Gå til innhold

Overdrive på serie 3 - noen erfaringer


joran

Anbefalte innlegg

Lurer på om overdrive på min serie 109 ombygget til V8 kunne vært en ok løsning? skulle gjerne fått ned turtallet og kunne kjørt med litt mer hastighet. 

Har kikket litt på Fairey overdrive.

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift differensialer.

Overdriven er i utgangspunktet for spedt bygget.

Ved tung belastning,feks åtter, lange oppoverbakker, o.l. blir oljen for varm og ting havarerer.

Det er å få kjøpt bunnpanner med kjøleribber, større trau for å ha mer olje å gå på,osv.

Men en chippet TD5 kverker selv en moddet OD. Garantien gjelder ei heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Skift differensialer.

Overdriven er i utgangspunktet for spedt bygget.

Ved tung belastning,feks åtter, lange oppoverbakker, o.l. blir oljen for varm og ting havarerer.

Det er å få kjøpt bunnpanner med kjøleribber, større trau for å ha mer olje å gå på,osv.

Men en chippet TD5 kverker selv en moddet OD. Garantien gjelder ei heller da.

Noen differensialer å anbefale ? Er det ombygging det er snakk om eller noen fra annen modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 88" eller eldre 109" og rover akslinger kan du putte differ fra RR rett inn. Men 109" serie 3 har Salisbury bakaksling og da må du i såfall ta hele akslingen og bygge om som nevnt over. 

 

Jeg har 109" serie 3 med V8, sivil kasse og overdrive. Funker fint det, men som Gaute sier prøver jeg å ikke kjøre på overdrive i oppoverbakker og ved mye belastning. Det er normalt ikke noe problem for en vil helst et gir da uansett. Akkurat nå er imidlertid min kasse havarert så jeg kjører med lånt exmil kasse. Det vil si, akkurat nå har motoren også havarert så jeg kjører ikke. Men når alt er bra så er det et glimrende oppsett spør du meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta en kikk å se hvilken akslinger jeg har. Ett eller annet bør jeg uansett  gjøre, for nå er neste 65/70 km i timen max uten at man føler at motoren er på vei ut av motorrommet :-) Ser ut til å koste litt for en overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Rover foran og Salisbury bak.

Det er litt jobb å bytte diff bak. Foran går den rett inn.

Og den blir høyere giret på lavgir.

 

Her kan du legge inn verdier i tabellen for å se hvilken utveksling og oppsett som passelig turtall.

https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

 

 

Utveksling i differ nå er 4,7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en forsiktig mann, som neppe kommer til å kjøre i timesvis med fult drag på motoren, så du vil helt sikkert få overdriven til å holde. 

Jeg har det på MGBn min, ville ikke vært for uten, har hatt det på en td5 90 også, fungerte supert, og kunne nok ha montert det en gang til.

Alt kan ødelegges, men med vettig bruk og forståelse for hva man har, så holder det meste.

Dessuten så beholder du originaliteten på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, joran skrev:

Ja overdrive hadde desidert vært det enkleste å montert. Koster en del har jeg sett. Er vel ikke noe særlig bruktmarked på sånt? nytt gir vel en bedre holdbarhet også.

 

Hvis du følger med så dukker de opp fra tid til annen. Men Gaute har jo et poeng også da. Går du opp en dimensjon eller to på dekkene så vil du også merke forskjell på turtallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overdrive i min 1976 RRC V8 og har tidvis brukt den mye - også flere langturer om sommeren. Hadde ikke kunne hatt den bilen med 4 trinns-kassa uten overdrive'n. (ville i så fall bygd om til R380 eller automat) Bruker den stort sett overalt og kan finne på å ha den inne i flere timer. Som Roar sier tror jeg det vil holde for deg i massevis om du bruker den fornuftig og sjekker olja nå og da. :) moro med 16 gir fremover og 4 bakover også.. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fairey har kun lite olje 0.5 l? 

Roverdrive bruker olje fra transfer og om du puttet på større oljepanne er disse bedre.

Må jo også som over ta med h.r transfer fra Ashcroft... kanskje det beste...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...