Gå til innhold

Nytt prosjekt - LR Defender 90


KjellB

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, motom skrev:

Denne er fin hvis det er lageret til viften:

http://www.discovery2.co.uk/Fan_bearing.html

 

vannpumpe:

http://www.discovery2.co.uk/waterpump.html

 

 

 

 

Takker den til vannpumpe har jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Oppdatering:

 

Da er jeg tilbake fra hyggelig besøk hos Mys i Nittedal. Fikk byttet vifte så den er ok nå, dessverre er den lyden fra motor der fortsatt.

 

Vi fjernet reima og startet motor, og da hadde motoren en nyyyyyyyydelig normal lyd :-)

 

Konklusjon: Enten er vannpumpa eller servopumpa gåen, jeg vil tro det første selv om jeg egentlig kun gjetter.. Hadde det vært servo-pumpa, burde jeg ikke merket at det lugget litt i styringa ???

 

Uansett neste på tapetet blir å få bort lyden, satser på å bytte vannpumpa....om jeg skal gjøre det selv vites ikke ennå, vi får se ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa er nok mest sannsynlig, og er noen hakk mer krevende enn servopumpa å bytte. Ta samtidig en skikkelig sjekk av pakninger på venstre siden av motoren.  Ser du røde striper eller krytsaller, så må de skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Vidar S skrev:

Vannpumpa er nok mest sannsynlig, og er noen hakk mer krevende enn servopumpa å bytte. Ta samtidig en skikkelig sjekk av pakninger på venstre siden av motoren.  Ser du røde striper eller krytsaller, så må de skiftes.

Jeg fant noe røde striper av noe stoff som har krystallisert seg ja så da bør kanskje pakninger skiftes. Jeg har kjørt bilen opp på bukker og driver å pusser litt under i front, og jeg har en lekkasje på det jeg mener er servo-væske så da kan det være servopumpa også, litt drypp på undersiden av bilen. Dette tas hånd om i neste uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KjellB skrev:

Jeg fant noe røde striper av noe stoff som har krystallisert seg ja så da bør kanskje pakninger skiftes. Jeg har kjørt bilen opp på bukker og driver å pusser litt under i front, og jeg har en lekkasje på det jeg mener er servo-væske så da kan det være servopumpa også, litt drypp på undersiden av bilen. Dette tas hånd om i neste uke :-)

Ser litt av det røde krystalliserte stoffet, sannsynligvis servovæske på bildet vedlagt

IMG_0726.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: 

 

Står litt stille for øyeblikket, venter på diverse deler fra øya. Fått konstantert  at vannpumpa må skiftes, samt nedre reim-hjul + litt småtteri. Nedre reimhjul fikk jeg en astronomisk pris fra en leverandør i Norge, nevner ikke navn, 10000 kr. Først godtok jeg det og tenkte at jeg vil koste på bilen litt nå i starten slik at jeg vet alt er på stell med motor etc...

Tok meg en tråsykkel-tur, egentlig planlagt langtur, men prisen på reimhjulet irriterte meg, så jeg stoppet sykkelen og ringte dem og ba de avbestille hjulet, jeg skulle skaffe delen sjøl. Sykkelturen ble bare på 20 km og rett inn på nett for å finne delen som man skulle tro var laget av gull.. Endte opp med å bestille fra Turner Engineering på torsdag ettermiddag, delen er her mandag :-)

 

Legger ved et bilde der Winston er fornøyd, men når Deffen er på spa, så skinner ikke Winston så mye :D

 

God helg!

IMG_0724.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jasswass skrev:

Fått igjen 90'n fra spa? Eller ble delene fra England forsinka? 

Delen kom allerede mandag, men en o-ring som de måtte bestille idag, kommer ikke før mandag, så i helga blir det klargjøring av båt i stedet for kose-jobbing på Deffen. Regner med å hente den fra spa-behandlingen på tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deffen kom hjem etter et lite spa-opphold hos William på trehjørningen. Om man kan si at en Defender maler som en katt gjorde den det :-) Litt pyssel på gårdsplassen ble det med bytte av venstre blinklys og hovedlys bak, fjernet batteriet og pusset litt overflate rust nede i batterikassa og satte den inn med Loctite 7500. Kan stå å godgjøre seg til imorgen.

