Gå til innhold

Steel dowels til Td5-motor ønskes


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Holder på med skifte av toppakning på defenderen (P10-motor) 

Det fulgte ikke med nye tapper i kittet mitt, dessverre. Finnes det noen som har liggende i garasjen som kan sende kjappere enn England så er det bare å si ifra! Håper på å sette sammen så fort toppen kommer fra planing over helga. (ps, mulig motorverksted som sjekker toppen har tilsvarende, men sjekker her uansett) 

 

https://www.turnerengineering.co.uk/Mobile/yll500040-head-locating-dowel-c2x20634552

 

De gamle så ut som forventet:

 

IMG_20200403_153120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Skal ta en titt i verkstedet, mulig jeg har til overs etter toppbytte.

 

-Jepp. har 2 stk liggende, dog typen i plast. (LCL100020L)

 

 

Flott! Ser an til mandag ettermiddag tenker jeg. Spent på å høre fra motorverkstedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jeg hadde lest noe om dette og nå fant jeg det igjen.

Til info:

 

All Td5 derivatives within VIN ranges:
Discovery Series II (02 Model Year) 2A 736340 to 3A 793895
Defender (02 Model Year) 2A 622424 to 3A 647705

SUBJECT:
CYLINDER HEAD LOCATING DOWELS
Td5 engines fitted to vehicles in the above VIN range are fitted with plastic dowels to locate the cylinder head onto the cylinder block.

Land Rover Engineering has introduced steel locating dowels from the following VIN numbers:
Discovery Series II: 3A 793895
Defender: 3A 647705

INFORMATION:
If a cylinder head is removed from a vehicle in the above VIN range, the plastic dowels must be replaced with new specification steel dowels, which are now available from Land Rover Parts.

CAUTION:
Td5 derivatives prior to the above VIN ranges must not, under any
circumstances, be fitted with the new steel dowels. If steel dowels are fitted to earlier engines, cylinder head cracking may result.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo definitivt interresant info - det tidspunktet der stemmer vel bra med 10P -> 15P om jeg ikke tar feil, og det gir jo mening, da det var da de reviderte den motoren.

Jeg har jo en 10P blokk med turner 15P basert topp (ekstern trykkreg.) - og har brukt stål når jeg satt den sammen. så langt alt bra, jeg antar at Spansketoppen tåler både stål og plast.. Har i hvertfall ikke hatt noe problemer i ettertid.

 

Men om du bytter toppakning på en 10P motor (som her) så kan jo den siste setningen være relevant.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på dette selv og har 10P motor som er innenfor siste setningen.

Utifra dette så tolker jeg det dithen at det finnes 3 typer dowelpins.

 

Plastikk for 10P før 2A 622424. Her kan man da ikke bytte direkte til standard stålpins, da de er oversize (snakk om noen 1000deler tror jeg), men nok til at det er risiko for at toppen sprekker når man monterer sammen.

Uten at jeg har søkt så kan jeg ikke annet enn å tro at noen har laget stålpins som kan brukes på gamle 10P motorer, men de er da IKKE de samme som senere stålpins.

 

Stålpins som er laget for å erstatte plastikk mellom: 2A 622424 to 3A 647705. Usikker om disse og har eget delenummer, og er ikke like som den senere varianten.

 

Stålpins for 15P motorer etter 3A 647705.

 

Er det noen som vet noe om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrepinnene gjør ikke så mye mer enn å styre toppen på rett plass under montering. Siden sitter den på rett plass pga friksjon.

 

Toppen vil jeg tro krymper mer enn den solide blokka siden toppen er utsatt for mer varme. Vil tro det blir kritisk om styrepinnene er for trange til at toppen kan bevege seg det lille den trenger.

 

Selv ville jeg ikke hatt noen betenkligheter med å bruke plaststyrepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LR har jo gått bort fra plast av en grunn. Bevegelsen blir for stor over tid, og toppakningen dør. Er man uheldig dør toppen i denne øvelsen :(

Jeg ble selv overrasket over hvor mye det faktisk kan bevege seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med diskusjon. :)

Toppen vil nok bevege på seg uansett, ja. Den tekniske meldinga fra Land Rover som @KennethA fant på nettet er fjerna på Topix, så vet ikke om også de har gått bort fra denne, eller om alt teknisk bare dør ut for de gamle bilene. Ikke så unormalt det heller. 

 

Leser på engelske forum at det er stor polaritet rundt dette tema. Noen bruker plast etter fabrikk og er fornøyd med det. Andre bruker stål og noen hevder stål vil sprekke toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...