Gå til innhold

Discovery 3 - selge med eller uten feil?


MaKi

Anbefalte innlegg

Min 2007 D3 trenger ny låskasse førersiden, og muligens til passasjerdør samme side. I tillegg en parksensor foran, ny vinsj til reservehjul og belger bak, den siger ned om natten.

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for en FL2 i stedet. Hvis jeg bytter inn min hos forhandler, vil det være dumt at den ikke er feilfri? Hvis privatsalg, da bør den vel i hvert fall være fikset hvis ikke salg til entusiast?

Vinsj og parksensor er greit å bytte, det koster ikke så mye, verre med låskasse og belger til 3500 pr. stk. Selges låskasser kun fra utlandet om man ikke kjøper via forhandler her på berget?

 

Kan jo legge til, ta kontakt hvis du ser etter D3 :)

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del personlig skal prisen for en bil med kjente feil stå i forholdt til en uten feil, med renter - ettersom jeg skal ha økonomisk godt av å måtte ordne ting selv.

 

D3 er ikke veldig kostbare biler lenger og jeg mistenker at du kan få deg en overraskelse uansett når du eventuelt får en innbyttepris på bilen desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, totveit skrev:

for min del personlig skal prisen for en bil med kjente feil stå i forholdt til en uten feil, med renter - ettersom jeg skal ha økonomisk godt av å måtte ordne ting selv.

 

D3 er ikke veldig kostbare biler lenger og jeg mistenker at du kan få deg en overraskelse uansett når du eventuelt får en innbyttepris på bilen desverre.

Tenker det samme. kan nok være greit å fikse den og heller sette opp det som et pluss da det er typiske feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke typiske feil. Typiske feil forteller meg at eier har ignorert å reparere bilen for så å kvittere med at det er vanlig.

 

Og når bil med masse feil legges ut tenker kjøer at den bilen har ikke fått mye stell..

 

Lekkasje på belger gir ofte følgefeil som utslitt kompressor.

 

Og innbyttepris på bil med feil vil bli veldig dårlig. 

Å ramse opp småting som er byttet er bare vanlig vedlikehold. Det er ikke noe å ramse opp og ivertfall ikke noe som trekker prisen opp slik vi ser i mange annonser. 

Å reparere feil fortløpende er noe man forventer, bedre å selge bil som alt virker på, da tenker kunden at den eieren har tatt vare på bilen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Det er ikke typiske feil. Typiske feil forteller meg at eier har ignorert å reparere bilen for så å kvittere med at det er vanlig.

 

Og når bil med masse feil legges ut tenker kjøer at den bilen har ikke fått mye stell..

 

Lekkasje på belger gir ofte følgefeil som utslitt kompressor.

 

Og innbyttepris på bil med feil vil bli veldig dårlig. 

Å ramse opp småting som er byttet er bare vanlig vedlikehold. Det er ikke noe å ramse opp og ivertfall ikke noe som trekker prisen opp slik vi ser i mange annonser. 

Å reparere feil fortløpende er noe man forventer, bedre å selge bil som alt virker på, da tenker kunden at den eieren har tatt vare på bilen.:)

 

Gode poenger. Jeg må nok bare ta støyten og måle opp mot hva en forhandler tilbyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gjerne biler med kjente feil men da skal prisen være slik at mine kostnader for å rette opp alt skal ligge LANGT under feilfri bil om jeg ikke regner timepris på meg selv. Regner jeg timepris så skal den likevel være noe billigere enn feilfri bil. Du må regne med å ta på deg en kostnad ved å selge bil med mangler uansett årsak til manglene og det er heller ikke lurt å la være å informere om kjente feil (slik noen gjør)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg kjøper gjerne biler med kjente feil men da skal prisen være slik at mine kostnader for å rette opp alt skal ligge LANGT under feilfri bil om jeg ikke regner timepris på meg selv. Regner jeg timepris så skal den likevel være noe billigere enn feilfri bil. Du må regne med å ta på deg en kostnad ved å selge bil med mangler uansett årsak til manglene og det er heller ikke lurt å la være å informere om kjente feil (slik noen gjør)...

