Gå til innhold

Girkasse havari R380 - må byttes


haakonbs

Anbefalte innlegg

Så tok nok girkassa kvelden. Fått tak i ny brukt som jeg skal sette inn. Clutchen er ca 2 år gammel. Er det noe opplagt jeg bør bytte på den nye før jeg bytter? Så det var litt oljefilm på innsiden av bellhouse, men det er kanskje vanlig? Skal se rundt front cover, men bytter man uansett den simringen?  Eller er det if it's not broken, don't fix it?

Amazon.com: LAND ROVER RANGE ROVER CLASSIC OIL SEAL TRANSFER CASE ...

 

Tenkte bare å bruke opp igjen utløserlageret eller setter jeg inn nytt her også? Andre innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata.

 

Du tenker simring på girboksens aksling?

Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På td5 står motoren så langt fram at du ikke trenger å ta den av. Du får tak i skruene fra motorrommet og under bilen.

På feks 200tdi må du av med tunellen.

 

Jeg pleier alltid å ta den av. Synes det er lettere å jobbe når alt er åpent.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan lese meg til så er dette den eneste simringen (innsiden av lokket) jeg bytte uten å ha spesial verktøy? Og den sitter vel foran? Eller er jeg helt retningsvill?

 

image.png

11 timer siden, lafterolf skrev:

Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata.

 

Du tenker simring på girboksens aksling?

Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa.

 

Men den du tenker på sitter så da i selve motoren så klart.. Må ha den inn med teskje her

Endret av haakonbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa kom inn på en litt lang ettermiddag og kort økt dagen derpå. Alt funket fint, bortsett fra at jeg ikke hadde sett kontakten til ryggelysbryter. Fikk ordnet det også.

 

Pedalen tar litt lengre inn hva den gjorde før, men det er vel ikke så mye å gjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2020 den 21.30, gautes skrev:

Glemte å nevne at bunnpanna bør senkes liott ved simringskift på veiv.

Da kan det være lurt å bytte pakning samtidig.

Låner denne tråden litt, trenger veiledning for å veilede videre. Det er oppstått en usikkerhet om min td5 fra 2005 har lim i tillegg til pakning på bunnpanna. Fikk  et tilbud på 3,8 timer for å ta ned og vaske bunnpanna ifm skifte av clutch og svinghjul, dette for å skrape bort gamle limrester før montering. Sa til verksmester at VBF ikke nevner dette, men beskriver litt senking av bunnpanna og lirke på ny pakning. Spørsmålet blir da om LR skrudde td5 bunnpanne på med lim og pakning?

I tillegg planlegger verksmesteren 13,8 timer på komplett clutch jobb med skifte av det som skiftes kan. Bedt om ny pris siden JLR sier jobben tar minimum 8 timer og opp til 10 timer.

Ellers kan det nevnes at Island 4x4 har problemer med å sende ut deler, det samme hørte jeg fra merkeverkstedet i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid og bunnpanne helt ut av bil krever plass. God plass.

Har bilen støydemperplater under gir og motor tar det også tid å fjerne.

Lim husker jeg ikke men jeg hadde en tøff delevaskemaskin.

Glemt aludel over helgen ga smuler på mandagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er renere innvendig enn utvendig, hvis det ikke er lim eller pakningscement fra fabrikk på bunnpanna blir det kun senkning. Har fjernet alle støydempende platene, siden jeg glemte å nevne det til verkstene blir timeforbruket lavere uansett løsning.

Så blir det å vurdere minste antall verkstedtimer til høy sats opp imot høyeste antall timer  til lav sats.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Låner tråden litt til, Håkonbs.

Fått bilen tilbake etter 3 dager på verkstedet. Skiftet clutch og svinghjul på Defender td5 

2005 model etter 254 000 km. I tillegg ble stort sett alle slitedeler som mekanikeren var i berøring med, skiftet. Men, foringen inn mot veiva fant han ut ikke trengte å byttes. Bilen skriker fortsatt i fortvilelse, denne gang til mekaniker og ikke eier.

Verkstedet skriker også sikkert i stille fortvilelse siden de nå må ta bilen inn igjen i 3 dager for å bytte denne viktige detaljen. I tillegg har det oppstått girolje lekkasje i forkant av hovedkassa. Siden det er ferie og tid for turer, er spørsmålet om jeg kan kjøre med denne lekkasjen uten at clutchen blir sauset inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringen ble ikke byttet selv om jeg sendte bilde av den til verksmesteren og forklarte 2 måter å fjerne den på. Snakker med verksmester og de gjør det de kan for å hjelpe meg før ferie den 15. Foringen ligger nå i motorolje for å mettes, skal gi beskjed om god smøring med grease før montering. 

Hvilke tetteringer behøver jeg til girkassa? Ser at utgående fra fordelingskassa skjelden byttes. Lekkasjen er i forkant av hovedkassa, må vel være simringen på akslingen som er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...