Gå til innhold

D3: Girer hardt, spes etter adaptiv reset


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Før reset av kassen. 

Giret den normalt og fint. Innimellom noen harde skift, akkurat som om den prøver gire, men ombestemmer seg. 

Etter reset, girer den veldig hardt hele tiden. 

 

Er antagelig en dyse som har avvik i forhold til de andre 

Mener å lest det kan påvirke gearing. 

 

Olje nivå ok. 

Gått 260 K

Antagelig blitt flushet en gang tidligere. 

Plast bunnpanne, så eg antar at filter kanskje aldri har vært byttet. 

 

Tips og forslag? 

Spør for bekjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble foretatt på

230, fikk eg akkurat vite. 

Når eg sjekket nivået idag, så har oljen fortsatt rette fargen. 

Om man kan si det slik. 

Men seff, flushing kan jo ha rusket opp i mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 har vel samme kasse som D3?

 

Ved reset så er kassen på min bil i alle fall ganske så på bærtur. Da vil den ha høyt turtall, og kan skifte gir hardere enn hva jeg foretrekker.

 

Jeg opplever at det kommer seg over tid. I tillegg så _tror_ jeg at det å skifte gir manuelt hjelper kassa til å forstå foretrukken kjøresti. Les: Dytte den opp i så høyt gir som mulig.

 

Tviler på at en reset har medført mekaniske problemer. :)

 

Edit: Tidlige D4 med gearspak og D3 har samme kasse. Senere D4 har annen kasse.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke eg heller, men er det noe rusk I maskineriet, kan det kanskje forsterke symptomer. 

Eg skal prøve få tatt en tur med den, og kjøre manuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest at man ikke skal resette kassa utenom ved oljeskift, da kan den begynne å oppføre seg rart. 
Mener også jeg har lest at det skal gjennomføres en innkjøringsprosedyre etter reset og at mange slurver med utføre den, dvs ikke utføre den. Google zf6hp26. 

Endret av engebo
Run the car to normal working temperature (transmission oil should be min 60 degrees C). Do not perform procedure in Sport Mode. From standstill, gently accelerate from 1st to 2nd making the change up at between 1300 - 1800 rpm. Follow this process throug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, engebo skrev:

Mener jeg har lest at man ikke skal resette kassa utenom ved oljeskift, da kan den begynne å oppføre seg rart. 
Mener også jeg har lest at det skal gjennomføres en innkjøringsprosedyre etter reset og at mange slurver med utføre den, dvs ikke utføre den. Google zf6hp26. 

Sjekker det ut, har resatt min egen noen ggr siste 6 årene, uten at eg har merket noe endring. 

Men skal prøve den prosedyren for innkjøring etter reset. 

 

Bra tips. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oggi. 

 

Om du resette kassen så skal du kjøre ein spesiell opptreningsprossedyre med bilen etterpå. Kjøre med eit visst gasspådrag mens bilen girer opp til sjette, snakke ned, la bilen stå i ro ei stund. Og dette skal gjeres ni ganger! Tar ca 45 minutt. Er ein på YouTube som har to videoer om dette. Skal finne navnet på han. 

 

Helsing Arild 

Han heiter Mickey Figueroa. Kan og søke etter zf6hp common failures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier av bilen, sier den girer normalt opp til 3-4 gir, for få hoppe tilbake ett gear. 

Eg skal prøve være med han en dag, og kjøre igjennom den prosedyren som er nevnt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er avvik på ene dysen. 

Vet ikke hvor kritisk dette er. 

Og ligger feil inne på kassen 

IMG_20200419_141339.jpg

IMG_20200419_141455.jpg

IMG_20200419_141503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De målte dysene på min D3 (2005/305 000) da jeg hadde den inn på Strømmen nettopp som en preventiv sjekk fordi avvik etter sigende kan føre til hard gange og motorras. Det virket som om dette var relativt ny erfaring, men det går det jo an å høre med Kenneth/Vibeke om.

 

Heldigvis var alle mine dyser helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke noe på motoren, men elektronikken kan jo få noen feile verdier/ parametre på eyt el annet, som kan påvirke gear skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...