Gå til innhold

Mellomaksel Freelander 1 2005 TD4


Annikken

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som vet hvor jeg kan få tak i Front Prop Shaft, VCU - viskose copling unit eller komplett mellomaksel til LR Freelander 1 2005 TD4?

Har et problem med sprukket gumminmansjett på frontakslinga, og den er ikke å oppdrive uten å kjøpe hele akslinga, litt unødvendlig når man egentlig bare trenger mansjetten. Verksted skal ha 12 000 for å fikse problemet. Hvordan ville dere løst dette? Noen lure Reodor Felgen-løsninger der ute? :) Hilsen Annikken

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke inngående kjennskap til FL1, men om det bare er en mansjett - og resten av drivverket er ok, så ser jeg ikke noen grunn til å bytte resten. (Med mindre noen med bedre kompetanse på FL1 her inne mener noe annet).

 

Vil tro at det å bytte mansjett, rense godt og påføre eventuelt nytt fett vil holde lenge.

 

Om du klikker på linken nede til venstre for bildet av delen, så ser du at man kan jo kjøpe omtrent hele drivverket i deler, og noen voksne her inne kan sikkert komme med innspill på andre deler som kan/bør byttes når man først er i gang, og som eventuelt like vel må demonteres. :)

 

Kan forøvrig anbefale http://new.lrcat.com for å lete frem deler. Det kan ta litt tid å klikke seg frem til rett sted, men man finner stort sett frem.

 

Da kan man for eksempel se dette som gjelder for din bil: http://new.lrcat.com/#!/1233/61921/62007/5062/62019

 

Søker man da opp delen, som i dette tilfellet var TVB000090, så ser man at en helt ny del (aftermarket) også kan kjøpes: https://rimmerbros.com/Item--i-TVB000090P

 

Kjenner som sagt ikke FL1, så jeg vet ikke hvor mye jobb det er å bare bytte mansjetten. Om man allikevel må demontere alt, så kan kanskje en helt ny aksling være en grei løsning. Om dette er noe du planlegger å gjøre selv, så er det nok lurt å kjøpe inn "alt" av festemateriell som skruer, låseskiver etc også (de må du muligens ha uansett), da de ikke koster mange kronene.

 

Men noen voksne her inne kan helt sikkert gi detaljråd om dette. @Mr Rover 75 har vel vært ute et par vinternetter med FL1 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å skru av mellomakslingen, går det helt fint å kjøre med bilen. Eg kjørte en stund uten denne når eg ventet på ny VCU i posten. Dessverre skjedde dette på vinteren, og det ble en del spinning, noe som var meget flaut når alle forventer god fremkommelighet av en Landrover med 4x4 :rolleyes: Men kan tenke meg at du vil få en mangel på neste EU kontroll. Eg kjenner ikke til hvor enkelt det er å bytte bare denne delen av mellomakslingen, man kan ikke tenke meg det skal være noe særlig problem. Eg ville ha kjøpt inn delen i fra England, og spurt etter et verksted som ville gjort jobben, om du ikke vil prøve deg selv. Problemet med mange norske uavhengige verksteder er å få tak i deler til Landrover, og da blir det ofte noen dyre kompremier med full utbytting av komplette komponenter. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Skal sjekke ut alle tips! Veldig snilt av dere! :)

Har tatt ut mellomakselen og vcu'en er steinhard og sprukket og må byttes. Også litt rust. Har dere tips til hvor man kan få tak i en brukt i ok stand med en ok VCU? Evt: se vedlagte bilde, er det mulig å bytte ut deler av denne?

IMG_0870.jpg

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke ha kjøpt brukt VCU, da du risikerer å få en med allerede stivnet viskoseveske. Da har du mer eller mindre permanent 4x4, og det er ikke resten drivlinen konstruert for. Da ryker fort bakdiffen og så fordelingsgirkassen (IRD). Eg kjøpte for det meste mine deler i fra https://www.island-4x4.co.uk/freelander-models-freelander-0006-c-3792_25.html . Nå er det en del år siden eg handlet deler til Freelander 1, og valuttaen er jo ikke i vår favør for tiden, så det kan være lurt å sjekke litt rundt. Du kan kjøpe løse deler og overhale den du har, eller kjøpe en komplett. Kjøper du en komplett er det mindre sannsynlig og fare for at du opplever ubalanse og vibrasjoner i ettertid. Kjøper du en brukt komplett ville eg i vertfall sørget for at VCU en hadde vært byttet i livets løp. Så kommer spørsmålet om hvor mye du er villig til å legge ut på en eldre haltende engelskmann. Det er og mulig å kjøpe en blankingplate til IRD (har eg sett), hvor du skrur ut akslingen med tannhjulet som går ut av IRD og kobler sammen mellomakslingen. Tror i grunn bilen hadde blitt glades av denne ombyggingen. Men da blir den på mange måter litt kastrert stakkars, og uten 4x4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...