haakonbs Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 Så tok nok girkassa kvelden. Fått tak i ny brukt som jeg skal sette inn. Clutchen er ca 2 år gammel. Er det noe opplagt jeg bør bytte på den nye før jeg bytter? Så det var litt oljefilm på innsiden av bellhouse, men det er kanskje vanlig? Skal se rundt front cover, men bytter man uansett den simringen? Eller er det if it's not broken, don't fix it? Tenkte bare å bruke opp igjen utløserlageret eller setter jeg inn nytt her også? Andre innspill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 Voldsomt til deleforbruk på bilen din.... Bytt simringer og utløserlager. Sjekk foring i svinghjul også. Men vurder resten nøye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Vært litt mye nå simring,, da tenker du på den som jeg hadde bilde av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 https://www.island-4x4.co.uk/seal-rear-main-genuine-luf100420lr-p-24137.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Ikke fremre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata. Du tenker simring på girboksens aksling? Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Takker lafterolf. Da forstår jeg. Ser man man skal fjerne girkassetunnelen. Er det et must eller gjøres det bare for lettere tilgang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 (endret) På td5 står motoren så langt fram at du ikke trenger å ta den av. Du får tak i skruene fra motorrommet og under bilen. På feks 200tdi må du av med tunellen. Jeg pleier alltid å ta den av. Synes det er lettere å jobbe når alt er åpent. Endret 5. april 2020 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Ok. Jeg har limt fast teppet bare. Takker. Mulig jeg prøver uten først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. april 2020 Del Skrevet 5. april 2020 Glemte å nevne at bunnpanna bør senkes liott ved simringskift på veiv. Da kan det være lurt å bytte pakning samtidig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 (endret) Etter hva jeg kan lese meg til så er dette den eneste simringen (innsiden av lokket) jeg bytte uten å ha spesial verktøy? Og den sitter vel foran? Eller er jeg helt retningsvill? 11 timer siden, lafterolf skrev: Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata. Du tenker simring på girboksens aksling? Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa. Men den du tenker på sitter så da i selve motoren så klart.. Må ha den inn med teskje her Endret 5. april 2020 av haakonbs Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Fant 2 fine youtube videoer: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 5. april 2020 Forfatter Del Skrevet 5. april 2020 Kan jeg bruke Biltema sitt verktøy for å sentrere clutch? https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000024018 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. april 2020 Del Skrevet 6. april 2020 Det kan nok brukes. Om det er litt slakk rundt tuppen kan du tape litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 9. april 2020 Forfatter Del Skrevet 9. april 2020 Girkassa kom inn på en litt lang ettermiddag og kort økt dagen derpå. Alt funket fint, bortsett fra at jeg ikke hadde sett kontakten til ryggelysbryter. Fikk ordnet det også. Pedalen tar litt lengre inn hva den gjorde før, men det er vel ikke så mye å gjøre med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Har du luftet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 10. april 2020 Forfatter Del Skrevet 10. april 2020 Åpnet vinduene ? Nei, det har jeg ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 Gjør det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 På 5.4.2020 den 21.30, gautes skrev: Glemte å nevne at bunnpanna bør senkes liott ved simringskift på veiv. Da kan det være lurt å bytte pakning samtidig. Låner denne tråden litt, trenger veiledning for å veilede videre. Det er oppstått en usikkerhet om min td5 fra 2005 har lim i tillegg til pakning på bunnpanna. Fikk et tilbud på 3,8 timer for å ta ned og vaske bunnpanna ifm skifte av clutch og svinghjul, dette for å skrape bort gamle limrester før montering. Sa til verksmester at VBF ikke nevner dette, men beskriver litt senking av bunnpanna og lirke på ny pakning. Spørsmålet blir da om LR skrudde td5 bunnpanne på med lim og pakning? I tillegg planlegger verksmesteren 13,8 timer på komplett clutch jobb med skifte av det som skiftes kan. Bedt om ny pris siden JLR sier jobben tar minimum 8 timer og opp til 10 timer. Ellers kan det nevnes at Island 4x4 har problemer med å sende ut deler, det samme hørte jeg fra merkeverkstedet i byen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Ting tar tid og bunnpanne helt ut av bil krever plass. God plass. Har bilen støydemperplater under gir og motor tar det også tid å fjerne. Lim husker jeg ikke men jeg hadde en tøff delevaskemaskin. Glemt aludel over helgen ga smuler på mandagen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 Motoren er renere innvendig enn utvendig, hvis det ikke er lim eller pakningscement fra fabrikk på bunnpanna blir det kun senkning. Har fjernet alle støydempende platene, siden jeg glemte å nevne det til verkstene blir timeforbruket lavere uansett løsning. Så blir det å vurdere minste antall verkstedtimer til høy sats opp imot høyeste antall timer til lav sats. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Låner tråden litt til, Håkonbs. Fått bilen tilbake etter 3 dager på verkstedet. Skiftet clutch og svinghjul på Defender td5 2005 model etter 254 000 km. I tillegg ble stort sett alle slitedeler som mekanikeren var i berøring med, skiftet. Men, foringen inn mot veiva fant han ut ikke trengte å byttes. Bilen skriker fortsatt i fortvilelse, denne gang til mekaniker og ikke eier. Verkstedet skriker også sikkert i stille fortvilelse siden de nå må ta bilen inn igjen i 3 dager for å bytte denne viktige detaljen. I tillegg har det oppstått girolje lekkasje i forkant av hovedkassa. Siden det er ferie og tid for turer, er spørsmålet om jeg kan kjøre med denne lekkasjen uten at clutchen blir sauset inn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Om clutchplata blir sausa koster den veldig lite ny. Disk trenger du ikke bytte, og den tåler olje også. Smurte de svinghjulsforingen? Hyling kommer av manglende smøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BBernt Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Foringen ble ikke byttet selv om jeg sendte bilde av den til verksmesteren og forklarte 2 måter å fjerne den på. Snakker med verksmester og de gjør det de kan for å hjelpe meg før ferie den 15. Foringen ligger nå i motorolje for å mettes, skal gi beskjed om god smøring med grease før montering. Hvilke tetteringer behøver jeg til girkassa? Ser at utgående fra fordelingskassa skjelden byttes. Lekkasjen er i forkant av hovedkassa, må vel være simringen på akslingen som er gåen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. juli 2020 Del Skrevet 2. juli 2020 Har aldri byttet simerring der så kan ikke bidra. Har heller ikke opplevd lekkasje fra girboks mot clutch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.