Jump to content
LRforum
tiopet

Det går smått, men det skjer da noe...av og til

Recommended Posts

Den har stått høyt og tørt siden høsten, nå har fingra tint og jeg kan begynne igjen :lol:

Tok av fjær høyre fremme, pokal og kappa vekk fastrusta støtdemper på høsten.

 

I dag monterte jeg ny fjær, støtdemper og noe HD kit greier (egentlig mest for å enkelt gjøre rent og sjekke tilstand).

Før montering, ble ramme fjær feste rengjort for gammel rust og møkk, fikk to strøk owatrol olje, to strøk bengalakk/owatrol blanding.

Ble en skvett understellsmasse hvor jeg ikke kommer til etter montering også.

 

Før så det slik ut.

Skifte støtdemper før.jpg

 

Etter ser det slik ut.

Skifte støtdemper etter.jpg

 

Til høyre for fjær feste synes det nye rammenr som Risløkka vegvesen preget inn. Ganske så tydelig selv etter to strøk owatrol, 2 strøk bengalakk/owatrol blanding og minst tre lag understellsmasse.

Sånn pregemaskin skulle vært standard apparat hos alle vegvesen i Norge. (I Tønsberg risser de bare med penn og på Lillehammer har de bare prikkemaskin. Begge disse typene er rusta bort innen ett år).

Eneste jeg stusser over er at Risløkka har preget inn et ekstra tall helt bakerst, tallet 8??? Har de bommet litt der eller?, i papirene de ga meg står det ikke et 8 tall på slutten :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulig du bør ta raskt tak i det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, gautes skrev:

Mulig du bør ta raskt tak i det.

 

De har jo fotografert det og lagt det i arkivet, står det i papirene jeg fikk med når jeg fikk tilbake bilen. 

Begge vin platene jeg fikk fra Land Rover i England er uten 8 tallet (Frontrute og bremsemaster).

Så det får de fikse når jeg skal hente ut nye skilt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bileier blir ofte bedømt som kjeltring,med rette eller ei, hvis det er uregelmessigheter med chassisnummeret.

Tvi , tvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag ble ny pokal og alle lagre og tettningsringer skiftet. Hjullageret ble skiftet og ny bremseskive montert.image.jpeg

 

Dette blir lekkert, om jeg får si det selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok å demonterte andre siden i går.

Første jeg ser er at det er gammel type mutter (muttre) med låseblikk på hjul lageret. Og det mangler skive ytterst på stikk aksling, samt at det mangler avstands hylse mellom hjul lagrene

Heldigvis så har jeg flere nye muttre og låseblikk på lager. Så får jeg skifte tilbake til enkelt mutter og avstandshylse etter neste bestilling.

 

vasket rent alle deler i dag, og så at det manglet noen biter av det ene hjullageret. Ikke selve rullene, men av selve lagerbanen. Men ingen løse deler å finne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konferert med Rolf, da ble vi enige om at jeg bytter til 2 mutter og låseblikk for enklere vedlikehold i fremtiden. 

Med 2 mutter system så kan man enkelt skifte hjullager langs landeveien også for å komme seg hjem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det nye hjullagre, tettningsringer,  støtdempere, bremser og oljer på begge aksler. Samt at baktravers fikk en grundig gjennomgang og rustbehandling.

Kombihengerfestet ble hel-overhalt og hele hengerfeste fikk nye bolter. Da er den klar for 3,5 tonn hengervekt i vognkortet. ( Hadde egentlig kjøpt inn nytt kombifeste, men det viste seg å bare være for 1,8 tonn for vei og 3,5 tonn for offroad).

 

Foran

image.jpeg

 

bak

image.jpeg

 

image.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da blir det en kontroll av bilen hos naboen, fikk time kl 1000 i morgen.

Blir spennende om alt er i orden nå.

 

Er alt i orden så bestiller jeg time hos vegvesen for visning og Norske skilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen ble godkjent uten noen anmerkning.

Perfekt balanserte bremser på måleren så jeg.

 

På avgas måling holdt han på lenge, fikk ikke utslag på noe.

Etter 20 minutter konkluderte han med at det var mindre utslipp fra denne enn en el.bil

Vi måtte kontrollere apparatet og satte det på en Passat som sto ved siden av og den lå i grenseland av lovlig utslipp, så det var ikke noe galt med apparatet.

