Gå til innhold

Dekkdim Frelander1 avvik


Anbefalte innlegg

Jeg har tre sett felg&dekk til min Freelander 1.

 

Vinterdekk 225.55 R17

Sommerdekk 255.45 R18

Hjulsett 3 205.70 R15

Reservehjulet er 225.55 R17

 

Hva hvis jeg punkterer med sommerdekkene på 255.45.R18 og setter på reservehjulet på 225.55 R17: 1.01% avvik i omkrets = ødelagt drivlinje?

 

Når jeg har ulike felger, er det eneste lure å kjøpe 1 felg til i enten 15" eller 18" for reservehjulet?

Ja, vet det er sjelden man punkterer men når det skjer vil jeg jo bytte og kjøre videre.

 

Har sjekket dekkalkulator og finner ingen fornuftigte kombinasjoner av 17" og 18" felg.

Jeg skal kjøpe 4 nye vinterdekk til høsten så kunne byttet dim på reservehjulet nå og på resten til høsten, men hvis alle avvik uansett er fyfy så er det kanskje bedre å ha reservehjul for sommer og for vinter slik jeg har på Defenderen.

 

 

 

 

 

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har konkludert med det samme, men er det langt til sted hvor dekket kan repareres så kan midlertidig bli langt og lenge for drivverket.

Tar ingen sjanser og har bestilt et reservehjul i sommerdekkdim

 

takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg så mye. Veiene i Norge er ikke slette, så diffen jobber konstant med å kompensere. 

Er faktisk værre med 2 hjul med feil omrets på en aksling. Da belaster du VCU og diff i andre enden ganske så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da dropper jeg nytt reservehjul og bruker de pengene på noe annet :)

 

takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Løfter denne igjen.

Ha bestemt meg for å bruke 17" og 15" felgene. Behøver både nye vinterdekk og nye sommerdekk.

 

 

På 17" felgene tenker jeg å fortsette med dimensjon 225/55/17 mens på 15"felgene tenker jeg 215/70/15.

(da kan jeg ha samme reservehjul 225/55/17 begge sesonger)

 

Hvilken felgstørrelse egner seg best for henholdsvis vinter og sommer?

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...