Gå til innhold

Startsperre på 2000 TD5


Håkon Y

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Startsperren har slått inn av uviss årsak på min gamle 2000 TD5.

 

Har riktig EKA kode og systemet kvitterer med 2 tut etter å ha gjennomført nøkkelvridningsrutinen.

 

Ifølge manualen skal startsperrelampen blinke i 5 minuttter med ett blink hvert annet sekund, men hos meg blinker lampen mye raskere og slutter ikke etter 5 minutter.

Den slutter ikke å blinke i det hele tatt. 

 

Åpning av dør med nøkkel utløser alarm hver gang og låsing med nøkkel kutter alarmen.

 

Det er nytt batteri i nøkkelen og det lyser når jeg trykker på knappene, men ingenting skjer med sentrallåsen når jeg trykker. 

 

Har nøkkelen og bilen mistet kontakten på et vis?

 

Har andre feil også  - tre amigos og ACE lampen lyser. Jeg har nok fått lekkasje på ACE systemet da tanken er tom. 

 

Så det er nok å ta tak i men jeg tenker at startsperreproblemet er uavhengig av tre amigos og ACE.

 

Har ikke noe diagnosesystem men vurderer å kjøpe nanocom eller lignende

  

Bilen står i Ås i Akershus. 

Endret av Håkon Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss riktig kode er angitt skal du kunne starte bilen 1 gang så lenge årsaken til problemet består. Få lånt en nanokom og sett land til saudi Arabia det skal fjerne startsperren. Husker ikke helt men regner med at det må gjøres når sperre ikke er aktivert. Det blir ikke arabiske tegn i nanokom etterpå. 
Har du ledningsbrudd i døra?

 

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lafterolf: Jeg er klar over at jeg trolig har ødelagt ACE etter lekkasje. Kjørte ikke langt etter at lampen lyste men skaden kan nok være skjedd som du beskriver. 

 

Vil uansett prøve å få løst startsperreproblemet først.

 

Jeg låste med fjernkontrollen (nøkkelen) sist og siden denne ikke virket låste jeg opp med nøkkel og utløste alarmen. Det er derfor jeg lurer på om nøkkelen og bilen kan ha mistet kontakten med hverandre på et vis. Hva er vitsen med denne rutinen hvis du uansett ikke kommer videre?

 

Ledningsbrudd i døren ville vel hatt som konsekvens at EKA rutinen ikke hadde latt seg gjennomføre som beskrevet i manualen med 2 tut som kvittering, eller er det andre ting som antyder at jeg har ledningsbrudd i døren.  

 

 

 

 

Endret av Håkon Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er fortsatt ikke løst. Jeg får deaktivert startsperren med EKA prosedyren og motoren starter som normalt. Når jeg stopper slår startsperren inn igjen og jeg må kjøre EKA nok en gang. Knappene på nøkkelen ser ikke ut til å ha noen virkning verken på låsing eller startsperren, selv om rød LED lyser. Jeg har nå lånt en nanocom og skal se på programmering av nøkkel. Systemet har kanskje "glemt" nøkkelen. Men det forklarer kanskje ikke hvorfor startsperren slår inn gang på gang. Frykter også at det kan være noe galt med enheten som kommuniserer med nøkkelen. 

 

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...