 

Jeg turte ikke si noe om at jeg har ren bio-diesel på tanken ;)

 

Da har jeg bestilt time hos vegvesen for import kontroll, 10 juni kl 1000

Skilt måtte jeg bestille der den dagen :(

Tenkte det kunne ligget klart når jeg kom, men nei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det ekstra tallet i rammenummer ha noe med at det etter sigende skal være 17 siffer ( og bokstaver?) i rammenummer? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 27.5.2020 den 16.40, tiopet skrev:

Jeg turte ikke si noe om at jeg har ren bio-diesel på tanken

Lurt triks om en har en bil som er på kanten med utslipp B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, corpusviridans skrev:

Kan det ekstra tallet i rammenummer ha noe med at det etter sigende skal være 17 siffer ( og bokstaver?) i rammenummer? 

 

Det får jeg nok svar på på onsdag. 

Enten har de trykket feil, eller så er det noe de gjør med import biler.

Jeg tror det første, at det er feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Øhh. Skal skifte ratt til originalt.

Fikk et fra en 2002 modell og et fra en 2004 modell, begge har samme delenr ANR1972.

De er helt like utseende men forskjellige bak i innfesting.

Hvem av dem bør jeg bruke?

2002 modell med løs blink indikator dings.

image.jpeg

 

2004 modell med fast blink indikator dings.

image.jpeg

 

Glemte å telle splines på 2004 men målt senter diameter var lik på begge, så antar at begge er 36 splines egentlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Løs eller fast spiller ingen rolle, så lenge de står i samme posisjon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke målet som gjelder.

Veien dit er halvparten av gleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ble det 2002 modell ratt med løs blink indikator dings.

2004 hadde for lange indikator dingse armer, så rattet ikke kom helt nedpå.

 

Nå skjønner jeg hvorfor det var sånne slipe/striper på plasten bak rattet, og hvorfor tidligere eier hadde skifta til u-originalt ratt som bygger mer ut.

Det originale rattet subber i plasten :(  Men det får være inntil neste operasjon en gang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan justere plasten litt opp og ned.

Du ser muligheten etter å ha studert innfestning litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7. juni 2020 den 21.02, gautes skrev:

Du kan justere plasten litt opp og ned.

Du ser muligheten etter å ha studert innfestning litt.

 

Det må jeg se på, takk for tips.

 

Skulle montere hjelpe fjær på kløtsj i går. Oppdaget at det satt en der allerede.

Da ble det enda en del som er kjekt å ha på hylla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk fjærer. Noen hjelper mer enn andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er bilen lastet på henger og klar for visning hos vegvesen i morgen.

image.jpeg

 

Såvidt den gikk i mellom og opp på henger, 1cm klaring på hver side og det med original dekk!! Disco 2 og p38 går rett oppi med gode klaringer.

Skulle tro Ifor Williams hadde rett mål på henger for engelske biler :D Eller er det Defendere som skal trekke alle de andre.

image.jpeg

 

Litt for lang var den også, tydeligvis lengre enn Disco 2 og P38. Måtte fjerne dekk stativet foran på hengeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble ingen skilt i dag, ikke noe å betale heller.

Rammenr som er feil preget skulle de ordne, Vegvesenet kommer hjem på gårdsplassen min og retter opp feilen. En eller annen dag.

 

Men det som gjør at alt stopper opp i registrering, er at Kripos har glemt å låse opp dokumentene etter etterforskningen de var ferdige med i 2016 :D 

 

Det siste høres ut som kan ta lang tid :( 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, høres spennende ut med Kripos og etterforskningB) Hva kan den historien dreie seg om, tro?

 

Gjerne flere bilder av go-bilen:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rammesvindel er årsaken til alt oppstyret.

Røntgen fotografering av ramme viste originalt rammenr under det Norske.

Hele bilen ble delvis demontert i etterforskings øyemed.

Bilen er nå import fra Island.

Jeg måtte selv stå på Risløkka i Oslo og skru sammen bilen før jeg fikk prøveskilt og kunne kjøre hjem med den for to år siden.

Bilen var i varetekt i to år.

 

Hadde den på kontroll 2 uker siden og alt var tip-top og klart for EU godkjenning.

 

image.jpeg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...