Gå til innhold

Discovery 5 varebil med Adaptive Dynamics


Anbefalte innlegg

Vi ved Telemark Salmakerverksted har hatt en Land Rover Discovery varebil innom på vårt verksted, bilen er levert av JLR og har Adaptive Dynamics(AD).

Adaptive Dynamics continuously monitors the current conditions and driving style, and automatically adjusts the vehicle's suspension settings accordingly. Adaptive Dynamics also detects rough road and off-road conditions, and adjusts the suspension settings for greater ride comfort. 

Kunden som disponerer denne bilen jobber i et firma der flere av de ansatte disponerer en Discovery varebil, noen med AD andre uten og noen bygget om av Lafinto andre av Telemark Salmakerverksted. De ansatte har klaget på fjæringen på bilene fra Lafinto uten AD, men bilene med AD har om mulig enda stiver fjæring bak. Biler med AD har et annet støtdempertårn(delenummer LR 034244) enn biler uten dette(delenummer LR 095866). Kunden vil finne ut av hvorfor fjæring var så stiv, så vi demonterte den ene støtdemperen bak for å se hva som var blitt gjort under ombyggingen til varebil. Det vi fant var oppsiktsvekkende.

Det første vi la merket til var at det støtdempertårnet(LR 034244), som skal være montert på denne bilen, er blitt byttet ut med det støtdempertårn(LR 095866) som hører til biler uten AD. Støtdempertårnet på biler med AD er 16mm høyere og har en fjærvandring som er 16mm lenger enn biler uten AD. Dette byttet blir gjort for å få størst mulig høyde inni bilen, slik at man kan få plassert "statskassen" riktig. I tillegg var det montert 20mm avstandsskiver isteden for 16mm(som er beskrevet i dokumentasjonsunderlaget til godkjenningen), dette også for å få større høyde inni bilen. Vi har hatt mange biler med tilsvarende feil innom ved våres verksted.

En annen forskjell på biler med og uten AD er diameteren på støvbelgen som skal festes til støtdempertårnene. Støvbelgen til biler med AD har en mindre diameter, og måten dette problemet er løst på her er spesiell. Her blir altså støvbelgen snittet opp på to sider, og festet til støtdempertårnet med et strips. Ser man på bildene blir det da åpent inn til endestopperen og støtdemperstangen slik at støv og skitt garantert vil samle seg i belgen. Husk å få sjekket dette før garantitiden utløper.

Vi fjernet så stripset som holdt støvbelgen på plass for å undersøke om det var gjort endringer på endestopperen, og da fikk vi nok en overraskelse. Her er 26mm av det midtre stykket fjernet, og den nedre enden ligger da helt løs. Stykket som er fjernet står for dempingen av de kraftigste støtene under kjøring. TÜV har uttalt at endringer på endestoppere ikke skal forekomme.

 

At Discovery varebil med AD og med en ombygging fra Lafinto oppleves som stiv i fjæringen er ikke så merkelig når man ser hvordan dette er gjort. Fjærvandringen er kortet inn med 36mm, og blir da selvsagt stiver enn biler uten AD, som er kortet inn 16 eller 20mm. Endestopperen har også mistet all funksjon. I prislisten koster AD 12.300 kroner, men man får liten effekt av dette utstyret når det blir gjort slike endringer under ombygging til varebil. Regner ikke med at forhandlerne er blitt informert om dette og de kan derfor ikke klandres for eventuelt å ha anbefalt AD til sine kunder, men Dere som har kjøpt AD har all grunn til å føle Dere lurt av JLR. Dere har ikke fått det Dere har bestilt, og bør kompenseres. Telemark Salmakerverksted har utviklet nye støtdempertårn til biler med AD, og det er fullt mulig å montere disse på biler med ombygging fra Lafinto. 

Det er ikke meningen å snakke nedlatende om Lafinto her , men siden Telemark Salmakerverksted også bygger om biler levert av JLR så er dette den eneste måte å skille bilene på. JLR er jo de som har godkjent den ombyggingen Lafinto gjør.     

Håper dette var av interesse.

 

 

 

IMG_2611.JPG

IMG_2610.JPG

IMG_2622.JPG

IMG_2612.JPG

IMG_2616.JPG

IMG_2614.JPG

IMG_2615.JPG

IMG_2617.JPG

IMG_2618.JPG

IMG_2619.JPG

IMG_2620.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei Jan Børre. 

Jeg har vært i kontakt med deg angående dette tidligere, men har nå et oppfølgingsspørsmål. 

 

Jeg vurderer å bytte min 2017 D5 i en 19/20 modell. Hvordan ser jeg om bilen er bygget om hos dere etter din oppskrift? Er det noe tydelig jeg kan se etter på salgsannonser? 

 

Mvh 

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, dette skal være en enkel sak å sjekke dette, da det ikke er gjort noen inngrep i bilens taktrekk på biler bygget om av oss. Konkurrenten har skåret ut tre felt i taktrekket, et stort et i midten av bilen og to små i hvert sitt hjørnet helt bakerst. Dessuten står det "DISCOVERY" med store bokstaver skrevet på skilleveggen, som har fargen sort ikke grå. Er du usikker sender du bare registreringsnummeret til meg, så sjekker jeg dette for Deg. Min mobil er 915 67 363.

 

Sender med en link til bildene av vår ombygging.

https://www.dropbox.com/sh/4ipso6fzh1ln6ks/AAAUTiQTcJZxELjNLYxakMrua?dl=0

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...