Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
1965

Freelander 2 2013 mod

Recommended Posts

Har remappet bilen, og i den forbindelse ble EGR sjaltet ut. Men nå viser det seg at den ikke kjører regenerering på DP filter. Noen som kan bekrefte at regenereringen stopper pga at EGR er sjaltet ut?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, 1965 skrev:

Har remappet bilen, og i den forbindelse ble EGR sjaltet ut. Men nå viser det seg at den ikke kjører regenerering på DP filter. Noen som kan bekrefte at regenereringen stopper pga at EGR er sjaltet ut?? 

Tja, Ikke om de bare har programmert bort og permanent lukket EGR, men om de samtidig også var så hyggelig å programmere bort DPF i fra bilens hukommelse er ikke regenerering noe bilen bryr seg med lengre.

 

Personlig valgte eg dette, for så å lage innvendig hull gjennom DPF og ferdig med saken. Men på min var filteret allerede tett, og eg fikk ikke på noen måte startet regenerering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trenger ikke bilen EGR for å regenerer DPF? Trodde jeg, for temperaturen skal vel opp et stykke.. 

Så med DPF men uten EGR går det vel litt dårlig.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, jorgenht skrev:

Trenger ikke bilen EGR for å regenerer DPF? Trodde jeg, for temperaturen skal vel opp et stykke.. 

Så med DPF men uten EGR går det vel litt dårlig.. 

Mulig det, men det har ikke eg lest noe om. Hvordan økes eksostemperaturen ved å føre noe av eksosen tilbake til forbrenningen? Eksos uten oksygen lager vel en dårligere forbrenning, og dermed også lavere temperatur? Men her kan logikken min være langt på bærtur :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor logikken i EGR er vet jeg ikke:lol:

Men med defekte ventiler vil i hvertfall ikke andre biler regenerere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for innspill. Ble vel egentlig ikke så mye klokere. Må vel forstå det sånn at EGR må være i funksjon for at regenerering av DPFskal virke?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 timer siden, 1965 skrev:

Takker for innspill. Ble vel egentlig ikke så mye klokere. Må vel forstå det sånn at EGR må være i funksjon for at regenerering av DPFskal virke?

det er mange som kjører rundt med blendet EGR og fungerende regenerering. Er dette gjort riktig, skal det ikke skape problem. Ville først hørt med de som remappet bilen og hørt hva de har utført på din. Samtidig er det en del andre ting som også kan gjøre at bilen din ikke regenererer. trykksensoren kan være defekt. Filteret kan være mer enn en viss % tett, og da gir bilen opp forsøket, og du må få renset det på en annen måte. Finnes proffe folk som gjør dette, og det finnes ulike lurium du får kjøpt som skal gjøre jobben (i følge reklamen) Usikker på hva som hjelper. Er filteret programmert bort, har du og muligheten til å fjerne det. Du bør ikke fjerne det slik at det viser, men om du får det av slik at du kan borre/stake et 50mm hull gjennom filterkjernen blir bilen meget fornøyd. Eg fikk ikke filteret av, da alt som skulle kunne skrus i fra hverandre foran filteret var rustet sammen til en enhet, og det var ikke plass tå komme til med passende verktøy. Men fikk av den bakerste delen av anlegget i fra filteret og bakover. La meg under bilen og borret opp filteret med en betongbor på ca en meter, og støvsugde og pirket ut det som ble løst. Endte opp med å tømme hele filterpotten, da det var knuste filterdeler som la seg i forkant, og ikke kom ut før eg fikk ut alt. En helv…. jobb, men er nå kvitt fremtidige bilproblem. Nakkeproblem derimot ble merkbare. 

Edited by Tysen

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.4.2020 den 13.21, Tysen skrev:

Mulig det, men det har ikke eg lest noe om. Hvordan økes eksostemperaturen ved å føre noe av eksosen tilbake til forbrenningen? Eksos uten oksygen lager vel en dårligere forbrenning, og dermed også lavere temperatur? Men her kan logikken min være langt på bærtur :huh:

 

EGR senker temperaturen på forbrenningen, da mindre oksygen i forbrenningskammeret senker forbrenningstemeraturene. Da vi vurderte blending av EGR på vår FL2, så leste jeg litt på andre fora, og der var den generelle bekymringen at motoren kunne bli for varm. Erfaringene viste at dette ikke var noe problem, så vi blendet.

 

Hvordan EGR påvirker partikkelfilter vet jeg ikke, men siden regenereringen krever høyere temperatur, så _burde_ det ikke påvirke. Men nå bare synser jeg om ting jeg ikke har peiling på. :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...