Gå til innhold

Freelander 2 2013 mod


1965

Anbefalte innlegg

Har remappet bilen, og i den forbindelse ble EGR sjaltet ut. Men nå viser det seg at den ikke kjører regenerering på DP filter. Noen som kan bekrefte at regenereringen stopper pga at EGR er sjaltet ut?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 1965 skrev:

Har remappet bilen, og i den forbindelse ble EGR sjaltet ut. Men nå viser det seg at den ikke kjører regenerering på DP filter. Noen som kan bekrefte at regenereringen stopper pga at EGR er sjaltet ut?? 

Tja, Ikke om de bare har programmert bort og permanent lukket EGR, men om de samtidig også var så hyggelig å programmere bort DPF i fra bilens hukommelse er ikke regenerering noe bilen bryr seg med lengre.

 

Personlig valgte eg dette, for så å lage innvendig hull gjennom DPF og ferdig med saken. Men på min var filteret allerede tett, og eg fikk ikke på noen måte startet regenerering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jorgenht skrev:

Trenger ikke bilen EGR for å regenerer DPF? Trodde jeg, for temperaturen skal vel opp et stykke.. 

Så med DPF men uten EGR går det vel litt dårlig.. 

Mulig det, men det har ikke eg lest noe om. Hvordan økes eksostemperaturen ved å føre noe av eksosen tilbake til forbrenningen? Eksos uten oksygen lager vel en dårligere forbrenning, og dermed også lavere temperatur? Men her kan logikken min være langt på bærtur :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, 1965 skrev:

Takker for innspill. Ble vel egentlig ikke så mye klokere. Må vel forstå det sånn at EGR må være i funksjon for at regenerering av DPFskal virke?

det er mange som kjører rundt med blendet EGR og fungerende regenerering. Er dette gjort riktig, skal det ikke skape problem. Ville først hørt med de som remappet bilen og hørt hva de har utført på din. Samtidig er det en del andre ting som også kan gjøre at bilen din ikke regenererer. trykksensoren kan være defekt. Filteret kan være mer enn en viss % tett, og da gir bilen opp forsøket, og du må få renset det på en annen måte. Finnes proffe folk som gjør dette, og det finnes ulike lurium du får kjøpt som skal gjøre jobben (i følge reklamen) Usikker på hva som hjelper. Er filteret programmert bort, har du og muligheten til å fjerne det. Du bør ikke fjerne det slik at det viser, men om du får det av slik at du kan borre/stake et 50mm hull gjennom filterkjernen blir bilen meget fornøyd. Eg fikk ikke filteret av, da alt som skulle kunne skrus i fra hverandre foran filteret var rustet sammen til en enhet, og det var ikke plass tå komme til med passende verktøy. Men fikk av den bakerste delen av anlegget i fra filteret og bakover. La meg under bilen og borret opp filteret med en betongbor på ca en meter, og støvsugde og pirket ut det som ble løst. Endte opp med å tømme hele filterpotten, da det var knuste filterdeler som la seg i forkant, og ikke kom ut før eg fikk ut alt. En helv…. jobb, men er nå kvitt fremtidige bilproblem. Nakkeproblem derimot ble merkbare. 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 13.21, Tysen skrev:

Mulig det, men det har ikke eg lest noe om. Hvordan økes eksostemperaturen ved å føre noe av eksosen tilbake til forbrenningen? Eksos uten oksygen lager vel en dårligere forbrenning, og dermed også lavere temperatur? Men her kan logikken min være langt på bærtur :huh:

 

EGR senker temperaturen på forbrenningen, da mindre oksygen i forbrenningskammeret senker forbrenningstemeraturene. Da vi vurderte blending av EGR på vår FL2, så leste jeg litt på andre fora, og der var den generelle bekymringen at motoren kunne bli for varm. Erfaringene viste at dette ikke var noe problem, så vi blendet.

 

Hvordan EGR påvirker partikkelfilter vet jeg ikke, men siden regenereringen krever høyere temperatur, så _burde_ det ikke påvirke. Men nå bare synser jeg om ting jeg ikke har peiling på. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...