Gå til innhold

TV - Streaming, tradisjonell lineær eller?


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag RiksTV og antenne på veggen.  Det er noen ting som irriterer meg.

  1. Dårlig programtilbud. Mange kanaler er kun tilgjengelig via internet og de går jeg glipp av.  Kun trådløst bredbånd her hos meg og dermed er datamengde et tema.  200GB koster 799,- og 500GB koster 999,-
  2. Periodevis for dårlig antennesignal til at dekryptering fungerer.
  3. Dårlig brukergrensesnitt på alt annent enn å hoppe mellom lineær kanaler..

 

Så nå er jeg i tenkeboksen, igjen, og behøver noen innspill.  Jeg er ikke interessert i sport (det er nok sportsnyheter i de vanlige nyhetssendingene), Kardashian, gullgravere som raserer terrenget, Villmarksfolk i Alaska og idiotiske andre idiotiske programmer som blåser opp bagateller til eksistensielle problemer eller konstruerer drama for å gjøres interessante.  Jeg vil informeres eller lære noe.

Ikke har jeg lyst til å gi bort masse penger for noe jeg ikke er særlig interessert i heller men der er jeg vel dømt til å tape.  Disse TV selskapene får vel tak i pengene mine på ett eller annet vis uansett...

 

Må jeg bare bite i det sure gresset og fortsette med RiksTV til 559,-.  Eventuelt en annen tilbyder som CanalDigital el.l. via parabol. AltiBox bekreftet etter å ha blitt presset litt at de nok aldri kom til å bygge ut der jeg bor.  Selv om det er bare 800 meter til nærmeste  fiberkabel...  (kommunen klarte i fjor høst å rehabilitere veien uten en gang å legge rør for kabeltrekking...)

 

Strømmeløsninger som AppleTV, Nvidia Shield eller ChromeCast med nettbrett?   Alle innspill er velkomne.  Det er jo et utall av muligheter...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Get trådløst bredbånd kan være noe for deg? Telenor har vel noe lignende der fiber ikke når frem.

 

Jeg bruker for øvrig dplay og netflix. Dekker mitt behov for lett underholdning og lærerike programmer. Bruker av og til Chromecast om jeg skal se en god film, men ser oftest rett på nettbrett. Lettvint å ta med seg i senga, på terrassen og godstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altibox fiber her, men kommer til å kutte TV delen, da eg mest streamer fra netflix, Prime el.l.... 

Synes Altibox kanal utvalget ikke passer meg. 

 

Har nå  4K Smart TV, der ligger alle appene, så trenger ikke Chromecast/ Aplle TV heller. Da TV`n fungerer slik at man kan caste det man måtte ønske direkte. 

 

Hva man trenger avhenger av krav/ preferanser til Bilde & Lyd kvalitet. 

 

Vil anbefale min 65" TV, uansett hva andre mener, eller hva man selv tror..... kan nesten garantere at 50-55 " blir for lite, etter en stund. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Telenor-dekning er det et alternativ med mobilt bredbånd. Vi har bredbåndsruter med ekstern antenne. Begrenset til 10mbs men det holder godt så lenge det ikke er ungdommer som gamer i huset.

Bruksbegrensing er 1TB per mnd (men er økt til 2 i disse gjemmekontortider). 

Vi er ikke i nærheten av å bruke opp dette (tilsvarer 1000 timer streaming av film). 

Koster 599,- per mnd. (Det er omtrent det samme som vi betaler Canal Digital for TV via satellitt).

I tillegg har vi Netflix.  Vurdere seriøst å kutte parabolen og heller abonnere på HBO og lignende i tillegg.  

TV over nett er framtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom visst ikke godt nok frem men jeg har altså 200GB mobilt bredbånd fra Telia.  Har tvillingkort som jeg bruker i bilen hvor jeg strømmer radio.

10Mb/s abonnementet fra Telenor visste jeg ikke om.  10Mb/s litt lite til hjemmekontor for meg men jeg ser de har 30Mb/s også.  Ingen av dem ser ut til å kunne leveres der jeg bor.  Sannsynligvis siden det går en Telenor kobberkabel inn i huset men denne fungerer ikke lenger.  Det er derfor jeg kjører Telia i dag.  Det vil også bety eget abonnement for bilen.  Kunne selvsagt brukt mobiltelefonen men den betales av arbeidsgiver og 5GB datamengden kan ikke utvides som et abonnement...  Jeg får høre med Telenor om de har noen gode forslag når de åpner igjen.

