Gå til innhold

Kjøpshjelp/tips


Morty85

Anbefalte innlegg

Frua har fått for seg at vi trenger 7 seter. Eneste jeg kunne tenkt meg med 7 seter er SUV. Ser flere disco 3 dukker opp relativt billig (150-200k) hva i alle land og riker skal man se etter? Gjerne med teskje: kmstand,rust,servicer mm.

Har blitt advart mot engelsk bil mer enn en gang, men tenkte det er best og høre hvordan kvaliteten er fra folk som faktisk har de. Ruster disse mye? Har 3 unger, 1 liten i sete, 1 på 9år som sloss med han på 10år i bilen på de lengre turene med stasjonsvognen jeg har idag. Hjelp? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150-200K er ikke relativt billig. Er vel heller i øvre sjiktet for en D3. Du nærmer deg prisen på en D4. Du finner masse info rundt kjøp om du søker litt. Vanlige problemer og "faste" feil. Om du kjøper en D3, eller tidlig D4....mitt beste tips er: ikke gjør det om du ikke skrur selv. En 10-15 år gammel millionbil er ikke problemfri. Og ikke billig å reparere på verksted. Folk betaler fort 15-20K bare de stikker snuta innforbi verkstedportene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda skrur selv, dog hadde jeg håpet og at man slipper og skru så mye (har en 1966 oldsmobile under restaurering) hmm mye overpriset på finn.no da? Tok et søk og holdt på og dette av pinnen, men dette er jo et forum for slike biler. Er vel som alt annet: "hører aldri solskinnsdag historiene" viss man sammenligner med p38a da? Er det mindre problemer med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du en som er blitt godt vedlikeholdt, entusiasteid kanskje, så er det en fantastisk bil. 

Se etter en som har hatt hyppige oljeskift, ikke bare på motor, men også girbokser og differensialer. Understellsbehandling også. 

 

P38 gir ikke mindre hodebry, og de er levert med bare 5 seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanslr skrev:

150-200K er ikke relativt billig. Er vel heller i øvre sjiktet for en D3. Du nærmer deg prisen på en D4. Du finner masse info rundt kjøp om du søker litt. Vanlige problemer og "faste" feil. Om du kjøper en D3, eller tidlig D4....mitt beste tips er: ikke gjør det om du ikke skrur selv. En 10-15 år gammel millionbil er ikke problemfri. Og ikke billig å reparere på verksted. Folk betaler fort 15-20K bare de stikker snuta innforbi verkstedportene.


Hva er typiske feil på en «tidlig» D4 som en «senere» bil ikke har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info lafterolf. Har absolutt ingen erfaring med land rover. Hadde dog en 1977 jaguar xj6 som sommerbilder. God og kjøre, ingen feil utenom ekstremt oljeforbruk(ventiltetninger samt litt lekkasje) kanskje et dumt spm men hvordan kan jeg sjekke at de har byttet olje på kasse og different? Er dette vanlig på service?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Discovery 3 & 4 owners group på Facebook, er det en pinned post med masse god info.

 

Det er selvfølgelig ikke like mange solskinnshistorier som legges ut nei, selv om de fleste kjører mange problemfrie år. Noen klager over å måtte skifte slitedeler, andre klager om de må skifte motor. Noen klager ikke i det hele tatt. 

 

Disse bilene gir deg mye glede, men krever litt mer kjærlighet enn mange andre biler. 

 

7 minutter siden, Rikerud skrev:


Hva er typiske feil på en «tidlig» D4 som en «senere» bil ikke har?

 

Tror ikke det er så mye forskjeller på tidlig/kontra sein D4 når det gjelder feil.

Tenker mest på aldersrelaterte problemer :lol:

8trinns kassa er vel og noe bedre enn 6trinns kassa. Såvidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv holder jeg meg unna auksjonsbiler fordi jeg liker å snakke direkte med eier. 

 

Og de aller fleste biler som dukker opp på auksjon er forsøkt uten hell før. 

 

 

Ps. Regreim er en kostbar affære. Fint om det er byttet. Sjekk alle hjul for skeivslitasje. Skeivslitte dekk vil gi deg bytting av understellsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Disco er kongen av alle familiebilene! Tre like stor seter bak, og et hav av plass. En deilig bil å kjøre!

Var veldig skeptisk til engelske biler når jeg kjøpte min, men lot det stå til. Ikke angret et sekund, har hatt bilen dobbelt så lenge som noen annen bil jeg har hatt! Kan du skru selv så er det jo ingenting å stusse på. Bestill deler fra England og skift dem selv, så har du bilkostnader omtrent som en VW..

Har kjørt min omtrent 130-140', og skiftet EGR-ventiler, kompressor, og dynamo. Ca 20.000 med arbeid til sammen på snart åtte år. Ellers stort sett bare slitedeler, og service. Hadde en fire år nyere Mercedes B-klasse som hadde gått halvparten så langt som Discoen som var hadde høyere verksted-regninger enn Discoen!

Eneste advarselen jeg vil gi deg er at det er sterkt vanedannende, å gå over til en annen bil er forbundet med nedtur, med mindre vi snakker om nye biler i millionklassen...

Har forøvrig en 07 Disco 3 7-seter som jeg skal selge nå. Kjøpte meg en Disco4 som jeg hentet i dag, som sagt er det vanedannende å kjøre LR... :-)

Endret av Onkel_Geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...