Gå til innhold

T.R i ukjent farvann, 99 td5 Defender


T.R

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig kjøpt en 99 Td5 Defender som har stått i snart 3år med mangellap og def tenningslås etter et tyveriforsøk så bilen kunne ikke startes, prøvekjøres e.l, må kalles et prosjekt men det har jeg litt inntrykk av at disse bilene uansett blir etter noen år.

Jeg har ingen erfaring med LR og har ikke eid et britisk kjøretøy før nå men har alltid hatt sansen for spesielt serie bilene og Defender og nå hopper jeg omtrent blindt opp i et "lite" prosjekt.

Som uhelbredelig motorinteressert  (spesielt klassiske biler) så klarte jeg ikke sjansen gå fra meg nå når jeg først hadde mulighet for endelig å eie en, jeg har vurdert kjøp av arten tidligere men det har ikke engang blitt så mye som en prøvekjøring før nå...

 

20200424_193802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, vi befinner oss usentralt på Verdal.

Slenger ut noen flere bilder fra før påbegynnende demontering og rep, mulig noen flere fra 4x4 avdelingen sniker seg med også...

20200423_153325.jpg

20200423_182344.jpg

20200424_194226.jpg

20200424_194852.jpg

20200424_092115.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bytte av tenningslås og hjelpestrøm så startet motor lett, ingen motorlampe og ingen ulyder eller missfarvet røyk foruten en svært støyende dieselpumpe og ulyder fra utløserlager, etter en liten prøvetur med et par host og rykk, drenere diesel filter og ny tur så går doningen fint som bare det, lettstartet kald som varm og ulyden fra utløserlager er også borte...

Ramme ser særdeles bra ut brun men ikke funnet hull, det samme kan ikke sies om dørene, spesielt ikke de tre bakre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Alt er som det pleier å være med andre ord.;)

Regner med det er dører spesielt du sikter til :lol:

 

Etter en liten prat med en tidligere eier så er jeg blitt noe oppdatert ang bilen, endringer gjort er fex: Detroit truetrack i begge akslinger Disco 2 transferkasse, terrafirma 2" hevesett, svingradius mod for mere styreutslag og forsterkede stikkakslinger og knuter i framaksling.

Endret av T.R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det letes etter alvorlig rust men det ser slettes ikke ille ut, det er t.o.m fint under skyvevinduene bak plastpynten.

skruer i gulv og til sikkerhetseler vil jeg sikkert bytte etterhvert samt slipe bort overflaterust og behandle der det er nødvendig.

Jeg vurderer også å ta av tak og vinduer for å skifte skum tettninger eventuelt bruke noe annet enn det orginale skummet så der vil jeg gjerne ha konkrete tips til hva som funker/anbefales.

20200428_123729.jpg

20200428_123931.jpg

20200428_123949.jpg

20200428_123823.jpg

20200428_123831.jpg

20200428_123841.jpg

Et par bilder fra den første prøveturen. .

20200423_202514.jpg

20200423_202442.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, denne satt jeg og lurte på å handle selv faktisk når det dukka opp på finn. Basert på mangellappen og bildene så egentlig bilen ut til å være i veldig bra stand - alle punktene jeg så virket definitvt lett fiksbare ut. Så her tror jeg du har et bra utgangspunkt.

 

Flott at den fyrte opp bare du fikk på plass tenningslåsen :)

 

Fin HJ60 også - det er vel å banne litt i kjerka, men jeg har en egen forkjærlighet for de bilene og - min onkel kjørte en av dem hjem fra Kenya en gang på sent åttitall..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 22.21, Camarogeddon skrev:

Heh, denne satt jeg og lurte på å handle selv faktisk når det dukka opp på finn. Basert på mangellappen og bildene så egentlig bilen ut til å være i veldig bra stand - alle punktene jeg så virket definitvt lett fiksbare ut. Så her tror jeg du har et bra utgangspunkt.

-Ja bilen virker å være i langt bedre tilstand enn førsteinntrykket tilsa og feilene på mangellappen var ingenting å være redd for.

 

Flott at den fyrte opp bare du fikk på plass tenningslåsen :)

-Det kunne knapt vært enklere :lol:

 

Fin HJ60 også - det er vel å banne litt i kjerka, men jeg har en egen forkjærlighet for de bilene og - min onkel kjørte en av dem hjem fra Kenya en gang på sent åttitall..

-Takk, jeg er veldig glad i HJ60n, fin men den er ikke "rett" enda, den skal få seg en lakkering i en annen farge etterhvert samt div oppgraderinger.

 

-Camarogeddon

 

Endret av T.R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2020 den 0.09, Jasswass skrev:

Grattis med kul bil! 

 

Tusen takk :)

På 29.4.2020 den 7.54, telindnor skrev:

Den ser jo veldig ålreit ut. Grattis.

Inspeksjonsluke til dieselpumpe i gulvet bak også ser jeg. Kjekk modifisering :)

 

Takk, ja en veldig ålreit bil, lite å kjøre for å få den i bra bruksstand, men mye kan gjøres for å få den skikkelig bra.

Spesielt kjekt med inspeksjonsluke siden ny pumpe er bestilt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Defendern har nå stått på vent i ca 8mnd foruten repp av alt på mangellappen som bare var slitedeler som hjullagre, bremser, kryss, lys o.l

Overhaling av calippere framme ble ingen suksess da den ene lekker, sansynligvis pga gravrust i stempel/sylinder så calipperne skal byttes.

 

I går tok jeg ned drivstoff tanken for pumpe bytte samt startet demontering for en litt større renovering.

20210130_212749.jpg

20210130_212819.jpg

20210130_220930.jpg

Ramma virker veldig bra men noe må gjøres for å holde den slik i årene framover samt at noe rust er det selvfølgelig, gulvplata bak hadde en dårlig utskjært inspeksjonsluke til drivstoffpumpa samt flere små hull så den skal byttes og det skal også alle profilene under, lurer på om jeg skal bytte ut alt til stål ? 

20210131_145754.jpg

20210131_145826.jpg

20210131_145843.jpg

20210131_150754.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg har pusset opp noen biler og har endel prosjekter jeg jobber med men dette er den første rammebilen og en bil jeg vil ha i mange år framover.

Prosjektet ble påbegynt veldig spontant, jeg skulle egentlig bare ta ned tanken for å bytte dieselpumpa, samt skifte calippere fram for så å eu-godkjenne bilen å bruke den fram til jeg har tid til å renovere den, men siden det var meldt veldig kaldt framover og det neste på agendaen var påstøp/avretting av verksted gulvet (har/bygger verksted til eget bruk i gammelt fjøs/låve) så fant jeg og en kompis ut at vi like så godt kunne ta Defenderen med en gang mens vi venter på varmere vær samt at han kjøpte Hj60`n så jeg har penger til deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...