steinarnold Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Hei. Solgte bilen idag og fikk den tilbake litt etter med Gearbox fault. Det hadde skjedd rett etter de hadde dratt, så de dro innom verksted å fikk diagnose på det. Husker ikke hvilken feilmelding de kom med. Men testet bilen en tur og den girer ikke over 3 gir. Ved noen girskift ruser motoren så ramler turtallet igjen og den vil ikke gire opp. Vet det er mye rusk i elektronikken i Discoene som kan gi utslag på både det ene og det andre. Noen som har vært borti noe lignende? Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 1. april 2020 Del Skrevet 1. april 2020 Hvilken modell gjelder det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 1. april 2020 Forfatter Del Skrevet 1. april 2020 2010 modell disco 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Er vel ikke så mye rusk akkurat, men feilkoder hadde jo vært fint. God indikator på hvor man skal lete. Et Google søk gir lite det og, samt avhengig av feilkoder. Noen gir bremselysbryteren som synder. Få lest ut koden(e) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 2. april 2020 Del Skrevet 2. april 2020 Kom deg inn til Lommedalen @steinarnold så ser vi på den her Sikkert enkel feil, har noen bremselysbrytere på lager også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 3. april 2020 Forfatter Del Skrevet 3. april 2020 Hei. Feilkode er p2704-07 @jorgenht Er noe slitasje på kløtsjen. Og konvertern må byttes. Må ha girkassa til overhaling. Har fått pris på 52000 for å fikse det :/ Hva tror du @SiggenRRC ? Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Det er friksjons-clutchen / E-clutch som gir feil. Sannsynligvis ikke software, men mekanisk. Må ned med kasse, og da er det like greit å bytte converter når man er så langt inne i jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Beklager lite utfyllende svar, måtte legge mini. 52’ vet jeg ikke om er billig eller dyrt, men et raskt søk ser jeg at man får en brukt kasse for 12500. Converter får du fra øya, så kanskje du havner på 17-18000 i deler. Da synes jeg 32 timer mye arbeid. Ligger nok på en 1.5 dag for å bytte kasse på de bilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 3. april 2020 Forfatter Del Skrevet 3. april 2020 Takk for svar @SiggenRRC. Har heller ingen aning om det er billig eller dyrt. Vet heller ikke hva det innebærer å overhale girkassa. Får prøve å "shoppe" litt rundt å se om noen andre verksteder har bedre priser. Om du har tips så skrik ut =) Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 3. april 2020 Del Skrevet 3. april 2020 Her ser du kanskje litt hva det går i.. https://www.rangerovers.net/threads/need-help-with-tcm-fault-code-p2704-transmission-vision-element-e.154562/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 6. april 2020 Forfatter Del Skrevet 6. april 2020 Hei og takk for svar. Ikke meningen å mase @jorgenht og @SiggenRRC, men har sjekket litt rundt og en kompis sa det kan være for lite olje i girkassa? Kan det gi utslag på feilkoden som kommer opp? Hadde flushing av girkassa i november. Fant på et annet forum at det kan være "hjernen" til girkassa. Leste at motoren ruser seg opp før giring og så hugger når den girer. Og det er jo symptomene på bilen min. Dette var på en bmw. Når jeg testet bilen på en liten tur idag så var varsellampa slukt, men kjenner at den "jukser" på giringen til tider. Noe er iallefall riv ruskende galt. Men håper på en litt rimeligere løsning enn 52k Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 6. april 2020 Del Skrevet 6. april 2020 Uten å være helt sikker synes jeg symptomene minner om de en her nede nettopp hadde i D3'en sin. Den ble reparert på Nordlys Auto i Lillesand. Kanskje du skulle tatt en tlf til de og fått en pris på reparasjon? Har ikke brukt de selv, men de får gode tilbakemeldinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hauken Skrevet 6. april 2020 Del Skrevet 6. april 2020 Hei. Trasig med slike problemer. Eg har ein D3 med lugging/rystelser i tredje og fjerde gir. Ikkje funne noko feilkode. Men har lest ein del om kassa. Og mykje kan skyldes lekkasje internt i kassa, ofte mellom ventilblokk og sjølve kassa. Send ein mail til Rats og Økern Bilservice, dei kan mykje virker det som. Dei kan lese av koder og trykk i kassa, dette kan gi svar. Økern gav meg pris på 38000,- for full overhaling og ny converter. Helsing Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hauken Skrevet 7. april 2020 Del Skrevet 7. april 2020 Mulig det er litt ulikt dersom du har 8-trinns kasse med E-shift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 7. april 2020 Del Skrevet 7. april 2020 9 minutter siden, Hauken skrev: Mulig det er litt ulikt dersom du har 8-trinns kasse med E-shift. 8trinns kom i 2012 på Discovery Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 7. april 2020 Del Skrevet 7. april 2020 Flushing? Kan ikke være lurt med et filterskift i tillegg da? Tømme bunnpanne, bytte filter og panne med ny type og fylle på igjen. Billigere enn 50 store penger.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 7. april 2020 Forfatter Del Skrevet 7. april 2020 Tusen takk for tips @kulien og @Hauken skal få undersøkt litt nærmere. Virker som det kan være en del å spare på å sjekke litt rundt for priser Jepp @jorgenht alt du nevner er gjort i november 2019. Så er meget bittert hvis det koster meg 50 store nå for å fikse girkassa. Håper på billigst og best mulig utfall på dette. Det viktigste er at jeg er sikker på at det som gjøres er riktig og jeg kan selge bilen i best mulig stand. Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 8. april 2020 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) Usikker på om det du beskriver er det samme kjente problemet med slitt lock-up lameller i TC som mange D3er med samme girkasse opplever, for det skal angivelig være en forsterket TC i D4. men som en pekepinn på prisen du har mottatt, fikk eg et lokalt uavhengig verksted til å bytte TC i min D3, og ny forsterket (mulig en original D4 TC?) kjøpte eg i fra England til rundt 6.000,- og verkstedet tok 7 timer for arbeidet. Standard pris i fra andre girkasse spesialister var på rundt 30.000,- for jobb og ny TC. Andre skulle også ha 30.000,- bare for ny TC + arbeid. Mine problemer oppstod også rett etter flushing av girkassa, så det har eg blitt meget skeptisk til. Blir bare bestilt normal filter og oljeskift av meg fremover. Men symptomene er ikke helt slik du beskriver, og heller en svakere vibrasjon og skjelving når Lock upen skal slå inn (siden clutchplatene slipper og "spinner") Men tenker det må være mange kompetente mekanikere som kan åpne en standard ZF girkasse og eventuelt renske ventilblokka og skifte til nye lager+pakninger?? for langt mindre en 52.000,-? Endret 8. april 2020 av Tysen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 8. april 2020 Forfatter Del Skrevet 8. april 2020 Hei og takk for tips @Tysen Kjedelig når slikt skjer. Spesielt rett etter flushing av girkassa. Er jo en dyr affære det også... Er litt usikre på hva TC er... Er det kløtsjen? Vet du om du fikk noe feilkode på dette? Tenker også det må være mulig å få det billigere enn 52000. Men verkstedet skulle ta ut girkassa og sende den til overhaling. Så om jeg går direkte til firma som overhaler girkasser så må det vel bli mye billigere tenker jeg... Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 8. april 2020 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) Punkt1 bør uansett å sjekke at det er olje nok på kassa Har nemlig vært borti flere kasser med for lite olje i etter flush. Dette skjer ofte med de som bare kobler seg på oljekjøler, og ikke sjekker nivået mekanisk på kassen etterpå Endret 8. april 2020 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 9. april 2020 Del Skrevet 9. april 2020 På 8.4.2020 den 8.18, Tysen skrev: Usikker på om det du beskriver er det samme kjente problemet med slitt lock-up lameller i TC som mange D3er med samme girkasse opplever, for det skal angivelig være en forsterket TC i D4. men som en pekepinn på prisen du har mottatt, fikk eg et lokalt uavhengig verksted til å bytte TC i min D3, og ny forsterket (mulig en original D4 TC?) kjøpte eg i fra England til rundt 6.000,- og verkstedet tok 7 timer for arbeidet. Standard pris i fra andre girkasse spesialister var på rundt 30.000,- for jobb og ny TC. Andre skulle også ha 30.000,- bare for ny TC + arbeid. Mine problemer oppstod også rett etter flushing av girkassa, så det har eg blitt meget skeptisk til. Blir bare bestilt normal filter og oljeskift av meg fremover. Men symptomene er ikke helt slik du beskriver, og heller en svakere vibrasjon og skjelving når Lock upen skal slå inn (siden clutchplatene slipper og "spinner") Det er vanskelig å diagnostisere via nettet, men min bil hadde de siste symptomene du nevner og ble kurert med ny konverter. En kamerats bil hadde lignende symptomer, men i tillegg opprusing og rar giring på kassa. Denne ble ikke kurert med ny konverter, og jeg tror det ble en ny/brukt kasse som ble løsningen. Det er denne bilen som ble reparert i Lillesand som referert over. Det kan være nyanser i symptomene her som gir den ene eller den andre feilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. april 2020 Del Skrevet 9. april 2020 23 timer siden, steinarnold skrev: Er litt usikre på hva TC er... Er det kløtsjen? Lurte på det samme selv. Kan det være forkorting for det engelske ordet torqe converter? Som i norge kalles momentomformer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 9. april 2020 Del Skrevet 9. april 2020 TC er Torque Converter ja og omtales vel bare som converter på "norsk". Sitter altså mellom motor og girkasse, der clutch og svinghjul er på en manuellt giret bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 10. april 2020 Del Skrevet 10. april 2020 9 timer siden, kulien skrev: TC er Torque Converter ja og omtales vel bare som converter på "norsk". Sitter altså mellom motor og girkasse, der clutch og svinghjul er på en manuellt giret bil. Stemmer. Beklager bruk av forkortelser. Ha en fortsatt fin påske. Min blir brukt under og rundt bilen på rustutbedring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinarnold Skrevet 12. april 2020 Forfatter Del Skrevet 12. april 2020 Hei og takk for mange gode svar. Har nå vært i kontakt med et firma som overhaler girkasser. Han jeg snakket med hadde virkelig god kunnskap om både symptomene og e-clutch og hele pakka. Fikk pris på 57000,- for full overhaling av girkassa inkludert verkstedtimer for å ta kassa ut og sette den inn igjen der. 15-16 timer skruing for inn og ut. Han sa at han vil ikke bare fikse problemet men kun gir full overhaling, siden det er mange andre problemer som kan oppstå senere hvis ikke full overhaling utføres. Han sa videre at mange kommer tilbake 1 år senere med andre problemer med girkassa om de ikke tok full overhaling. Derfor nekter han å kun fikse e-clutcen og bytte converter. Litt usikker på hva det blir til nå om jeg bare skal ta full overhaling... Noen som har tanker rundt dette? Stein. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.