Gå til innhold

2,25 diesel - vakuum - sommerfuglventiljustering


Marius FM

Anbefalte innlegg

Hei. 
Siden min ‘79 Lightweight er litt tungbremsa har jeg kommet fram til at jeg mangler vakuum til bremsekraftforsterkeren. 
Jeg ønsker ikke å modifisere originalt oppsett med sommerfuglventilen på innsuget så jeg driver å ser hva jeg kan forbedre. Jeg har lest at dette skal fungere godt når det er riktig. 
 

Jeg skjønner funksjonen, men håper at noen kan bekrefte at ventilen skal være helt lukket på tomgang og helt åpen ved full gass. 
Min lukker ikke helt på tomgang og er ikke mer enn 45 grader åpen ved full gass. Stramming av wire vil løse det første. Stramming av torsonsfjær på «hendelen» antar jeg vil løse det siste da der er slakk wire som er status ved full gass.

Er jeg inne på noe?

 

 

4492C977-E57A-439B-B511-54C9053EC237.jpeg

92F405B3-E33E-4790-B50F-96A494FF709C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få vakum kan du gi opp først som sist. Dieselmotoren vil aldri bygge vakum nok til at bremsene vil bli brukbare.

 

Jeg monterte vakumpumpe fra Peugeot 505 diesel. Nederst på venstre side har du et løpehjul. Vakumpumpen passer rett på festet og du trenger ikke bytte reim engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Nederst på venstre side har du et løpehjul. Vakumpumpen passer rett på festet og du trenger ikke bytte reim engang.

Det er på ex mil man har det løpehjulet. Med mindre 2,25 Diesel er anderledes i LW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer spjellet kan stå lukket på tomgang eller motorbrems , jo mer vakum blir det i tanken.

Men som Lafterolf skriver er det et stykke igjen til god brems okkesom.

Jeg vet at det fantes servopumpesett som kunne ettermonteres på dieselene.

Tror ikke det ble standard på de senere modellene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Å få vakum kan du gi opp først som sist. Dieselmotoren vil aldri bygge vakum nok til at bremsene vil bli brukbare.

 

Jeg monterte vakumpumpe fra Peugeot 505 diesel. Nederst på venstre side har du et løpehjul. Vakumpumpen passer rett på festet og du trenger ikke bytte reim engang.

Interessant. Så løpehjulet erstattes rett og slett med pumpa?

 

Takk for svar. 
Når sant skal sies så har jeg bare funnet én person på det store Internett som mener at en godt fungerende ventil vil gi nok vakuum for forsterkeren. 
Om jeg diskret får plassert en pumpe som lafte sier, er kanskje det løsningen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Lightweight er eksmill. Jeg monterte i min egen LW som er diesel.

Tenkte de som det norske forsvaret hadde je. Trudde det ikke var noe forskjell på 2,25 diesel motorene slik. For en 2,25 diesel som sitter i en sivil LR har ikke løpehjul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius FM skrev:

Interessant. Så løpehjulet erstattes rett og slett med pumpa?

 

Takk for svar. 
Når sant skal sies så har jeg bare funnet én person på det store Internett som mener at en godt fungerende ventil vil gi nok vakuum for forsterkeren. 
Om jeg diskret får plassert en pumpe som lafte sier, er kanskje det løsningen ja. 

Jeg kan ta et bilde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

I morgen ja... Tiden flyr.

20200409_182401.jpg

Der sitter dynamo på sivil bil. Er det ca samme registerdeksel på denne 2,25 diesel som norsk forsvar sine ex mil med 2,25 bensin, samme dynamo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lafterolf skrev:

I morgen ja... Tiden flyr.

20200409_182401.jpg


Strålende. Det ser jo helt originalt ut. 
Skal ut å kikke og søke på internettet etter del :-)

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Denne har samme dynamo som norsk eksmill ja.

Motoren er helt lik sivil motor.

Og husker jeg riktig har norsk eksmill løpehjul der min vakumpumpe er montert

 

Det er bensin så det er noe annet,men de har løpehjul der ja. 

Helt lik sivil motor kan den ikke være, de har ikke feste til dynamo på andre siden. Må ha et annet registerdeksel enn sivil motor trur je. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke keen på noen ombygginger egentlig, men jeg kan strekke meg til å bytte ut et løpehjul til en vakuumpumpe. Dynamo-oppsettet er jo litt annerledes på disse og morro å holde originalt.  

Endret av Marius FM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christopher skrev:

Om du vil og har anledning til å forville deg inn i storbyen, så kan vi sammenligne bremser:).

Vet ikke om det er sammenlignbart, men Heffalompen har gode nok bremser for en prinsessefot....109’’ 2,25 diesel. Velkommen.

Kanskje det? Sommerfuglventil for vakuumproduksjon på Heff’ (som vi sier i dalen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvekjørt Christophers 109 "Heffalompen" og kan bekrefte at originalt oppsett med sommerfuglventil på 2,25d fungerer helt utmerket.

Da får jeg forsøke å greie ut mitt eget oppsett før jeg eventuelt kapitulerer og installerer vakuumpumpe ala Lafterolf.

 

Takk for tips og engasjement :wub:

 

Jeg skal komme med en oppdatering i tråden etterhvert (men jeg er ikke kjent for å "ordne ting" raskt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...