 

TVen min er en vel 6år gammel Midtibushen og 55" liten.  Den var smart på sin tid og har noen apper.  De har aldri blitt brukt da jeg koblet til en Sumsang PVR boks.  Opptak er ikke så aktuelt lenger så kanskje TVen med apper duger?  Får koble den til nettet, kjøre en oppdatering og sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva ditt behov for hjemmekontor er, men vi er to i husstanden som har hatt en måned hjemme med utstrakt bruk av Teams og Citrix uten nevneverdige problemer. Det er litt tregere enn på kontoret men klart levelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betimelig spørsmål det der.  Min erfaring ved vanlig bruk er at bør over 20Mb/s for å unngå plagsom treghet.  For det aller meste er 10Gb/s mer enn godt nok men i de tilfellene jeg har vært plaget av treghet har det vist seg at hastigheten ligger fra 20 og nedover.

 

I jobbsammenheng kobler jeg meg til arbeidsgiver med Puls Secure VPN og i praksis ligger nok flaskehalsen for det meste hos arbeidsgiver.   Jeg jobber med CAD og har også Teams oppe hele tiden samtidig som jeg streamer musikk.  Modellene en skal jobbe med lastes ned for å jobbe lokalt og opp igjen etterpå.  Prøver å ta dette utenfor arbeidstid men ofte er det ting som må fikses umiddelbart.  Da må en gjerne ty til Remote Desktop mot en maskin på kontoret og utfordring er mer responstid enn hastighet.  Litt bedre kontroll med responstid samt mulighet for USB over VPN hadde jeg brukt RDT hele tiden...  Vi var vel ikke helt forberedt på at 80% av 40000 skulle sitte på hjemmekontor men jeg er imponert over hva IT har fått til

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser nesten ikkje TV lenger. Faktisk så lite at eg blir litt trist av sentimentale årsaker. Men av og til ser eg gjennom programmet og markerer enkelte dokumentarar o.l. for opptak.
Viss du vil lære noko er det heller ikkje mykje å sjå på, iallfall ikkje etter det eg får inn på Riks-TV her. Noko anna har eg aldri brydd meg med, så eg skal ikkje late som om eg har greie på det.
Stort sett er det ting frå NRK2 som blir meg til del. Og ein og annan britisk krim. 
Kva slags kanalar er det som har noko anna enn berre tøv å by på, då? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner og er delvis der selv.  Og lienær TV har (potensielt) sin fordel i at man blir presentert for (godt) innhold men,

  • Hjernedød underholdning og sport blir påtvunget oss fordi det er det flesteparten faktisk ser på.  Og så er det det vi må se på fordi det ikke finnes noe annet (lett)tilgjengelig.
  • Opptak er litt utdatert da man faktisk må forberede seg og planlegge opptak og da strømming gir mulighet til å se det en vil når en vil - om man finner det - uten å måtte ta opp.  Litt som YouTube.
  • Utfordringen er å finne det man ønsker.  

Jeg er redd kommersielle tilbydere ikke vil tilby det jeg vil ha da de ikke kan leve av det.  Det er litt høna og egget eller bukken og havresekken.  Med hensyn til opplysende og utdannende innhold burde kanskje det offentlige trå til igjen.  Nå som ingen lenger kan klage på den "borttryllede" NRK lisensen...  Eller hva bibliotekene?  De tilbyr lydbøker og video.  Kanskje de kunne tilby alt av lyd og bilde som strømmetjenester finansiert av det offentlige og innkjølpstjenesten?  Vel tilbake til realitetene.

 

TVen er nå blitt tilkoblet nettet og oppgradert.  Men nei, tror ikke det er veien videre for meg.  Det er tregt og en fjernkontroll med piltaster er bare trist.  Behøver tastatur og mus.  Som når en bruker YouTube.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altibox og lignende tjenester har opptak. 

Finnes også mulighet for laste ned fra NRK 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...