Gå til innhold

Stridslys bak, hva gjorde forsvaret ved salg?


HåvardW

Anbefalte innlegg

Forsvaret gjorde ingen ting slikt før salg.

Men jeg har vært borti sivilregistrerte biler både med og uten oppkoblede stridslys uten at eier har gjort noe.

Ville tro at kablene lå klare bak bakplaten men det har du kanskje sjekket allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket kabler bak bakplaten. Der sitter alt koblet til, tilsynelatende som det skal. 

Mente å ha blitt fortalt at forsvaret klippet ledninger til stridslys ved salg, men da har jeg nok hørt feil. Mine var kuttet forran. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis gjort hvis krevet ved førstegangs sivile registrering.

Ofte ble det forlangt at militære lys , noen eller alle , måtte fjernes eller settes ut av drift.

 

Kan kablene ligge under,rett foran baktaversen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Kan kablene ligge under,rett foran baktaversen?

 

Ja kabler går fra ventre baklykt til høyere baklykt via bakside av baktravers, deretter går ledningskveilen videre innvendig høyre chassi bjelke, før den kommer ut ved torpedovegg og går inn bak dashbordet. hele denne veien er ledninger hele, og koblet på.
klør meg litt i hode, men får bare fortsette å feilsøke meg frem til et brudd/feil et sted. 

 

1 time siden, gautes skrev:

Ofte ble det forlangt at militære lys , noen eller alle , måtte fjernes eller settes ut av drift.

 

Ja det var vell dette jeg hadde hørt en gang. takk for oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg registrerte Ferdinand hadde ikke Forsvaret (eller skipohoi) gjort noe som helst med stridslysene. Jeg fikk derimot med et skriv fra biltilsynet (som skipohoi hadde fått de til å skrive) da jeg kjøpte bilen om hva som måtte gjøre for å få registrert bilen sivilt. Der stod det at stridslysene måtte kobles bort (jeg husker ikke nøyaktig ordlyd, men jeg tolket det til at de kunne deaktiveres ved å koble de fra. Andre jeg har pratet med fikk klar melding om at de måtte fjernes fullstendig). 

 

Bilsak"kyndig" proklamerte at "slikt hadde ikke noe i trafikken å gjøre". Når jeg da viste at de ikke var operative lenger ble dette godkjent. Det at bilen fortsatt kunne mørklegges fullstendig via bryteren i dashbordet nevnte jeg aldri noe om...

 

Dette gjaldt selvfølgelig kun foran der stridslysene er lette å se. Bak, der de er "gjemt" i baklysene var det aldri noe tema. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Superted skrev:

 

 

Bilsak"kyndig" proklamerte at "slikt hadde ikke noe i trafikken å gjøre".

 

 

K21.JPG

An original fully restored Austin K2/Y ambulance

 

Jeg har en slik bil og kommentaren "Denne har ikke noe på veien å gjøre" ble uttalt av sjefen på Risløkka en gang i tiden.

Lurer på om de lærer slike uttrykk ila utdannelsen ?

Når sant skal sies var vedkommende definitivt ikke representativ for de andre ansatte den gang.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.4.2020 den 9.08, HåvardW skrev:

 

Ja kabler går fra ventre baklykt til høyere baklykt via bakside av baktravers, deretter går ledningskveilen videre innvendig høyre chassi bjelke, før den kommer ut ved torpedovegg og går inn bak dashbordet. hele denne veien er ledninger hele, og koblet på.
klør meg litt i hode, men får bare fortsette å feilsøke meg frem til et brudd/feil et sted. 

 

 

Ja det var vell dette jeg hadde hørt en gang. takk for oppklaring.

Har samme problem, fant du feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde en X-mil av annet merke med konvoy-lys på¨bakdiffen.

Bryter under bulen på baktraversen som koblet ut resten av baklysene.

Kan ikke si at jeg har sett noen bryter under der men konvoy-lys har jeg sett der på en eller to LR.

Dog usikker på om det var på One-Ton eller Light-Weight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...