Gå til innhold

motor


Stein-A

Anbefalte innlegg

Antar det er som diesel motorer flest,jeg har ikke motoren og ikke startet den heller men har den på hånda og regner med kjøp av den.Litt derfor jeg la ut her for å få noen innspill om det lar seg gjøre eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren er laget for industri eller landbruk pleier ofte turtallet å ha maks på 2300-2400 omdr. Da vil bilen bli utrolig kjedelig å kjøre. De motorene er veldig tunge også.

 

Om dette er noe du vurderer må du sjekke det. Og se på bunnpannen, for motorens fremste del vil stå over framakslingen. 

 

Og jeg vil tro tyngden også kan bli avgjørende, men det finner du ut når motorens benevnelse dukker opp. 

Er den mye tyngre enn orginalen vil du slite med å få den godkjent kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er marinemotor har den ikke svinghjul for clutch heller vil jeg tro.

 

Jeg tror kanskje at mitt valg ville vært en av Landrovers egne motorer, feks 300tdi. Og jeg ville valgt LT77 med LT230 transfer med åpen senterdiff slik at motorkraften fordeles på to akslinger.

Denne girboksen er kort og passer fint. Tunellen fra Defender gjør at det ser orginalt ut innvendig også. 

 

Da blir det lettere med deler i framtiden, særlig den dagen en ny eier overtar doningen, og vi har sett at biler med landrovermotorer holder prisene langt bedre enn biler med motorer fra ymse.

 

Uansett gleder vi oss til å se hvilke valg du tar, og tråden blir fulgt med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perkins motorkode?

Eventuelt slagvolum i kubikktommer kan være tilstrekkeleg.

På Wikipedia ligg det ein brukbart utfyllande oversikt over dei ulike Perkinsmotorane og kva dei vart brukt. Eg køyrde tidlegare Nissan Terrano 2, motoren var kanskje ikkje den sprekaste men trakk godt på låge turtall. Det eg har finni i ettertid er at 2,7 turbodieselen i bilen truleg var ein avart av ein gamal Perkins. Tilsvarande, Mazda har brukt Perkins diesel i sine pick up og lette lastebilar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utfordringen med å bruke traktor/marine/industri-motorer i bil er dieselregulatoren - blir ikke veldig bra. Regulatoren på disse er satt opp for å prøve å holde konstant turtall, mens i bil regulerer den for kraft og turtall styrer du selv med gasspedalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...