Det holder jeg med deg i. Denne bilen skal selges ryddig, rett og slett. Hvis ikke jeg allikevel ender med å beholde den, da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt positiv, og oppmuntre til å beholde bilen- så er låsekasser lett, trenger bare en ekstra albue på armen. Samme med parkeringssensorer, disse bytter du lett. 
Om bilen siger kan det være både lekkasje og el.feil. Starte med å få bilen i normalhøyde, og plukke ut F26 i motorrommet. Siger den fortsatt er det lekkasje. 
Dette fikser du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

For å være litt positiv, og oppmuntre til å beholde bilen- så er låsekasser lett, trenger bare en ekstra albue på armen. Samme med parkeringssensorer, disse bytter du lett. 
Om bilen siger kan det være både lekkasje og el.feil. Starte med å få bilen i normalhøyde, og plukke ut F26 i motorrommet. Siger den fortsatt er det lekkasje. 
Dette fikser du :D

Det gjenstår å se :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MaKi skrev:

og belger bak, den siger ned om natten.

 


Er du sikker på at det er belger? Sjekket med såpevann? 
Har en 2007 selv og min oppfatning er at det er mer vanlig at det har vært dårlig vedlikehold på kompressor, slik at kule i lufttørkeren har blitt pulver som går videre i luftslangene og havner i fremre eller bakre ventilblokk og gjør at o-ringene i ventilblokka ikke tetter. Så hvis du ikke har sjekket belgene med såpevann og er sikker på at det er belgene (skjelden begge ryker samtidig), så rengjør ventilblokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, engebo skrev:


Er du sikker på at det er belger? Sjekket med såpevann? 
Har en 2007 selv og min oppfatning er at det er mer vanlig at det har vært dårlig vedlikehold på kompressor, slik at kule i lufttørkeren har blitt pulver som går videre i luftslangene og havner i fremre eller bakre ventilblokk og gjør at o-ringene i ventilblokka ikke tetter. Så hvis du ikke har sjekket belgene med såpevann og er sikker på at det er belgene (skjelden begge ryker samtidig), så rengjør ventilblokka. 

Mange takk. Er ikke skråsikker på noe. TC ville sjekke ulike feilkilder før de byttet belger. Kompressor byttet i 17. Vet ikke selv hvordan jeg gjør det du skriver, så det blir å notere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke avtalt time med TC før det ble påske. Det jeg nå har stadfestet er at det er venstre side bak som mest sannsynlig er problemet. Sett bakfra er bilen lavere på venstre side når i normalhøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: jeg beholder den, den er sabla god, rett og slett. FL2 kan være aktuelt senere, men da fra 2010-mod og det er ikke mange av de. Har fått byttet låskasse, reservehjulvinsj mm. Luftfjæring var det ikke feil på, det var div. feilmeldinger som henger sammen, det er nullstilt. Den har siget på nytt over natten så nå gjelder det å få lest av kun den for å se om det er ventilene som tuller det til med kompensering feks. Er det noen i Tønsberg-området som har mulighet til å lese av? Så slipper jeg en tur til TC bare for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal beholde den så kjøp deg et LR spesifikt diagnoseverktøy. Uansett om du skrur minimalt på egen hånd så er det verdt prisen for å holde en Disco 3 som drar på årene i drift. En god del småplukk kan løse seg ganske enkelt med bare nullstilling av feilkoder, og er det mer seriøst så er det veldig greit å kunne identifisere problemet selv, uansett om løsningen innebærer verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen feilkoder funnet. Kan tyde på at det ikke er elektrisk? Lokal mekaniker mente det kunne være små hull som fører til at den senker seg over natt, men som man ikke finner med såpetesten. Går ut ifra at verkstedet har god nok avleser til å finne kodene? Det er et kjedeverksted. 
 

Har lagt ut ønskes kjøpt på IID. Hyl ut om du har en til salgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bakre ventilblokk i luftsystemet. Har bytta min fremre to gangercool De kan skape litt kaos i systemet. Henger visst nok sammen med at tørka ikke er bytta på kompressor og at det da kommer noe mikrostøv i systemet. Til slutt har dette støvet bygd seg opp i ventilblokkene at de starter å lekke litt etter litt. Youtube - valveblock - discovery3 , kna nok gi deg en idé.

 

Bare et tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@engebo skrev det samme litt lenger opp. Så videoen nå og dere har nok hjulpet meg på sporet. Ettersom ventilene tilsynelatende ikke gir en elektrisk feilkoder kan det være noe «fysisk», ja. Som tette blokker. 

Overkommelige priser på disse blokkene sammenlignet med hele demperen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bare demontert begge blokkene, renset og greaset opp o ringer. 

Har fungert de 6 årene eg har hatt bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...