Gå til innhold

Freelander 2,5 liter V6, 2002 modell, selges som prosjektbil


EiRRik 4.6HSE

Anbefalte innlegg

Må bare innse at tid og motivasjonen ikke strekker til her.

2002 modell Freelander med den hysterisk morsomme 2,5 liters V6’ern fra Rover selges med svært blandete følelser. 

 

En flott bil med hel-skinn seter og velfungerende motor og automatkasse som snart har rullet 237’ km og bærer alderen fint, noen kosmetiske skjønnhetsfeil er det selvfølgelig i tillegg til noe teknisk.

Tannstang/styresnekke lekker og må byttes (mangel fra PKK, ikke godkjent), trenger i følge serviceintervallene ny registerreim ved 240’. Får sporadisk opp oransje varsellys på motor, men Hawkeye finner ingenting, og det er ingen antydninger om noe galt.

Ny bensinpumpe ble montert av verksted i januar i år, men de har klart å tøyse med måleren, viser ¾ full når det er bare 1/3 igjen…

 

Kun kjørt ca. 9.000 km siden overtagelse.

Relativt ny VCU byttet av forrige eier, har selv byttet lagrene og kryssene i mellomakselen, byttet IRD olje, filter for pollen, motorolje og luft byttet nylig.  Ny termostat. Ja, den som sitter nede i V’en så innsugspakningene er byttet. Nye stabstag fremme, styrestag/endeledd er byttet ved tidligere skifte av tannstang/styresnekke (brukt). Bremserør i alle fire hjørnene er nye. Nytt batteri. 

Alt elektrisk unntatt frontrutevarmer virker, men takluka knurrer litt. Dog holder den tett.

Frontrutevarmeren virker ikke da en kortslutning i sikring/rele brant, hvor panser og ymse andre deler ble byttet grunnet dette.

 

Gode sommerdekk på Alu-felger, greie piggdekk på Alu-felg, skiboks med crossbars, CB-radio, DAB+ radio, Hawkeye diagnose, original verkstedmanual og noe deler medfølger.

 

Grunnet de tekniske skavankene selges bilen som prosjektbil/delebil (måtte Lucas forby det siste, den er for god til det) for kr. 20.000,-

Mye bil for pengene for de som vil skru litt først.

 

PM eller SMS/ring 911 06 396 ved interesse.

 

IMG_2841.jpegIMG_2842.jpegIMG_2843.jpegIMG_2838.jpegIMG_2844.jpegIMG_2845.jpegIMG_2846.jpegIMG_2848.jpegIMG_2849.jpegIMG_2850.jpegIMG_2852.jpegIMG_2853.jpegIMG_2854.jpeg

Har ingen ide om hva som er skjerd her i tidligere eierskap, men har fått tilpasset en ny skvettlapp i alle fall…

 

IMG_2021.jpegIMG_2022.jpegIMG_2023.jpegIMG_2855.jpegIMG_2856.jpegIMG_2857.jpegIMG_2858.jpegIMG_2863.jpegIMG_2864.jpegIMG_2866.jpeg

IMG_2839.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte denne i 2011 og eide den frem til Eirik overtok. Det var vår andre Freelander V6 - den første kjøpte vi ny i 2002. Som Eirik skriver så er dette utrolig morsomme biler å kjøre - og også relativt enkle å skru på. Håper at noen forbarmer seg over denne og får den på veien igjen. 

Kanskje verd å nevne at dette var kostbare biler - vi betalte netto 468.000,- da vi kjøpte vår første Freelander V6 i 2002 ....  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ragnarsk skrev:

Egentlig bare tannstang som er problemet på pkk? 

 

Ja, er egentlig bare det. Har byttet 2 ganger før og finner pt ikke motivasjon til en 3. gang…

IMG_1379.jpeg

Litt uheldig og entret gjengene feil ved skifte av høytrykksrør… Slike rør er utgått av produksjon og lager. Rustfelle som fy viser det seg om de ikke får god oljebehandling, ofte sådant.

Ble ny TRW fra Autodoc til altfor mye penger…

IMG_1377.jpeg

Lykken varte ca 1000 km…

IMG_1854.jpegIMG_1856.jpegIMG_1858.jpeg

 

Fikk tak i en brukt tannstang som nok hadde ligget ute en stund tydeligvis da den måtte flushes godt for å få ut majonesen… Det er denne som lekker nå. Men høytrykksrørene er bra :)

 

 

Om noen har en god enhet liggende til en grei pris så er det håp om at jeg beholder bilen ; 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Eirrik!!

Lys i tunellen...

Snart i mål...

Er lite av disse på huggern også? Men jeg så et sted de hadde flust med deler til Frelander... Skal prøve å huske. 

Reklamasjon mot Autodoc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, EiRRik 4.6HSE skrev:

 

Etter 7 mnd så kom det noe penger tilbake, men av godvilje og ikke juridisk ble det påstått...

 

Autodoc er kanon sålenge delene holder. Men å sende kalippere i retur for pant, og reklamere på deler har jeg gitt opp.
Totalt sett sparer jeg penger på å handle der likevel, så buy cheap buy twice slår inn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

JULETILBUD :)

 

Går for 15.000 kr. som prosjektbil, pruting kan aksepteres mot lovnader om et godt hjem :) 

 

Har byttet til ´ny´ brukt styresnekke/tannstang, tett og vil bli godkjent på EU, men er blitt tung på rattet.

 

Ny Purge valve installert uten at oransje motorlys forsvinner. Oftest vil dette lyset komme grunnet feil i avgassystemet. Trolig er en ledning til ene lambda sensoren skadet under buksering av tannstsang inn/ut.

 

Bilen er fullt kjørbar, men må hentes på henger da det ikke er utført godkjent etterkontroll.

 

PM eller mob. 91106396 for mer opplysninger.

 

Edit: CB radioen er tatt ut.

Endret av EiRRik 4.6HSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...