringene fra denne. (i så fall vil helt klart sengen bli dratt over hytta etc, og taket bygges endel lettere, jeg er ikke fornøyd med vekten på taket slik det er konstruert - men på en annen side så må jeg stoppe å bygge om på et punkt, ellers kan jeg holde på i årevis..)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Camarogeddon skrev:

 

Takk for innspill, som vanlig :)

 

Hadde vel sett for meg å ha tanken til brenneren inne ja - det er ikke så mange andre steder å ha den, strengt tatt - p

Ikke mulig å montere en sånn luke i veggen noe sted, og ha et " tett rom " på innsiden, som du kommer til fra ute ?
EVENTUELT bør vel varmeren greie suge fra ganske langt nede, jeg ville kanskje prøvd å enten ta fra bilens tank, eventuelt fra en tank jeg festet nede på ramma et sted.... under planet kanskje ?
Det trengs jo bare en tynn, tynn rørledning opp til varmeren, du kan skjøte den på utsiden av hytta med en slangebit, kanskje ?

Jeg har litt av samme probemet selv, og sliter med å finne en god løsning. Så langt har varmeren holdt hus på utsiden av selve camperen, og det har fungert ganske dårlig.
Her hadde tanken sliti seg løs, punktert og spredt et fint lag diesel over hele bakenden på camperen. Som så var godt sausa inn med støv... Tok litt tid å få det rent, med vann på 2 grader fra en bekk og en zaloflaske som eneste hjelp.....

DSC_1238.JPG

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JokerS30 - det så ikke noe morsomt ut å vaske av nei.

 

Jeg har også vurdert meg opp og ned alle mulige veier på dette - hadde også ideen med ekstern varmer, men konkluderte med at dette ble for mye "dill" ved vanlig bruk, ville ha det såpass enkelt at jeg kan skru på varmen - og ferdig med det. Samtidig så ER det uginstig med tanken inne. Der er det ingen tvil.

 

En sånn luke fungerer dårlig ettersom man ikke kommer til i det lille rommet som er mellom sideveggen på camperen, og planet på bilen. Man kan naturligvis hente fra tank, men hadde ikke lyst til å lage ekstra hull i orginaltanken til dette, samt at om man skal splitte og koble sammen sånt, så blir det også garantert noe dieselsøl.

 

En tanke som slår meg er om man kan ha en tank nede på sideveggen av camperen, mellom veggen på planet og den smale seksjonen - men ved å montere denne langt bak går den jo klar av hjulbuene. Det arealet ER tilgjengelig. Det er mulig jeg bytter ut slangen med en lang en som går dit, og setter fast en rustri tank der ute i stedet.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...