Jump to content
LRforum
haakonbs

Girkasse havari R380 - må byttes

Recommended Posts

Så tok nok girkassa kvelden. Fått tak i ny brukt som jeg skal sette inn. Clutchen er ca 2 år gammel. Er det noe opplagt jeg bør bytte på den nye før jeg bytter? Så det var litt oljefilm på innsiden av bellhouse, men det er kanskje vanlig? Skal se rundt front cover, men bytter man uansett den simringen?  Eller er det if it's not broken, don't fix it?

Amazon.com: LAND ROVER RANGE ROVER CLASSIC OIL SEAL TRANSFER CASE ...

 

Tenkte bare å bruke opp igjen utløserlageret eller setter jeg inn nytt her også? Andre innspill?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voldsomt til deleforbruk på bilen din....

Bytt simringer og utløserlager.

Sjekk foring i svinghjul også.

Men vurder resten nøye.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vært litt mye nå

 

simring,, da tenker du på den som jeg hadde bilde av?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke fremre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata.

 

Du tenker simring på girboksens aksling?

Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker lafterolf. Da forstår jeg.

 

Ser man man skal fjerne girkassetunnelen. Er det et must eller gjøres det bare for lettere tilgang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

På td5 står motoren så langt fram at du ikke trenger å ta den av. Du får tak i skruene fra motorrommet og under bilen.

På feks 200tdi må du av med tunellen.

 

Jeg pleier alltid å ta den av. Synes det er lettere å jobbe når alt er åpent.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg har limt fast teppet bare. Takker. Mulig jeg prøver uten først. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne at bunnpanna bør senkes liott ved simringskift på veiv.

Da kan det være lurt å bytte pakning samtidig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Etter hva jeg kan lese meg til så er dette den eneste simringen (innsiden av lokket) jeg bytte uten å ha spesial verktøy? Og den sitter vel foran? Eller er jeg helt retningsvill?

 

image.png

11 timer siden, lafterolf skrev:

Det er girboks du bytter? Den bakre er mot veiva innenfor svinghjulet. Hindrer motorolje fra å lekke mot clutchplata.

 

Du tenker simring på girboksens aksling?

Sjeldent lekkasje der, i tilfelle vil oljen være blank om du ser hvilken oljetype du har registrert i kåpa.

 

Men den du tenker på sitter så da i selve motoren så klart.. Må ha den inn med teskje her

Edited by haakonbs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fant 2 fine youtube videoer:

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan nok brukes.

Om det er litt slakk rundt tuppen kan du tape litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Girkassa kom inn på en litt lang ettermiddag og kort økt dagen derpå. Alt funket fint, bortsett fra at jeg ikke hadde sett kontakten til ryggelysbryter. Fikk ordnet det også.

 

Pedalen tar litt lengre inn hva den gjorde før, men det er vel ikke så mye å gjøre med?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åpnet vinduene ?

 

Nei, det har jeg ikke

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 5.4.2020 den 21.30, gautes skrev:

Glemte å nevne at bunnpanna bør senkes liott ved simringskift på veiv.

Da kan det være lurt å bytte pakning samtidig.

Låner denne tråden litt, trenger veiledning for å veilede videre. Det er oppstått en usikkerhet om min td5 fra 2005 har lim i tillegg til pakning på bunnpanna. Fikk  et tilbud på 3,8 timer for å ta ned og vaske bunnpanna ifm skifte av clutch og svinghjul, dette for å skrape bort gamle limrester før montering. Sa til verksmester at VBF ikke nevner dette, men beskriver litt senking av bunnpanna og lirke på ny pakning. Spørsmålet blir da om LR skrudde td5 bunnpanne på med lim og pakning?

I tillegg planlegger verksmesteren 13,8 timer på komplett clutch jobb med skifte av det som skiftes kan. Bedt om ny pris siden JLR sier jobben tar minimum 8 timer og opp til 10 timer.

Ellers kan det nevnes at Island 4x4 har problemer med å sende ut deler, det samme hørte jeg fra merkeverkstedet i byen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ting tar tid og bunnpanne helt ut av bil krever plass. God plass.

Har bilen støydemperplater under gir og motor tar det også tid å fjerne.

Lim husker jeg ikke men jeg hadde en tøff delevaskemaskin.

Glemt aludel over helgen ga smuler på mandagen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motoren er renere innvendig enn utvendig, hvis det ikke er lim eller pakningscement fra fabrikk på bunnpanna blir det kun senkning. Har fjernet alle støydempende platene, siden jeg glemte å nevne det til verkstene blir timeforbruket lavere uansett løsning.

Så blir det å vurdere minste antall verkstedtimer til høy sats opp imot høyeste antall timer  til lav sats.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låner tråden litt til, Håkonbs.

Fått bilen tilbake etter 3 dager på verkstedet. Skiftet clutch og svinghjul på Defender td5 

2005 model etter 254 000 km. I tillegg ble stort sett alle slitedeler som mekanikeren var i berøring med, skiftet. Men, foringen inn mot veiva fant han ut ikke trengte å byttes. Bilen skriker fortsatt i fortvilelse, denne gang til mekaniker og ikke eier.

Verkstedet skriker også sikkert i stille fortvilelse siden de nå må ta bilen inn igjen i 3 dager for å bytte denne viktige detaljen. I tillegg har det oppstått girolje lekkasje i forkant av hovedkassa. Siden det er ferie og tid for turer, er spørsmålet om jeg kan kjøre med denne lekkasjen uten at clutchen blir sauset inn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om clutchplata blir sausa koster den veldig lite ny. Disk trenger du ikke bytte, og den tåler olje også.

 

Smurte de svinghjulsforingen? Hyling kommer av manglende smøring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foringen ble ikke byttet selv om jeg sendte bilde av den til verksmesteren og forklarte 2 måter å fjerne den på. Snakker med verksmester og de gjør det de kan for å hjelpe meg før ferie den 15. Foringen ligger nå i motorolje for å mettes, skal gi beskjed om god smøring med grease før montering. 

Hvilke tetteringer behøver jeg til girkassa? Ser at utgående fra fordelingskassa skjelden byttes. Lekkasjen er i forkant av hovedkassa, må vel være simringen på akslingen som er gåen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har aldri byttet simerring der så kan ikke bidra. Har heller ikke opplevd lekkasje fra girboks mot clutch.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...