 

Fjernet bakhjulet og ble kvitt en jækla irriterende lyd, sikkert fordi døra er flatbrød :-) Ny står i garasjen. Tankene rundt det å kjøpe sveiseapparat spinner hele tiden, Moe&Co selger noen som de kaller proff-modell til en billig penge, men har ikke bestemt meg. Naboen har et mekanisk verksted og jeg var velkommen til en innføring i sveisefaget....slår nok til på det, før jeg kjøper apparat....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det litt pussing på rammen og innsetting med ovatrol før slusene åpnet seg og jeg ble liggende i en sjø....på ettermiddagen sjekket jeg wastegate n at den gikk lett og fint som den skulle, det gjorde den... :D

Måtte ta meg en kjøretur, oppover mot Veldre sag for de som er lokal-kjent her i området :) 

IMG_0816.jpeg

IMG_0817.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Flott, ja! Tror jeg må få hvite felger på min og ja! :) 

Hvite felger er snasent på Empson green... når fløtter du hemmat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KjellB skrev:

Hvite felger er snasent på Empson green... når fløtter du hemmat ?

 

Når jeg får jobb.... :P 

Neia...joda. 

Flytter først ut på Nærbø i sept. grunnet jobben til fruen. Hun har avtale der til ut mars. Begynner vel søkerunden ut på høsten en gang, også flytter jeg vel når jeg får napp på noe skikkelig. :)  Mellom okt og mars egentlig da. Helt umulig å si nå!

Vi har 3 ferieuker i Veldre i sommer da! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småpusling idag, flytting av webasto panel for å få plass til Mud-konsollen...Monters så snart radio er i hus, rekker det neppe før rebusløpet på lørdag så vi får nøye oss med lokal-radio den dagen.. 

 

Sjekket litt mer på ramma, og @lafterolf har rett, det er kun crossmembern som er dårlig, ikke selve ramma :D 

IMG_0826.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte nytt skum og trekk til setene her om dagen fra Exmoor, fikk leveringstidspunkt rundt 10 juli.......Corona go away

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle jeg vært i Istanbul idag, men covid19 satte en stopper for det. Dagen ble effektiv læll så den begynte med å sjøsette skuta, mjøs-ørret pass dere :D

 

Deretter shopping-tur til Lillehammer med dertil tyrkisk lunsj på Toscana liksom for å få litt tyrker-feeling, samt litt shopping av nødvendigheter for dagens prosjekt.

 

Dagens var å montere ny dab-spiller, en fancy JVC som bygger nesten ingen ting bak, den har også 3" skjerm og rygge-kamera som ikke monteres i denne omgang. Jeg monterte ikke dab-antenne da jeg ble anbefalt å bruke ACX-splitter og min gamle trekk-opp antenne. Jeg har null peiling på slike ting, men endte med å ta strøm til splitter fra usb-kontakten som jeg satte inn i MUD-konsollen istedetfor sig-tenner. Skepsisen til å bruke vinkelsliper i bilen var til stede, men det gikk helt fint. Alt virker foreløpig men jeg fikk litt utfordringer med korte ledninger til lyshøyde justeringa, men man får få på lass litt lengere ledninger etterhvert. Mangler brytere for ekstra lys etc, men jeg har ittno så no stress.....

 

Neste oppgave blir å bytte dempere og fjører rund baut, men det blir ikke aktuelt før etter REBUS-løpet i regi av NLRK avd ØST på lørdag. Tar ikke sjansen på å ikke ha Deffen kjørbar til det :D:D

 

 

IMG_0840.jpeg

IMG_0841.jpeg

IMG_0842.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Erik Iversen skrev:

Fort gjort å bytte fjærer og dempere. Men kan være litt greit å bruke litt tid på å rengjøre godt og rustbehandlet litt når alt er demontert. :)

 

Ja det ser ikke så gale ut, men vi får vente til etter rebus-løpet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke veldig seriøst forsøk på å skifte dempere og fjærer i dag, fikk løs øverste bolten bak oppe, men manglet noen hender da jeg skulle prøve å holde igjen demperen når den nederste skulle ut...Gadd ikke finne frem vinkelslipern idag, altfor varmt.....

 

Ser ut at klosser og skiver på bilen praktisk talt er nye....ikke mye slitasje å se der....:)

 

Endret av KjellB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, county skrev:

Et tau i halvstikk eller dobbelt halvstikk rundt demperen og knøte fast i en stor fastnøkkel holder igjen så du kan løsne mutter..   bruker samme metode på oljefilter 

Tester imorgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...