Gå til innhold

Plassering av bukk - plukke ut radiusarmer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Radiusarmene skal ut og jeg ser at dette gjøres på ymse måter på nettet.

I Workshopmanualen står det at man skal jekke opp kjerra, støtte opp chassis med bukker og benytte jekk(er) til å støtte opp frontakslingen i tillegg.

 

Jeg har derfor kjøpt to  kraftige (5 Tonns bilrema)  bukker men trenger råd på plassering av disse. 

 

Er det markerte området (rødt kryss) rett sted å plassere bukkene. (Har ikke tenkt ligge under bilen mens jula er av). Det synes vanskelig å få plassert bukkene lenger fremme.

 

IMG_0956.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne alle skruer før du jekker opp, i det minste løsne muttrene. De kan sitte godt og det er ikke trivelig å dra mye selv om man har sikret med bukker.

 

Hvor bukkene kan plasseres kommer litt an på hbordan de er skapt på toppen. Er det en klave som er bred ville jeg ha satt den der rammen er snau slik at klaven klemmer like mye på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, gautes skrev:

Hiv innunder hjula når de er skrudd av.

Da blir du bare litt slankere om uhellet er ute.

:lol:

 

 

Gjorde en ny oppdagelse i dag; i motsetning til alle manualer og videoer om utskifting av radiusarmer har jeg et krengestaget (Sway bar) pent plassert foran en av boltene på radiusarmen.

Regner med at jeg kan løsne de fire skruene som kobler krengestaget til ramma og at jeg da får vridd krengestaget ned (etter at track rod'n er fjernet) slik at jeg får tilgang på radiusarm-bolten ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde av radiusarene foran på 130'n min nylig, og fikk samme problem, stabstaget var i veien. Endte opp med å gjøre det du foreslår, bolte av de to rammefestene, og slippe staget ned. det gikk fint.

 

Selv støttet jeg opp ramma foran og bak - mest fordi jeg skulle ha den stående en stund, og den måtte stå skikkelig stabilt (skulle bytte utrigger)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i mål med skifte av radiusarmer. Det ble mørkt i garasjen etter hvert men det holdt seg ihvertfall tørt.

Det hele tok 6 timer takket være en god hjelper, det hjelper å være to. Skitjobb å få bolthulla til å stemme men litt jekking og banning hjelper alltid.

 

En erfaring rikere;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, gautes skrev:

Synes 10 laken var friskt , men nå er det 10 år siden jeg skrev en regning.

Mulig Korona spiller en rolle?

Hvis bolter mm. er fastrustet går tiden fort.

 

10 laken var vel kanskje det jeg sa til kona for å skape litt rom for å kjøpe "nødvendig" verktøy:rolleyes:
6 timer var tidsestimatet fra verksted, timepris på 1100 (tror jeg).
 

IMG_0970.JPEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...