Gå til innhold

Can bus problem


GOJ

Anbefalte innlegg

Can bus problem etter bytte av parkeringsbremsmodul. Når jeg startet opp igjen etter skifte av parkeringsbremsmodulen, viste tankmåler tom tank. Feilsøkte med IIdtool og fikk mange feilmeldinger «HSCAN NOT FITTED». Målt motstand mellom stift 6 og 14 på diagnosekontakten og måler 0,13 ohm, volt er lik på både Can H og Can L 0,9 volt. Koblet fra parkeringsbremsmodul, men det utgjorde ingen forskjell. Koblet ifra kontakt som går til tank og parkeringsmodul som ligger på venstre side bak, men ingen endring i måleresultatet. Er det noen som har tips i videre feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ny eller brukt du har satt inn? D4 og D3 går ikke om hverandre, sikker på at du har rett? 

 

Du kan koble sammen can high + high. Og can low + low,  hver for seg. (må ikke forveksles!) Om alt annet virker da er det modulen som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig forklar av meg i starten, parkeringsbremsen låste seg og jeg måtte klippe av høyre wire for å komme videre etter at wire til nød utløser ikke løste ut parkeringsbremsen. Tok ut parkeringsbremsmodulen og skiftet wire og satte inn det igjen.

 

Om jeg har forstår deg riktig skal jeg lupe can high in og ut og Can low in og ut på kontakten inn på modulen.

 

På strømskjema til modulen står det at Can high in er A3 og ut er B2, can low in A4 og ut A2.

 

Fant et strømskjema for can bus der vises det kun 2 ledninger merket 9 og 10 og ut ifra denne tegningen ser det ut som om motstanden på 120 ohm sitter i selve modulen og om det stemmer blir det brudd i can bus sløyfen når jeg tar ut kontakten.

 

Takk for tipset. 

Parkeringsmodul.JPG

Parkeringsmodul2.JPG

2020-04-05 07.59.14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen og kan bare skylde på meg selv, har klart og bøye pinne 9 og 10 når jeg satte på kontakten til parkeringsbremsmodulen. Fikk rettet pinnene og alt er i orden. 

Kontakt parkeringsbremsmodul.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde samme med slitasje varsler kabel og plugg. Brukte noe tid før eg fant ut av det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...