Gå til innhold

Restaurering av steintrapp


siglis

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk.

 

Har en gammel steintrapp på siden av huset. Regner med at denne er fra ca 1929 som huset er. Den driver og ramler fra hverandre. Har tydeligvis vært prøvd å reparere før vi overtok, men det har ikke funka så bra.

 

Noen som har gode råd om hva jeg kan gjøre for å redde denne?

Steintrapp 1.jpg

Steintrapp 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å rive og gjenoppbygge ordentlig igjen tok mye lengre tid enn kompis og jeg trodde.

Hjalp kompis med å rive,dvs merke stener med kritt o.l., ta bilder med tommestokk synlig og legge ut over flatt område etter system.

Han brukte mye av ferien en sommer for å få den opp igjen.

Jeg syntes vi dobbelt og trippelsikret men kunne visst vært ennå grundigere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg er redd for. Lurer på om det går an å blande tynn sement og helle ned i gapene for at den indre delen vil holde sammen, og så kun plukke ned den ytre delen som har sklidd ut og prøve å stable den sammen igjen med sement. Ble langt setning dette..... Og fjerne den gamle påstøpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt reparert med murmørtel ser det ut til. Var brukt mye små stein. En ide å få tak i litt kraftigere heller eller lete naturstein så blir nok resultatet litt mer varig. Lime det hele sammen med mørtel slik det er i dag blir ikke bra.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lurer litt på å legge bruddskifer oppå. Lå en del her når vi overtok, men de går med til ei trapp ned til nedre del i hagen. Men om jeg retter opp det som har sklidd ut og heller tyntflytende mørtel ned mellom steinene, vil det binde seg godt nok da m on tor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Nå må du høre på korpusen. Ingen mørtel på tørrmuring.

Det er ikke steinen som gir seg. Det er setningsskader. Mørtel forverrer situasjonen. 

 

 

Heisann Rolf. Satsa på at du skulle komme på banen :-) Men det dere sier er at jeg bør plukke ned de ytterste for å rette opp, og så stable på nytt uten å bruke mørtel? Har ikke peiling på dette så er veldig motakelig for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyntflytende mørtel betyr vel mye vann i blandeprosess noe som gir dårlig betong og ditto dårlig styrke. Om det blir stående avhenger også litt av hvor mye stein som ligger i fundamentet til trappa. Dårlige masser i grunnen gir grunnlag for frostsprengning. Med et greit fundament av frostsikre masser kan trinn settes i mørtel, men da mister man fort følelsen av kaldmur ( muring uten bruk av betong).

Så jeg ville nok brukt litt tid for å finne stein av litt størrelse til trinnene.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, corpusviridans skrev:

Tyntflytende mørtel betyr vel mye vann i blandeprosess noe som gir dårlig betong og ditto dårlig styrke. Om det blir stående avhenger også litt av hvor mye stein som ligger i fundamentet til trappa. Dårlige masser i grunnen gir grunnlag for frostsprengning. Med et greit fundament av frostsikre masser kan trinn settes i mørtel, men da mister man fort følelsen av kaldmur ( muring uten bruk av betong).

Så jeg ville nok brukt litt tid for å finne stein av litt størrelse til trinnene.
 

Hei;

 

Vet ikke hvordan fundamentet er her. Tror jeg får plukke ned litt stein fra de som er i ferd med å ramle ut og se. Jeg kommer tilbake :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser nå at denne jobben kanskje blir for omfattende for en steinamatør. Har nå lagt ut jobben på Mitt Anbud så får vi se hva jeg får tilbud på. Viktig å støtte opp om næringslivet i disse coronatider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Et par kompiser har svært så dårlig med erfaring med M A.

Sjekk og ring opp attester. Mye er printet for egen regning.

 

Ja det er viktig at de har erfaring med tilsvarende jobber. Har skrevet det inn i teksten

48 minutter siden, corpusviridans skrev:

Søk litt på bygge trapp av naturstein så finner du både trapper og fremgangsmåter, det er egentlig ikke så mye hokus pokus. Man må forstå grunnprinsippet resten er erfaring og tilgang på stein.
 

Joa, det stemmer nok det.... Men vil se hva jeg får av pris på jobben. Har 1000 andre prosjekter som venter på meg, så må bare innse at jeg ikke rekker alt. I tillegg har jeg en LR.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt litt hmmmm kvalitetstid som Gaute elsker å kalle det:D:D til å finne noen større steiner til ytterste del av trinn midt i trappa. Spesielt trinn to og tre ser elendig ut, med større endesteiner der ville konstruksjonen blitt vesentlig stødigere. Er det mye jord i fundamentet bytter du ut det med steinene som blir til overs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmuring med naturstein.. Det er artig. Har et prosjekt på gang på hytta med det selv. Det tar tid!! For å få det ordentlig. 

 

Desverre ingen "quickfix" på dette. Plukk ned, og begynn på nytt. Les deg litt opp, så du skjønner basis teorien

Da er det en artig syssel å holde på med. Gratis trening også. 

 

Forsåvidt et håndtverk som er på vei å dø ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Åssen går det med trappa?

 

Ta ned stein for stein og merk de hvor de hører hjemme - hvilket trinn og hvilken side som er ut, bytt sprukne stein med ny stein. Trikset i tørrmuring er å ikke rote det til med mørtel eller sement. Steinene skal hvile på hverandre og der det er ujevnheter slik at de ikke ligger skikkelig "pinner" du opp med en ny mindre stein under til de legger seg støtt. Spalter skal/bør ikke møtes vertikalt men legges i forband. Du vil jo fort se om hele trinnet er murt opp eller om det bare er ytre vanger som ligger murt og selve trinnet er en pakning. Du kan fint legge skifer på toppen. Er nok litt jobb med den der, men du skal se det blir fint når utrasinger og bulinger kommer på plass igjen B) 

 

Fin trapp du her der forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...