Gå til innhold

Nytt prosjekt - LR Defender 90


KjellB

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som dere vet har jeg vært på utkikk etter en Series eller Defender 90 ganske lenge. Jeg har fulgt med på alt her i Norge, forhandlet på biler i Sverige og Tyskland.

 

I går dukket det opp en 2000 LR Defender 90 på finn, fikk varsel på telefon inn og kikket på annonsen, slo på tråden, hev meg på sykkelen og inn til Skedsmokorset for å ta bilen i nærmere åsyn.. 

 

Bilen har rust de vanlige stedene som travers, undersiden av dørene, fotbrønner etc. Torpedo ser ganske ok ut, men de må flikkes litt der også, ramma er overraskende bra, samt at interiøret er slitt. 

 

Prøvekjørte bilen, den var tight og fin, både i giring og ellers, dro godt og en trivelig sak å kjøre. På tom gang hadde motor en skarp lyd, ukjent hva, det forsvant når man gasset, det blir også noe å finne ut av.

 

Det som er HELT sikkert er at nå må jeg anskaffe sveise-app og skride til verket med min største frykt, om jeg ikke finner noen som kan ta jobben med å bytte diverse paneler, men jeg har egentlig lyst til å prøve sjøl, learning by doing har jeg god erfaring med :-)

 

Dette er ikke et prosjekt jeg kommer til å stresse med, jeg har fortsatt like dårlig plass, men fruen sa her for en tid tilbake om vi ikke skulle sette opp en garasje på nedsiden av huset, ja hvorfor ikke sa jeg, men det blir ikke i år, nå er det Defender 90 som gjelder. Et alternativ kan jo være å sette opp et slik lager-telt enn sålenge, vi får se.

 

Legger ved et bilde av herligheten som hentes senere idag, noe navn har den ikke fått ennå vi får se, var inne på Corona-bilen, men det klinger liksom ikke i disse tider... Forslag mottas :-)

 

/Kjell B

 

IMG_0708.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 minutt siden, telindnor skrev:

Så bra at den havnet hos "en av oss" :)

Jeg var også i dialog på denne. Hadde vært gøy med en Def90 en gang. 

Gratulerer med spennende prosjekt!!

Det var mange på lista sa han, jeg tenkte når jeg kjørte innover at denne glipper nok, for jeg skulle jo prute, men det ordna seg...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Sveising er noko dei fleste får til etter ei stund, øving gjer mester, men ikkje øv for mykje på bilen i starten :D

Om bilen har ein namn vil det kome av seg sjølv etter ei stund. Berre å lytte det, så vil han nok seie det til deg ein dag. Eller er dette ei ho?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jorgenht skrev:

Gratulerer! Siklet på denne den lille stunden den var til salgs blush

Takker her var det ikke rom for nøling fant jeg ut......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Du som endte opp med denne ja! Gratulerer :) :)

Flotte felger også. Litt grå lakk på disse og svarte på de blanke aluplatene dine så er den helt lik min. Minus 2 dører selvfølgelig... :lol:

Takker :-)

 

Kommer nok til å bytte til Series dører etterkvart, kom akkurat inn døra etter og ha hentet den. Den går veldig bra synes jeg, presis styring, presise gir og drar godt....ja det er rust arbeid utfordringer, men det får vente litt for den skal nytes nu. Må bare passe på å ikke trampe for mye i gulvet i yr glede..... :-)

 

Når du er i Brumunddal kan du komme innom og høre på motoren når den går på tomgang, virker litt som den går for fort og en litt skarp lyd, lyden forsvinner når jeg gasser selvsagt, da er det bare fin motorlyd. Det kan nesten minne om ei vifte som går borti noe...Får sjekke det .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jon71 skrev:

Gratulerer med tøff bil. :)

Takker det gledes tom fruen falt for denne....:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2020 den 19.07, KjellB skrev:

Takker :-)

 

Kommer nok til å bytte til Series dører etterkvart, kom akkurat inn døra etter og ha hentet den. Den går veldig bra synes jeg, presis styring, presise gir og drar godt....ja det er rust arbeid utfordringer, men det får vente litt for den skal nytes nu. Må bare passe på å ikke trampe for mye i gulvet i yr glede..... :-)

 

Når du er i Brumunddal kan du komme innom og høre på motoren når den går på tomgang, virker litt som den går for fort og en litt skarp lyd, lyden forsvinner når jeg gasser selvsagt, da er det bare fin motorlyd. Det kan nesten minne om ei vifte som går borti noe...Får sjekke det .....

 

Det kan vi gjøre vet du. :) i mellomtiden kan du plukka av viftereima på motoren og sjekke om lyden blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

Det kan vi gjøre vet du. :) i mellomtiden kan du plukka av viftereima på motoren og sjekke om lyden blir borte. 

Tenkte å sjekke det i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lager bak viften også som kan lage lyd og ellers er det vel de andre enhetene som alternator, vannpumpe etc :) 

Slik stetoskop fra Biltema kan hjelpe på feilsøkingen...

 

Gtratulerer med flott D90 forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Det er et lager bak viften også som kan lage lyd og ellers er det vel de andre enhetene som alternator, vannpumpe etc :) 

Slik stetoskop fra Biltema kan hjelpe på feilsøkingen...

 

Gtratulerer med flott D90 forresten! 

Takker skal sjekke videre etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått inspisert bilen litt mer:

 

- Ramma er fin slik jeg ser det bortsett fra baktravers, ramma skal rengjøres og behandles

- Torpedo vegg ser ut til å kan reddes, bare sveise et lite hull, ellers ser den bra ut

- Fotbrønner og gulv er skrap - må byttes

- Dørene er skrap nederst - kommer sannsynligvis til å konvertere til serie dører

- bakdøra er skrap bytter den

 

Ellers når det gjelder lyden i motor TROR jeg det er vannpuma, skal av med reima etterpå og ta en liten oppstart uten reim ...

 

La merke til at vifta mi er veldig slarkete og går borti et hjul til reima, skal den ha litt slark  ???? Jeg tror ikke det.

 

Blir mer og mer fornøyd med bilen, den går godt som sagt bortsett fra lyden som skal lokaliseres. Bilen er jo pratisk talt en eiers bil kjøpt i 2000, han jeg kjøpte den av hadde den kun i 14 dager. Lykkeligvis for meg ble den for liten i jobb-sammenheng for han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gautes skrev:

Subber vifta borti et reimhjul er det bare å bytte.

 

Ja tror det er for mye slark i den der, har du noen liggende ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mys skrev:

hva trenger ?
Vifte ? har Nittedal 
vh Mys 
 

 

Hei ja trenger en vifte til 90 n, er slark i den jeg har, om du selger kjøper jeg gjerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jasswass skrev:

Sjekk gjerne reimhjul og strammer i samme slengen når du er der. Min kvitra bra på grunn av tørre lagre. 

Det skal jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...