Gå til innhold

Defender dysetetninger og knekt bolt på aksel vipe arm


S1 sonim

Anbefalte innlegg

Noen som har tips/triks?

byttet dysetetninger for 2-3oo km siden da jeg hadde mistanke til diesel i olja, byttet olje samtidig og synes nå at oljenivået har økt betraktelig så jeg tok opp dysene igjen i dag for og kjekke om tetninger var montert riktig uten og finne noe galt, ble overasket over mengden sot det var i kammeret på dyse 3 men det kan jo blitt dratt med opp når jeg tok opp dysa.

spørsmål1: er det andre steder det kan lekke inn diesel uten att toppen har sprukket?
spørsmål 2: når jeg skrudde alt sammen igjen klarte jeg og knekke bolt nr,2 på akselen til alle vippearmene ca2 cm ned i toppen, har dere noen triks for og fikse dette? bolten er vell 8mm og av 10,9 kvalitet så det er ikke bare bare og bore hull til grisepikk,
går det bra og kjøre uten?
har og vurdert og gjenge opp et 10mm hull over den knekte bolten (i ramma som holder cammen) som er ca 3 cm tykk
bilen er en Defender 03 mod td5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke bra å kjøre uten skruen. 

Du må få den opp igjen. Vil tro den sitter løst. Om du har lang tynn dor som du kvesser spiss på, liten lett hammer, så kan det tenkes du får den rundt om du setter doren rett og småkakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lafte, ikke kjør med dette.

 

Om jeg husker rett fra jeg hadde det samme i deler, så biter den bolten i toppen - og går kun igjennom ramma til kammen. MAO det å flytte belastningen fra toppen til kamramma er neppe noen god ide - den er ikke beregnet for det. Hvis ikke bolten lar seg skru ut med noen triks så mistenker jeg løsningen er å plukke av kamramma for å komme til - med det ekstraarbeidet som det medfører.

 

Klarer du å få et borr med omvendt rotasjonsretning til å bite i bolten? som Lafte nevner så burde selve gjengepartiet sitte løst i hullet om bolten gikk av PGA strekk. (og jeg innser hvorfor det er anbefalt å skifte disse boltene når man har de av - dette er ikke første gang jeg hører om at de knekker, desverre.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oljenivået stiger har du et par muligheter:

Bla sprekk i toppen , utett O-ring ved dysa eller utette stempelringer.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt no kraftig økning før etter jeg bytta dyse tetninger, så håper på att jeg er en av de som har fått underdimensjonerte o ringer (leste på engelsk forum att de på fabrikken i England blandet om litt feil dim på o ringer i original LR pose) da jeg sytes at vertfall 2 dyser var litt "lette" og løsne /dytte til bake i posisjon   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Har du sot rundt dysen har den ikke tettet godt nok på kobberringen.

har også svimerker på dyse og i alu oppi dysekoppen spesielt der konen er 

DSC_0060.JPG

DSC_0062.JPG

Oppdatering, Skruen er boret ut 

DSC_0068.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan se ut som om det har lukket noe forbi kobberskiva ja, men det skal gi deg eksosgasser (luft) i dieselen - ikke diesel i olja - det er normalt relatert til O-ringen lenger oppe, eller sprekte dyseføringer.

 

Gratulerer med å ha fått bolten ut! det må ha vært fantastisk når den faktisk kom opp av hullet :)

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men det er ikke mye klaring der akkurat. om lekkasjen er så ille at det spruter synlig så hadde sumpen blitt overfylt farlig fort!

Men det kan være mulig å se at dieselen vasker bort litt olje der, muligens.

 

og ja, det burde være synlig med tenning på, så lenge pumpa går (selv om den stopper etter noen sekunder uten gang på motor - skal du ha den til å gå lenge må du enten overkjøre releet eller starte lufteprosedyre...

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering:
i dag har jeg tatt ut alle dysene igjen og kjekket grundig for sprekker i dyse koppene uten og finne noe som helst, snudd oring opened og rengjort på nytt så montert, kjørt full lufte syklus mens jeg satt og nistirret rundt dysene for og se om jeg kunne se no uten og se noe som helst

DSC_0069.JPG

DSC_0070.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dysene klemmer seg litt ned i skiva, så jeg har ikke tatt de fra hverandre når jeg tok de opp for og være sikker på att de ikke legger seg på kanten av avtrykket  fra  montering 

er det andre grunner til att de ikke skall monteres om igjen?

har akkurat vært og prøvekjørt en 6-7 mil og merker ikke no unormalt med det første, ryker ikke går ganske pent på tomgang 

får følge med på oljenivået daglig fremover 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...