Gå til innhold

Fiskesnøre selges


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Får ikke dratt på fjellet, til hytte, snø og ski.

 

Tenkte å kose mæ med ny fiskesnelle og stang ved sjøen her hjemme. 

 

Særlig.

 

Har derfor til salgs ca 200 meter med Sufix Super 21 0,40 fiskesnøre i masse korte lengder og alle lengdene formet som floke. Kjøper må selv løse opp flokene.

 

Pusler jo med mange forskjellige lunefulle kjøretøy, så tenkte at tiden var inne for å lære meg å kaste med Ambassadør-snelle.

 

Har lest, og hørt sinnsykt mange ganger at man skal holde tommel på spole ved kast. Glemte det, skulle bare teste bremsene med å slippe ned sluken slik det sto i bruksanvisningen. Tror ikke den bremsen på min snelle fungerer slik den skal. Og æ e hjemme i egen stue enda. Skulle bare få snøre på snella og lære meg justeringene. «Går det bra, eller går det som vanlig.»

 

ønsker alle en god påske

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Skal ikke gi meg enda.

DS

8676307D-A863-4E35-A6B1-3BCE3CE5E299.jpeg

969D1404-4137-40A2-8F57-54AF86E726FE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noen av de beste snellene, viktig at spolen blir stilt inn riktig så går alt så mye bedre :-) 

 

God Påske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fisketur for en god del år siden med fiskegal kompis fikk jeg fisk på nål fra førstehjelpsskringet,mark,selvspikket stang og en snørebit fra kompisen.

Han hadde glemt å ta med utstyr til meg (som ikke spiser fisk,men liker roen,samtalene og drammene).

Det ble ingen fisk på min meget proft utstyrte venn så han fikk overta min og jeg gikk løs på medbragt kjøttmiddag.

Vi er fortsatt gode venner men fisketurene er det slutt på.blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, KjellB skrev:

Dette er jo noen av de beste snellene, viktig at spolen blir stilt inn riktig så går alt så mye bedre :-) 

 

God Påske 


Jada. Har forstått det.
 

Leste meg opp på nett, gjorde alt etter boka. Men ingen bremsefunksjon når sluk går ut, fri fart uten noe motstand for spolen. Er noe feil der inne, har plukket i stykker. Men mangler en liten tang for å få den helt fra hverandre. Typisk, skulle tro den var bygd på Land Rover fabrikken.

 

H A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du mangler sentrifugalbremsa. Skal være 2 eller 4 bakelittlignende bremseklosser på venstre side av spolen, formet som sylindre og tredd på små akslinger. Uten disse går sena ut helt til du får back clasch, men det trenger jeg vel ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel kastet x000 ganger med Ambassadør/multiplikator snelle og noen "backlasher" har det blitt. 
Mine snertne sneller har to typer bremser. 1: mekanisk brems på siden av spolen som stilles slik at snøret akkurat/nesten glir ut av slukvekten. 2: "Akselerasjons"-brems. Mekanisk eller magnetisk som bremser for rask akselerasjon i begynnelsen av kastet.  
Still bremsene litt for hardt til å begynne med og løsne opp etterhvert som teknikken kommer.  Bruk fingeren ved behov og når sluken treffer vannet. (Bare hold fingeren unna snøreføreren).
Min erfaring er at med slik snelle kan gjerne selve kastet være en lang bue heller enn en kort og rask bue. Selv bruker jeg Ambassadør til sjøfiske og tyngre sluker. Uslåelig til å"kjøre" fisk og god snørekapasitet. Til de letteste ferskvannsspinnerne bruker jeg haspel. 

 

EDIT: Kan du ha fått olje på bremsen? Hvis ikke har du "bremsefeil". Den mekaniske spolebremsen (skrue venstre side?)  skal kunne gi kraftig motstand. I tillegg er det en slurebrems under sveiva,men den har ikke betydning for kastet.

 

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elvehundre skrev:


Jada. Har forstått det.
 

Leste meg opp på nett, gjorde alt etter boka. Men ingen bremsefunksjon når sluk går ut, fri fart uten noe motstand for spolen. Er noe feil der inne, har plukket i stykker. Men mangler en liten tang for å få den helt fra hverandre. Typisk, skulle tro den var bygd på Land Rover fabrikken.

 

H A

Uansett skitt fiske og God Påske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...